Měl to být záznam fyzického experimentu na vlastním těle. Film o tom, jak se dají nafouknout svaly cvičením a koktejlem zakázaných látek, jak se lze proměnit v Supermana. "Mělo to být intelektuální Super Size Me," vzpomíná režisér Martin Mareček s odkazem na známý americký snímek z roku 2004 o tělesné proměně.
Po pěti letech natáčení ale časosběrný dokument Síla zaznamenává i něco jiného než jen růst svalové hmoty. Například úbytek energie, partnerskou i pracovní krizi. A také rozpor mezi veřejnou a soukromou tváří filmového kritika Kamila Fily, který je spolutvůrcem i protagonistou.
Podcast s Martinem Marečkem a Kamilem Filou si můžete poslechnout zde:
Obraz chybujícího intelektuála na plátno tedy nepromítá vnější pozorovatel, zinscenovali a sestříhali jej sami tvůrci. Co tedy divák sleduje? "V době natáčení jsem byl v takové krizi, že mi existence filmu byla jedno. Neměl jsem chuť ten film kontrolovat," brání se podezření z manipulace Kamil Fila.
Situace, které kamera zachycuje - tedy vztahové peripetie, či dokonce stalking jedné z bývalých partnerek -, podle názorů mnoha lidí zpochybňují Filovo angažmá v boji za rovnost a práva žen, jeho roli "gendermana".
"Na rovinu jsem Kamilovi řekl, co si o sledování partnerky myslím, že zásah do soukromí je hraniční věc," vzpomíná na natáčení Martin Mareček. A dodává, co si Fila před kamerou uvědomuje: že jde o to nejhorší, co kdy udělal. Proto za tímto svým jednáním dělá veřejnou tečku.
"Film jsem začal natáčet v momentě, kdy jsem sám procházel velkou osobní a partnerskou krizí," přiznává Mareček. "Proto jsem možná i před kamerou cílil na to, co Kamil prožíval spolu se mnou," uvažuje.
Vítejte u podcastu Na dotek, hostem Petra Viziny jsou dnes režisér Martin Mareček a filmový kritik Kamil Fila. K poslechu na platformách SoundCloud, Spreaker, Google Podcasts, Spotify i Apple Podcasts.