Recenze: Pro diváky StarDance. U nového seriálu si mohou vzpomenout na své taneční

Na snímku ze seriálu Taneční, který tento pátek začíná vysílat TV Nova, jsou Saša Rašilov jako Oldřich a Jitka Ježková v roli Moniky.
Anna Marie Fučíková jako Olivie a Daniel Žižka v roli Jakuba.
Saša Rašilov jako Oldřich, Anna Marie Fučíková coby Olivie a Jitka Ježková v roli Moniky.
Anna Dvořáková jako Klára.
Vlevo je Saša Rašilov jako Oldřich. Zobrazit 20 fotografií
Foto: Mikuláš Křepelka
Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
4. 10. 2024 17:25
Saša Rašilov nejmladší má dobrý důvod, aby se ve své nové televizní roli prakticky neustále tvářil zakaboněně. Věčně nespokojenému učiteli tance dali tvůrci seriálu Taneční příjmení Kulhánek, zatímco jeho dřívějšímu a nejspíš opět zase současnému sokovi o poznání důstojnější jméno Král. A také o hlavu větší výšku, neboť ho hraje Roman Zach.

Režisér Jiří Vejdělek natočil hvězdně obsazený projekt. Taneční, které v pátek večer začne vysílat TV Nova a sledovat je lze také ve videotéce Voyo, jsou předurčeny k úspěchu. Proč? Protože nepochybně osloví podobné publikum jako jeden z nejúspěšnějších, byť také nejnudnějších reality TV formátů konkurenční České televize StarDance.

Po prvních epizodách hraná novinka vskutku vyniká jednou podobnou kvalitou. Také je v ní nulové napětí. StarDance však nestojí na konfliktu, chce jen nabízet hezké obrázky. Taneční se coby seriál pochopitelně musí pustit do střetů. Především do takových, jaké může nabídnout maloměstské prostředí. I když ústřední "drama" bublá už u rodinné večeře.

Kulhánek v podání Saši Rašilova je stejně přísný otec a manžel jako učitel tance. Vše musí mít nalajnované, což nelibě pociťuje manželka hraná Jitkou Ježkovou. Obzvlášť když synkovi pravidelně přizvukuje tchyně ztělesněná Danielou Kolářovou, jejíž vlastnosti zjevně podědil. A která se ráda zve na rodinné večeře, aby mohla kritizovat, že snacha není podobně výkonná žena v domácnosti, jakou byla kdysi ona.

Manželce tak zbývají jen vzpomínky na dobu, kdy s Kulhánkem tvořili nejen životní, ale také taneční pár a vyhrávali soutěže. Teď už tančí jen tak, jak muž píská.

Stejně modelově, jako zní popis této rodinné konstelace, se v prvních epizodách odvíjí samotný seriál.

Anna Marie Fučíková hraje Olivii, dceru učitele tance Oldřicha v podání Saši Rašilova.
Anna Marie Fučíková hraje Olivii, dceru učitele tance Oldřicha v podání Saši Rašilova. | Foto: Mikuláš Křepelka

Hodinová stopáž jednotlivých epizod působí neúnosně, scénář Ivany Hokrové naděluje postavám takzvaná mluvící příjmení a také řadu strojených dialogů. Během nich protagonisté často nehovoří mezi sebou, ale k publiku. V nepřirozených výměnách sdělují, jak se k sobě jednotliví hrdinové mají či jaká je jejich minulost. A pochopitelně všichni přehrávají, aby se vešli do typizované role, kterou jim tvůrci vetkli.

Ze zajetých kolejí vyvádí Oldřicha Kulhánka příjezd jeho dřívějšího soka v lásce i tanci Karla Krále. Ten dostává nabídku vést taneční hodiny na místě, jež dosud pronajímala Moničina matka. Jenže nyní hledá náhradu za lektora, který si zlomil krček.

Představa, že by měl v rodinných prostorách u tchyně "kralovat" nepřítel Král, popudí Kulhánka natolik, že změní své dřívější rezolutní odmítnutí se lekcí chopit.

Náčrt děje samozřejmě zní jako z nějaké pradávné operety. To by asi nutně nevadilo v oddechovém seriálu bez větších ambic, kdyby měl švih a tah na branku. Jenže dění na obrazovce se posouvá v unaveném tempu a co hůř, nijak jistě nepůsobí ani snímání tanečních choreografií.

Například závěrečná sekvence první epizody se odehrává na soutěži, kde má vznikat napětí mezi konkurenčními páry, kde tančí také potomci rivalů Kulhánka a Krále. Sekvence je však sestřihaná v krátkých, sotva dvouvteřinových záběrech, které neumožňují ani užít si ladnost tance, ani vyčíst z dění jakékoli drama či emoce aktérů.

První díl seriálu Taneční vysílá TV Nova v pátek večer. | Video: TV Nova

Osmidílná série staví na nostalgických či traumatických vzpomínkách, jaké většina diváků bude mít na vlastní taneční.

Ani tato citová "výhoda", kterou tvůrci celkem snadno u publika získají, ale neumenší pocit, že se vše odvíjí podle až příliš zřejmých mustrů. A že to ubíhá v rytmu až příliš pomalého ploužáku.

Místní mládež vnáší do dění perspektivu, která u pamětníků nebyla v kurzu. Zatímco nenávist dřívějšího pubertálního osazenstva tanečních lekcí pramenila z čistě pudového odporu k činnosti, jejíž ovládnutí nedává v moderním světě žádný valný smysl, náctiletí v Tanečních to umí pojmenovat zcela zřetelně.

"Společenské tance jsou prý odrazem patriarchálního útlaku," tlumočí jedna z dívek pocity své sestry. "To je vlastně v zásadě pravda, ale taky je to zábava," říká Olivie, Kulhánkova dcera a "oběť" jeho trenérských metod.

Když si v tomto módu "hlavně nemít na cokoli moc silný názor" přeříkávají věty ze scénáře mladí, působí to alespoň o něco přirozeněji než sledovat životní zmar Oliviiny matky Moniky, kterak musí odpovídat na manželovy dotazy, co bude k večeři. Či debaty dalších postav v kavárně, jen naprázdno natahující čas.

Taneční jsou vlastně jen o kapku - opravdu drobnou kapku - pompézněji natočenou obdobou klasických nekonečných soap oper z produkce Novy. Je ovšem otázka, proč tento typ produkce přesouvat do hlavního vysílacího času a dávat mu hodinovou stopáž.

 

Právě se děje

Další zprávy