Praha - „ … i racek, konec konců, je bílý s černými znaky. I břízy. I sny bývají černobílé," přibližoval čtenářům před lety divadelní kritik Milan Lukeš inscenaci Čechovova Racka v režii Petra Lébla v pražském Divadle Na Zábradlí.
Po patnácti letech nezapomenutelné představení, jež ovlivnilo generaci diváků i divadelních tvůrců, ožilo společně s dalšími deseti projekty na výstavě PROLOMIT PROSTOR. Od úterý je expozice měsíc k vidění v Galerii Národní technické knihovny v Praze-Dejvicích; vždy od pondělí do soboty od 10 do 18 hodin.
Právě Racek, kde - slovy další recenzentky Evy Stehlíkové „vše od kliky u dveří až k lžičce nese pečeť jedné ruky, jednoho názoru" - vystihuje dokonale základní kritérium kurátorek výstavy: výsadní vizuální pojetí, překročení či prolomení divadelního prostoru.
Nejinak tomu bylo u Pitínského a Tobiášovy Sestry Úzkosti, Morávkových a Chocholouškových Akvabel nebo představení Perzekuce.cz, jehož tvůrčí tým vedený režisérem Miroslavem Bambuškem stál na počátku řady site-specific projektů v syrovém industriálním prostředí.
PROLOMIT PROSTOR je prvním oficiálním výstavním projektem v Galerii budovy, která byla i díky ojedinělé práci s prostorem vyhlášena letošní Stavbou roku.
Cenami jsou ověnčeny i další divadelní projekty, které se v rámci výstavy představují: Sclavi/Emigrantova Píseň studia Farma v jeskyni, Kráska a zvíře, již pro Národní divadlo v Praze připravili bratři Formanovi, nebo Nickname režisérské dvojice SKUTR.
Samostatná sekce je věnována Divadlu Komedie, zejména pak jevištní podobě textu Wernera Schwaba Nadváha, nedůležité: Neforemnost. Stejně jako další projekty je přiblíží interaktivní instalace, fotografie, audio a videoprojekce i scénografické fragmenty.
Každý z jedenácti prezentovaných projektů se trochu jinak zapsal do historie českého divadla a scénografie v posledních 15 letech. Jejich tvůrci rušili konvenční pojetí inscenační praxe a pokusili se překlenout tradiční pasivní divácké vnímání. „Vybrali takové inscenace, které překročily hranice divadla, aniž by opustily jeho podstatu," vysvětluje kurátorka Marie Zdeňková.
„Zájem o scénografii každoročně roste. Bylo by ale chybou spojovat tento obor výhradně s divadlem, protože jde obecně o práci s prostorem," dodává Denisa druhá kurátorka Šťastná výstavy. „Tvůrčí přístup k prostoru je vlastní rovněž architektům - i proto padla volba na Národní technickou knihovnu."
Informace o výstavě najdete na www.divadlo.cz/prolomitprostor