Praha - Dýmka, ze které nelze kouřit, struhadlo bez děr, dámská lodička se dvěma podpatky, užka bez tuhy, hřeben bez zubů, notes, který nelze otevřít, nebo sluneční brýle, které nelze nasadit na nos; neužitečné a přesto podivně svůdně vyhlížející předměty můžou na první pohled působit jako módní značkové spotřební zboží.
Pro projekt ERRATUM®, který je k vidění v Galerii Artwall, si je nechal vyrobit londýnský umělec Jeremy Hutchison od dodavatelů spotřebního zboží z velkovýrobních továren v Číně, Indii, Pákistánu, Polsku a Turecku s tím, že po dělnících požadoval, aby konkrétní produkt vyrobili s libovolnou vadou.
Volba a provedení této vady byla přitom záměrně ponechána na samotném dělníkovi. Z výsledných zdeformovaných objektů pak vznikl luxusní butik nabízející krásné, leč nepoužitelné zboží.
ERRATUM® tak zkoumá podmínky produkce a spotřeby v globalizované společnosti, kde drtivá většina věcí užívaných spotřebiteli z „prvního světa“ pochází z dílen a montoven v zemích na druhé straně planety.
Poptávka po spotřebním zboží narůstá mimo jiné i v souvislosti s rozmachem digitální kultury.
"Lidé po celém světě používají laptopy, tablety a chytré telefony, aby vylepšili své domácnosti, své zdraví, život, nebo svět jako takový. Na Googlu vyhledávají informace o tom, jak se správně chovat k životnímu prostředí, co jíst, jaké zboží nakupovat a jakému se naopak vyhnout, případně jaké značky bojkotovat. Zároveň se tak ale mohou dostat do velmi paradoxní situace, kdy opomíjejí samotný prvopočátek tohoto blahodárného informačního toku: továrny zaměstnávající miliony dělníků. Životy těchto lidí mají zcela jiný charakter: odehrávají se v prostoru ohraničenému továrními pásy, uzpůsobenému ke každodennímu výkonu stereotypní, dokola se opakující práce. Jejich zdraví je ohroženo fyzickým i psychickým vyčerpáním, smogem a výrobními výpary, a také častými sebevraždami spolupracovníků, kteří ve snaze ukončit ubíjející každodennost volí skok ze střechy továrny (jak tomu v posledních letech bývá například v Šenzenském Foxconnu, hlavní výrobně komponentů pro přístroje Apple)," říká kurátorka výstavy Markéta Dolejšová.
Projekt ERRATUM® do tohoto koloběhu vstupuje s ironickým postojem a automatizovanou rutinu továrních pracovníků se pokouší narušit tím, že je žádá, aby záměrně udělali chybu – vědomý akt, kterého je schopna pouze lidská bytost, nikoliv stroj.
Podstatnou součástí projektu jsou také ukázky korespondence mezi umělcem a zmatenými továrními manažery. Někdy jsou e-maily plné údivu a nepochopení, v řadě případů však tito lidé popisují pocity katarze, které jejich zaměstnanci při výrobě vadných produktů údajně zažívali.
"Tím, že Hutchinson vytváří luxusní designovou značku a butik drahých, ale nepoužitelných předmětů, reflektuje lidskou touhu po předmětech daleko za hranicí jejich funkce," dodává kurátorka.
Jeremy Hutchinson má se světem reklamy vlastní podrobné zkušenosti. Po studiu lingvistiky na Slade School of Fine Art se živil jako copawriter pro firmu Coca-Cola.
Výstavu V Galerii Artwall a Národní technické knihovně do 1. března.