Praha - celovečerní hraný film Odcházení, který podle své stejnojmenné hry natočí poprvé v roli režiséra exprezident Václav Havel, se má v kinech objevit na jaře příštího roku. Rozpočet projektu, který se začne natáčet 2. července, je 44 milionů korun.
Hlavní role v komorním dramatu, které bylo poprvé uvedeno v květnu 2008 v pražském Divadle Archa, ztvární Josef Abrhám a Dagmar Havlová. Ta se měla původně objevit i na divadelním jevišti vedle Jana Třísky; kvůli zdravotní indispozici však ze zkoušek režiséra Davida Radoka odstoupila a nahradila ji Zuzana Stivínová.
Čtěte také: Návrat dramatika Havla: jak přicházelo Odcházení Recenze Odcházení: Havel neztratil cit pro absurditu Ukázky z Odcházení. Aneb Rieger už není kancléř |
Inscenace měla v lednu v Arše 60. reprízu; v další sérii se tam objeví koncem června. "Pocházím z částečně filmařské rodiny, můj strýc zakládal československou kinematografii, budoval ateliéry na Barrandově, naše rodina vystavěla palác Lucerna, v němž bylo první velké pražské kino," píše Havel v brožuře připravovaných projektů, kterou právě vydalo České filmové centrum.
Přiznává, že i možná trochu pod vlivem tohoto rodinného zázemí chtěl být odmalička filmovým režisérem, ale politické poměry mu to nedovolily.
"A tak se po delším váhání dávám k filmu až teď, tak říkajíc v závěru své veřejné kariéry. Rád bych, vlastně poprvé v životě, sám interpretoval svou dramatickou látku. Mám o chystaném filmu dost přesnou představu, mám do práce chuť, mám dobré spolupracovníky a film je obsazen výbornými herci. Chci relativní nezkušenost obrátit v klad: snadněji se, doufám, vyvaruji různých návyků, klišé a konvencí," konstatuje Havel.
Za kamerou bude Jan Malíř, snímek sestříhá Jiří Brožek, hudbu složí Michal Pavlíček a výtvarníkem bude Ondřej Nekvasil. Film Odcházení vznikne v produkci společnosti BUC-Film Jaroslava Boučka.
V dalších rolích se objeví Vlasta Chramostová (obsazená jako jediná z původní inscenace opět do role babičky) a dále Ivana Uhlířová, Eva Holubová, Barbora Seidlová, Jan Budař, Jiří Lábus, Oldřich Kaiser, Stanislav Zindulka, Jan Kraus, Jiří Macháček, Miroslav Krobot, Jaroslav Dušek, Josef Polášek a Pavel Landovský.
Hra bývalého prezidenta patřila k nejsledovanějším premiérám roku 2008. Doposud byla nastudována ve Slovenském národním divadle v Bratislavě, měl premiéry v Polsku, Británii, Německu, Bulharsku a Chorvatsku. Dánská a zároveň skandinávská premiéra se 4. února uskutečnila v Odense. Na konec května se připravuje americká premiéra ve Filadelfii, kam Havel odjede s manželkou Dagmar.
Informace o chystaném snímku se poprvé objevila loni v červnu. Současně s tím, že na poslední chvíli byl zrušen televizní záznam hry z představení v Arše, protože by to "mohl ohrozit zájmy producenta" stejnojmenného filmu.
Zatím se Havel objevil jen před kamerou. Před revolucí ji drželi hlavně příslušníci StB, po revoluci televizní štáby a dokumentaristé. Z poslední doby patří k havlovským dokumentům Občan Havel Míry Janka a Pavla Kouteckého a Občan Havel přikuluje od spisovatele Jana Nováka a jeho syna.
V roli sebe sama coby prvního českého prezidenta se Havel objevil i v hraných filmech: v Kamenném mostě Tomáše Vorla a Horem pádem Jana Hřebejka. Hereckou dráhu nicméně odstartoval už v roce 1965 ve filmu Pavla Juráčka Každý mladý muž.
Hra Odcházení o nelehkém loučení s mocí měla nejnověji měla premiéru 1. dubna ve Švédsku ve Stockholm Stadsteater. Stejně jako Odcházení nejdřív rozdělilo divadelní kritiky v Česku, také v jiných zemích byly ohlasy pochvalné i kritické - a Švédsko nebylo výjimkou.
List Expressen popisoval jistou rezignovanost hry a kolotoč frašky, který jedinkrát nezrychlí. Odcházení není klíčové drama, spíš osobní zúčtování, napsal list s tím, že Havlova zasloužená pověst je lepší než jeho nová hra.
Po zhlédnutí Audience, která tu měla premiéru o týden později, se pak recenzent ptal i na to, zda se mají Havlovy hry v současnosti hrát. "Pokud ano, musely by se vyzdvihnout ze blednoucího historického kontextu a rozšířit platnost. Musí se také hrát v jiném světle než pod hrdinskou gloriolou spisovatele, ať už je jakkoli zasloužená," soudí.
List Svenska Dagbladet naopak Havlovo Odcházení chválil jako "vtipné dílo o moci a sexualitě, o jemném rozdílu mezi organizací a chaosem, o tisku jako agentu moci, o výměnných obchodech a o důležitosti toho nikdy nepsat erotické dopisy".
"Odcházení není jen autobiografický text. Je to dílo o tom, co dělá moc s lidmi, a o politice jako džungli. Zachycuje s odevzdaným černým humorem novou dobu bezohledného komercialismu. Je to smutná píseň o zašlém idealismu a symbolické dílo o dědictví," konstatoval list.