Češi na umění moc neslyší. Dávají přednost elektronice a tapetám z IKEA, tvrdí architekti

Petra Jansová Petra Jansová
7. 11. 2015 17:35
Klenuté prostory bývalého skladu pražského gymnázia na Senovážném náměstí obsadili architekti, designéři a umělci. Společně chtějí pomoci Čechům zpříjemnit životní prostor. "Navykli jsme si umění potkávat v galeriích, nad postel si však raději zavěsíme tapetu z IKEA. Máme rádi umění, ale umělce si do bytu nepouštíme," vysvětlují zakladatelé umělecké platformy Kvalitář. Propojením architektury s designem i výtvarným uměním se proto snaží vzbudit v Češích větší zájem o estetiku.
Kvalitář
Kvalitář | Foto: Jakub Plíhal

Praha - Architekti Marek Habr a Jiří Kučera se snaží oprášit prvorepublikové tradice a znovu probudit v Češích vášeň pro umění a chuť do něj investovat.

"Lidé se rádi hezky oblékají, chodí do lepších restaurací a obklopují se luxusní elektronikou. Na umění neslyší," tvrdí dvojice architektů, která proto založila platformu pro umění, design a kulturu Kvalitář. 

V prostoru bývalého skladu přilehlého gymnázia na pražském Senovážném náměstí nabízejí kromě služeb architektů i galerii volného umění, sekci věnovanou ikonám moderního designu nebo prodejní depozit obrazů.

"Pečlivý a citlivý výběr naší kurátorky může sloužit jako návod, do kterých jmen se v dnešní době vyplatí investovat. Schopnost najít umělce, jehož cena bude v čase růst a zároveň se upevní jeho kvality, to není snadné," vysvětlují Habr s Kučerou. 

Upozorňují rovněž na existenci žebříčku J&T Banka Art Index, který zpracovali odborníci na moderní umění a jenž představuje stovku českých umělců, do jejichž děl se vyplatí investovat.

Netradiční zaměření Kvalitáře posiluje i záliba Jiřího Kučery, který se dlouhodobě věnuje nákupu a renovaci funkcionalistického nábytku. "Můžete si prohlédnout, jak skvěle komunikuje Le Corbusier s výraznou růžovou na obrazech Milana Housera," vypráví s tím, že i toto je cesta, jak naučit zákazníky vybrat si ten správný kus.

Prostorů s podobným stylem uvažování bychom ve světě našli několik, především v Londýně nebo New Yorku. V České republice je ale Kvalitář svého druhu jediný.

"Myšlenka to pochopitelně nebyla zcela původní. Prosadit tzv. gesamtkunstwerk (souhrnné umění, pozn. red.) se snažily umělecké elity již od romantismu, nejznámějším propagátorem byl Richard Wagner. V architektuře se pak představa komplexní, estetické souhry prosadila především u skupiny Bauhaus. My jsme se rozhodli tyto tendence obnovit a dál rozvíjet," vysvětlují architekti.

Češi podle nich do umění neradi investují, ale apatii vůči galeriím pozorují i tuzemské výstavní síně. "Stačí si vyjít o víkendu třeba do Rudolfina. Uvidíte poloprázdné chodby," dodávají.

Sbírka grafiky a kresby spravuje na 250 tisíc děl, pokud by se nezjistilo 30 věcí, považoval bych to za zázrak, říká exšéf NG Milan Knížák. Jiří Fajt podle něj ničemu nerozumí a do galerie nepatří. | Video: Daniela Drtinová
 

Právě se děje

Další zprávy