Letní hit je meta, k níž se v zábavním průmyslu upínají snahy popových hvězd i jejich vydavatelů. Píseň je v rotaci celé měsíce, kdy se v hudbě většinou nic jiného neděje, a poctivě se zavrtá do hlav posluchačů, jimž se v mozku spojí s bezstarostnými letními radovánkami.
Letošní hledání "summer songu" bylo u konce už na začátku června, kdy se na vrchol většiny světových hitparád vyšplhala skladba Despacito portorického zpěváka Luise Fonsiho a rapera Daddyho Yankeeho. Nakažlivá skladba se svůdným latinskoamerickým beatem láme rekordy v přehrávání a pomáhá i turismu v Portoriku.
Všichni teď chtějí do Portorika
Ostrov ve Velkých Antilech se čtyřmi miliony obyvatel, jinak oficiálně "nezačleněné území USA", hlásí letošní léto pětačtyřicetiprocentní nárůst zájmu turistů a bezpochyby za to může klip k Despacito.
Vypadá trochu jako reklamní video na idylické pláže a kluby San Juanu, a dokonce i nechvalně proslavené chudinské ghetto La Perla, v němž se zpěváci v klipu prochází, zde vypadá jako ráj na zemi. V turistických příručkách se přitom dočtete, že sem je opravdu lepší nechodit.
Despacito překonalo minulý týden jako první video v historii hranici tří miliard přehrání na YouTube. Nedávno se zároveň stalo historicky nejpřehrávanější skladbou na streamovacích službách. Hitparády už vedla nebo vede ve čtyřiceti pěti zemích světa - včetně České republiky i nejprestižnějšího amerického žebříčku. Tam nicméně skladbě musel pomoci Justin Bieber, jehož "remix" vládne v USA místní hitparádě zveřejňované časopisem Billboardu už třináct týdnů.
Autentický a sexy
Už před Bieberovou verzí ale píseň dobývala žebříčky, ostatně ve videu lámajícím rekordy zpívají jen Luis Fonsi a Daddy Yankee. Oba interpreti nejsou žádnými nováčky a na poměry popového průmyslu jsou vlastně už docela staří.
Devětatřicetiletý Luis Fonsi točí latino-popové hity už od konce devadesátých let a ve svém regionu platí za hvězdu první kategorie. Raper Daddy Yankee má dokonce čtyřicet a od začátku tisíciletí je výraznou postavou žánru reggaeton - specificky portorického stylu míchajícího karibskou hudbu a americký hip hop.
Jeho hit Gasolina se dostal do americké Top 40 v polovině minulé dekády, kdy reggaeton začal pronikat i za hranice Portorika. Hlavní vlna popularity žánru sice už odezněla, nicméně menší hity z ostrovů v Antilách vlastně nepřestaly přicházet nikdy.
Despacito s chytlavým refrénem a svůdným rytmem je definitivním důkazem, že latinskoamerický pop je na vzestupu. V seznamu stovky nejpopulárnějších hudebníků na YouTube v letošním roce je třetina z latinské oblasti.
Jména jako Nicky Jam, Maluma, J Balvin nebo Ozuna zná nejspíše v Evropě málokdo, všichni ale už se svými hity překonali hranici miliardy zhlédnutí. Zdá se, že "latino" umělci těží ze streamingového modelu - lidé v Jižní Americe dávají přednost poslouchání hudby z telefonů před počítači, které byly hlavním motorem distribuce v době stahování z iTunes.
Jistě, latinskoamerický pop v minulosti zrodil jména jako Shakira, Ricky Martin nebo Jennifer Lopezová, všichni ale potřebovali k dobytí západu přizpůsobení se angloamerickému popovému standardu a spolupráci s místními hitmakery.
Despacito je oproti tomu první autentický "latino" hit, který ve velkém zasáhl globální žebříčky. Přesně takhle zní hudba, která se skutečně hraje v Latinské Americe. A to včetně maličko neslušného textu, který je v případě Despacito o sexu, jenž je lepší "pomalu", jak zní překlad slova z refrénu.
Léto láká exotiku
Poslední obří španělsky zpívaný hit byla taneční horečka Macarena od Los del Río. To ale byla spíše kuriozita a před jednadvaceti lety potřebovala k cestě na vrchol "americký" remix od Bayside Boys. Producenti pro jistotu do písně ještě naroubovali anglickou sloku.
Despacito se sice v USA a Británii dostalo na jedničku díky nové verzi s Justinem Bieberem, ten ale refrén s Fonsim zpívá španělsky. Anglická verze refrénu byla údajně ve studiu k dispozici, Bieber ale trval na tom, že bude zpívat španělsky. Jak se nedávno ukázalo, slova k dalším slokám se už nenaučil.
Bieber píseň slyšel v dubnu v Kolumbii a zatoužil svézt se na její slávě. Díky nové verzi se mu povedl husarský kousek - na vrcholu amerického žebříčku vystřídal jako první zpěvák v historii sám sebe. Předchozím číslem jedna totiž byla skladba I'm the One atlantského DJe Khaleda, v níž někdejší teenagerská superhvězda zpívá refrén.
Trendem letních hitů posledních let je zkrátka exotika a streaming a YouTube pomalu vymazávají dosavadní dominanci angoloamerického popu - internet je místo, kde velké nahrávací firmy a jejich peníze nemají takovou moc.
Portorické Despacito odstranilo z análů YouTube rekordů korejský Gangnam Style od rapera Psy, před dvěma lety se na vrcholu letních hitparád vyhříval hit Cheerleader jamajského zpěváka OMIho. Další globální šlágr může přijít prakticky odkudkoliv.
Letní hity mají ale nakonec všechny podobný osud. Jak skončí teplé měsíce, rádia je přestanou nasazovat do playlistů. Vlastně se dá se s jistotou říct, že Luis Fonsi ani Daddy Yankee už nenatočí žádný podobně velký hit a reggaetonová horečka se už také o moc více nerozjede. Vzpomínky na léto 2017 ale budou navždy spojené s tímto hitem.