V roce 1977 změnily Star Wars podobu Hollywoodu. Byly za tím, jak jinak, peníze: George Lucas se tehdy v jednání se studiem víc než na honorář soustředil na získání vysokého podílu z prodeje doprovodného zboží, čemuž se producenti smáli a práva mu "velkoryse" přenechali.
Netušili, že po premiéře propukne mánie a každý divák bude chtít mít doma repliku světelného meče či figurku princezny Leiy. A že tato všudypřítomnost Hvězdných válek bude stát na začátku masového kultu, jaký filmový průmysl ještě neviděl.
Vymklo se to
Z George Lucase se díky vychytralé taktice stal jeden z nejbohatších filmařů a producenti se jím objevený zlatý důl snaží dodnes imitovat. Proto je většina velkých produkcí součástí nějaké série, pokusem novou sérii zažehnout, nebo alespoň adaptací slavné knižní série - tedy snahou o zavedení a rozšíření nových úspěšných značek. Většinu zisku dnes producenti vykazují právě díky merchandisingu. Pokladny kin sotva zaplatí náklady.
I čtyřicet let po premiéře však Star Wars zůstávají největším fenoménem světové popkultury. Pohltily nakonec i svého otce Lucase, jenž se na začátku nového století pokusil vrátit s trojicí filmů, jež však velká část fanoušků odmítla. Měly sice komerční úspěch, ale diváci autora zasypali nenávistnými zprávami, že novými snímky "zničil jejich dětství". Režisér se cítil zneuznaný a zrazený.
Když v roce 2012 prodal za víc než 4 miliardy své studio (jehož součástí je kromě světa Star Wars i Indiana Jones) Disneymu, přiznával, že se mu Star Wars vymkly z rukou. Žily si vlastním životem a Lucas je nezvládl tvarovat podle vlastní nálady a chutě. Ano, nová trilogie Star Wars se opravdu nepovedla sama o sobě. Její větší problém však byl, že byla příliš "jiná" než ta původní.
Disney to chápe a první díl vznikající pod jeho dohledem dostal za úkol především ujistit publikum, že si tvůrci uvědomují svou povinnost sloužit komunitě fanoušků. Studio najalo J. J. Abramse, odborníka na "skládání poct", a Sílu se probouzí očistil od všeho, co by se fanouškům nemuselo líbit. Vysloužil si i kritiku za zbabělost a neoriginalitu, šlo ale o trefu do černého.
Fanoušci svou dimenzi dávno našli
Filmy ze světa Star Wars dnes nemohou nic měnit, nemohou být odvážné, nemohou otevírat nové dimenze. Fanoušci tu svou, v níž chtějí trávit čas, už totiž našli.
6. května se bude i v Česku odehrávat den Star Wars, kdy ti největší fanoušci vyjdou do ulic v kostýmech svých oblíbenců. Ukazuje se, jak velkou událostí pro ně Hvězdné války jsou, a nijak je nesnižuje ani nová doba, kdy Disney vyprodukuje minimálně jeden nový díl ročně. Autoři přitom nemají mnoho prostoru pro originalitu, scenáristé například dostali zákaz věnovat se motivům z nepopulární nové trilogie.
Star Wars se tím na jednu stranu ochuzují o vlastní plnohodnotnost, na druhou však stále zasahují do mnoha životů. Jednotlivé filmy tak sice mohou působit poněkud strnule, kult Star Wars ale i díky tomu zůstává živý.