Na přehlídku scénografie Pražské Quadriennale míří ilustrátorka Fantastických zvířat

mgd mgd
7. 3. 2019 14:57
„Pražské Quadriennale je košatý strom s mnoha výstavami,“ říká Markéta Fantová, ředitelka mezinárodní přehlídky, která jednou za čtyři roky promění českou metropoli ve světové centrum scénografie a nových trendů jevištního umění.
Šnelegajstr, jak ho pro knihu Fantastická zvířata a kde je najít nakreslila Olivia Lomenech Gillová.
Šnelegajstr, jak ho pro knihu Fantastická zvířata a kde je najít nakreslila Olivia Lomenech Gillová. | Foto: www.oliviagill.com

Do začátku letošního ročníku zbývají ještě tři měsíce. Rozsáhlý projekt s hustě "rozvětveným" programem, jenž se uskuteční převážně na holešovickém Výstavišti, ale už nyní má podrobnou strukturu.

Olivia Lomenech Gillová.
Olivia Lomenech Gillová. | Foto: PQ

Včera pořadatelé představili také trojici hlavních hostů. Budou jimi ilustrátorka Olivia Lomenech Gillová, jež se proslavila vizuální stránkou knihy Fantastická zvířata a kde je najít od J. K. Rowlingové ze světa Harryho Pottera, dále nonkonformní italský operní režisér Stefano Poda a francouzský audiovizuální umělec Romain Tardy.

Minulý ročník Pražského Quadriennale, který se roku 2015 konal v centru města mezi Staroměstským náměstím, Národním divadlem a Karlovým mostem, vidělo přes 100 tisíc lidí. Podobný zájem lze očekávat během jedenácti letošních červnových dnů.

Čtrnácté Pražské Quadriennale začne 5. června a nabídne interaktivní výstavy ze 79 zemí. Nejrůznějšími způsoby se představí více než 800 umělců z celého světa a dojde na 600 performancí, workshopů a přednášek.

Nervozita z fanoušků

Jedním z nejnabitějších bude vystoupení britské kreslířky Olivie Lomenech Gillové, jež ilustrovala "učebnici" Fantastická zvířata a kde je najít od britské autorky J. K. Rowlingové.

Encyklopedie, která byla původně jen letmo zmíněna v jednom z dílů románové ságy o Harrym Potterovi, poprvé vyšla roku 2001 jako kuriózní dodatek. Útlou knihu Rowlingová napsala coby charitativní projekt, výtěžek z prodeje šel na dobročinné účely.

Sfinga z Fantastických zvířat.
Sfinga z Fantastických zvířat. | Foto: www.oliviagill.com

Poté následovala další, rozšířená vydání a před čtyřmi lety pod stejným názvem, ovšem s novým, rozkošatělým příběhem také filmové zpracování. To má mít ještě čtyři pokračování. Druhý díl začala kina promítat vloni.

Olivie Lomenech Gillová ilustrovala vydání z roku 2007, které v českém překladu na trh poslalo nakladatelství Albatros.

"Samozřejmě jsem byla nervózní, když jsem zjistila, že tu jsou miliony fanoušků, kteří milují a dokonale znají svět Harryho Pottera. Každý umělec chce diváky svou prací potěšit, ale jak je možné potěšit tolik lidí?" ptala se v rozhovoru pro internetový fanzin Potterish malířka, která do chvíle, kdy ji s nabídkou oslovilo nakladatelství Bloomsbury, potterovské knihy prý neznala.

Ilustrace Olivie Lomenech Gillové pro knihu Fantastická zvířata a kde je najít.
Ilustrace Olivie Lomenech Gillové pro knihu Fantastická zvířata a kde je najít. | Foto: www.oliviagill.com

Harryho zápůjčka

"Začala jsem ty knihy číst, moc se mi líbily a také mi pomohlo zjištění, že Fantastická zvířata vlastně s Harrym Potterem nemají nic společného. Tedy alespoň do chvíle, než si Harry tu knihu půjčí v knihovně bradavické školy," podotýká malířka.

Ještě než se do ilustrací pustila, zeptala se v nakladatelství, jestli opravdu nevadí, že nezná ani potterovské filmy, a tudíž nebude kopírovat jejich vizuální styl. Ujistili ji, že je to v pořádku a že se to tak líbí i autorce. "Je skvělé, že svět stvořený J. K. Rowlingovou může mít mnoho různých interpretací," dodává Gillová.

Mečoroh z Fantastických zvířat.
Mečoroh z Fantastických zvířat. | Foto: www.oliviagill.com

Charakterizuje se jako tradiční výtvarnice, která používá jednoduché techniky - kresbu uhlem, akrylové a olejové barvy či koláž. Sice ovládá i program Photoshop, práce na počítači by jí ale prý trvala déle. "Digitální práce sice nabízí nekonečné možnosti, ale mě baví pracovat s limity toho, co umím a znám," vysvětluje.

Z Fantastických zvířat ji prý nejvíc úsilí stála Chiméra, zvíře s hlavou lva, tělem kozy a s dračím ocasem. "Pořád jsem nemohla přijít na to, jak udělat, aby byla dostatečně děsivá," řekla malířka v loňském rozhovoru.

Přišla na to během sledování zpráv o konfliktu v Sýrii. "Viděla jsem záběry ze zničené Palmýry. Před mnoha lety jsem tam byla a nakreslila jsem tam mnoho obrázků té neuvěřitelně krásné, klasické architektury," vzpomíná Gillová, která nakonec jednu ze svých ilustrací pojala jako malou poctu syrskému městu. Do pozadí nakreslila poničenou Palmýru a Chiméru, bestii stojící v popředí, ztvárnila coby metaforu pustošení.

Politicky nepohodlné příběhy

Prolínání politických motivů s uměním se stane hlavním námětem mnoha příspěvků letošního Pražského Quadriennale. Například projekt nazvaný Emergence chce odkrývat politicky nepohodlné příběhy z různých zemí. Jedna výstava bude věnována oblasti severního a jižního Kypru, další například východoukrajinskému Doněcku.

Přehlídka, pro niž se vžila značka PQ, bude mít také tři soutěžní sekce. Tou jazykově nejpestřejší se stane Výstava zemí a regionů, další kategorií je Studentská výstava a nakonec Výstava divadelní architektury a prostoru.

Chybět nebudou ani takzvané performativní projekty ve veřejném prostoru v rámci programu Formace a také pod názvem Site-specific festival. Audiovizuální projekt jménem 36Q° ovládne Malou sportovní halu a Studio PQ ukáže práce začínajících mladých tvůrců. Připraven je i dětský program PQ dětem.

 

Právě se děje

Další zprávy