Antonín Kratochvíl svůj fototah noční Moskvou neustál

Filip Láb
17. 6. 2010 8:00
Soubor zlaté ruské mládeže na celý Mánes nevystačí.
Foto: Aktuálně.cz

Recenze - Nejnovější výstava Antonína Kratochvíla v pražském Mánesu se představila jen s měsíčním zpožděním po newyorské Leica Gallery, ale obě výstavy mají čtyřleté zpoždění od zveřejnění části této série v časopisu Vanity Fair. Právě tady vyšel v červnu 2006 článek Bretta Forresta s názvem Půlnoc v Moskvě, který ilustrovaly Kratochvílovy fotografie ze souboru Moskevské noci.

Foto: Mánes

Kratochvíl se v této sérii věnoval nočnímu životu zlaté mládeže v ruské metropoli. Způsob trávení volného času příslušníky ruských elit není příliš sám o sobě exotickým tématem, alespoň v našich zeměpisných šířkách.

Příznivci "okázalého luxusu" se scházejí v klubech, kam je těžké se dostat. Tamním klubovým fenoménem je tzv. face control, rusky roztomile "fejskontrol", kdy jsou návštěvníci klubu lustrováni na základě vzhledu a značek oblečení.

V klubech pak utrácejí absurdní částky za předražené drinky, šňupou kokain, sledují všudypřítomné gogo-dancers, souloží na záchodcích a kdekoliv jinde. Podobné večírky se pořádají patrně v každé velké světové metropoli, jen směrem na Západ se z toho dnes už nedělá taková věda. V Moskvě je nicméně úspěchem se na takovou párty vůbec dostat a od zbytku světa se odlišují mírou nevkusu.

Kratochvílovi se nejen podařilo na tyto večírky proniknout, ale měl možnost tu i fotografovat. Výsledkem jeho dvoutýdenního tahu noční Moskvou byla série fotografií ilustrujících zmíněný článek v magazínu s příznačným názvem - Vanity Fair. Na čtyřech dvoustránkách se v mozaikovité koláži objevilo 15 snímků, v Mánesu se nicméně představuje mnohem rozsáhlejší varianta série: máme možnost shlédnout okolo 70 velkoformátových fotografií.

Foto: Mánes

A právě tady začíná být prezentace jednoho z mých nejoblíbenějších fotografů poněkud problematická. Co bohatě stačilo k zaplnění osmi tiskových stran v lesklém časopise, nestačí najednou na zaplnění výstavního prostoru galerie. A tím nemyslím prostorové dispozice. Soubor roztažený oproti časopisu na skoro pětinásobek působí hodně naředěně. Na tak rozsáhlou výstavu najednou není téma dost nosné, jakkoliv navenek vypadá atraktivní.

Coby ilustrace k článku fungovaly fotografie dobře; určitě by bylo možné je použít na poctivou fotostory nebo komorní expozici. Jakkoliv velikost a formální čistota Mánesu svádí k zaplnění, v tomto případě by méně bylo více.

Hodně z fotografií nabízí obecné záběry celků klubů s lasery, tanečnicemi; prostě zaměnitelné obrázky z jakéhokoliv baru a kabaretu kdekoliv na světě. Zajímavější jsou momenty, kdy se fotograf dostal blíž, kdy vidíme konkrétní tváře, charaktery, situace. Těchto momentů ale není mnoho a ve výsledku jejich počet stejně nepřesáhne oněch původních patnáct kusů z časopisu.

Velkou slávu nenadělá ani instalace. Fotografie, které v časopise nebo v knížce vydané k výstavě působí po formální stránce solidně, jsou po nazvětšování na velké formáty poznamenané technickou nekvalitou. Velká zrnitost/ šum, posterizace, přepaly, lacině působící tisky, to vše celkovému dojmu z výstavy nepřidá. Prosvětlený prostor Mánesu, ve kterém je na snímky dobře vidět, tento dojem jen umocňuje.

Foto: Mánes

Celé to nezachrání ani Kratochvílův expresivní a sugestivní styl, jenž tak dobře funguje u vypjatějších dokumentárních sérií z válečných konfliktů a drsných prostředí (ale i v případě portrétů).  V tomto případě jsme se spolu s fotografem ocitli ve fotograficky nevděčném prostředí typu cirkusového varieté; se špatným světlem, spoustou spoře oděných krásných slečen, ovšem na rozdíl od cirkusu vrchol  večera v podobě panáčkujícího slona nenastane.

Místo lidského dramatu sledujeme jen urputné snahy o večírek bez konce, jenž vrcholí na soukromé afterparty na bývalé Stalinově jachtě Maxim Gorkij. Dlouhá noc, ty a já nastokrát, jako se zpívá v jedné podobně nevkusné písni.

Na dobrou výstavu Antonína Kratochvíla si tu budeme muset počkat na příště.

Antonín Kratochvíl, Moskevské noci. Mánes, Praha 2. Výstava se koná 30. 6. 2010.

 

Právě se děje

Další zprávy