Fotogalerie - Průřez tvorbou architekta Martina Rajniše a jeho ateliéru se zaměřením na posledních dvanáct let přibližuje výstava, která začala v pražském DOXu.
Rajniš svými projekty upozorňuje na nutnost souznění s přírodou a často je v nich použito jen dřevo. K jeho nejznámějším stavbám patří nová Poštovna na Sněžce.
„Je nutné začít tvořit jinak: místo designu a estetiky se inspirovat hlubokými zákony přírody. Ponořit se do prostředí, do systému, z kterého jsme povstali,“ vysvětluje architekt.
V květnu dostal za svou tvorbu Global Award for Sustainable Architecture, kterou od roku 2006 udílí nezávislá nadace Locus, a vyzdvihuje tak projekty, které spojuje myšlenka dlouhodobé společenské udržitelnosti, ekologie, sociálních vazeb a architektury jako nástroje pro rozvoj společnosti.
"Snažím se dělat to, co je skoro nemožné - aby se to normálním lidem líbilo a aby nad tím zároveň odborníci neohrnovali nos. Aby věci byly jednoduše udělané i pěkné," říká Rajniš.
V 70. letech pracoval v ateliéru SIAL vedeném Karlem Hubáčkem. Spolu s Johnem Eislerem a Miroslavem Masákem postavili pražský obchodní dům Máj na Národní třídě. Je spoluautorem pavilonu dějin dopravy na Expo 1986 ve Vancouveru. Po revoluci vedl se Stanislavem Fialou, Jaroslavem Zimou a Tomášem Prouzou D. A. Studio, jejichž nejrozsáhlejším dílem je stavba nového obchodního centra v Praze na Smíchově.
Od roku 2002 je jeho tvorba odlišná. Věnuje se menším stavbám z přírodních materiálů, jako jsou dřevo, kámen a sklo. Snaží se najít takové cesty, které by s minimem prostředků a s pokorou k již existujícím stavbám i krajině sloužily co nejširší skupině uživatelů a vrátily architektuře její klíčové postavení v civilizaci.