Jihlava - Jubilejní, 15. ročník festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě zahájilí v úterý snímek nazvaný 24, pod nímž jsou podepsány tři generace českých režisérů.
Dokumentární pásmo, jež vytvořilo 24 českých dokumentaristů, zachycuje dvacet čtyři hodin obyčejného dne. Každý z autorů se chopil jedné hodiny, o níž natočil dvouminutový snímek. Projekt je svým tématem podobný dílům jako Život v jednom dni nebo Jeden den na Zemi režiséra Kevina MacDonalda. Režiséři tu však mohli ve "své" hodině natočit jakýkoli námět; podmínkou byla jen stopáž.
Dokumentární mozaika zachycuje dění na diskotéce, v továrně, v nemocnici, v synagoze, v akváriu i v lidském jícnu. Rozmanitost vidění světa i zdánlivě nepodstatné okamžiky se staly námětem pro autory, jako jsou Jan Němec, Jiří Krejčík či Drahomíra Vihanová, Helena Třeštíková a Olga Sommerová nebo zástupci nejmladší generace Martin Mareček, Erika Hníková, Vít Klusák, Filip Remunda či Robert Sedláček.
Čtěte také:
Jihlava není festival, kam se jezdí ukázat zlatá mládež
Vyspala by ses s Arabem, zeptá se jihlavský festival
Cílem projektu rovněž bylo vytvořit společný prostor, v němž se sejdou osobnosti filmové režie, které představují "vynikající značku s názvem český dokument".
Zmizení Prioru
Atributem letošního festivalu je "odstranění" Prioru, jedné z nejkontroverznějších českých staveb, jež po dobu trvání festivalu zmizí z jihlavského Masarykova náměstí. Inspirací bylo podle ředitele festivalu Marka Hovorky dílo slavného bulharského umělce a "baliče" Christa, který takto nechal zmizet pařížský most Pont-Neuf nebo německý Reichstag.
"Snad každý obyvatel Jihlavy si aspoň jednou přál, aby Prior na náměstí nestál - nebo alespoň ne v této podobě. A to nemluvím o reakcích turistů, ti nevěřícně kroutí hlavou," vysvětluje Hovorka: „A když se naši architekti Josef Čančík a Vít Šimek rozhodli zahalit festivalové budovy do bílých šatů, byl jen krůček k zabalení Prioru."
Na zahalení obchodního domu bylo potřeba 5000 metrů čtverečních bílé síťoviny a 9000 svorek. Organizátoři slibovali, že celá budova bude zahalena do bílých ochranných sítí už do úterního večera a náměstí na následujících sedm dní změní svou podobu. Což se podařilo - jen materiál k zahalení je průhledný , takže se z obchodního domu stává jakýsi kostlivec ve skříni.
Jihlavský rodák vyhoštěný z Ruska
Americký režisér James T. Hong, oceněný před čtyřmi lety v Jihlavě hlavní cenou za film 731: dvojí výklad pekla, je letošním (tradičně jediným) porotcem soutěže světových dokumentárních filmů.
V rodinné porotě rovněž tradičně udělující cenu pro nejlepší experimentální film se potká filmařka a pedagožka Alice Růžičková se svým manželem Janem a syny Vítkem a Kajetánem.
Cenu pro nejlepší dokument střední a východní Evropy a cenu Prix New Europe udělí italský nezávislý producent Paolo Benzi, děkan FAMU Pavel Jech, ředitel dokumentárního festivalu v Istanbulu Necati Sönmez a scenáristka a kritička na baskické universitě Aida Vallejo.
O nejlepším českém dokumentu rozhodnou malíř a sochař Jiří David, divadelní teoretička Terezie Pokorná, dokumentaristé Martin Dušek a Ondřej Provazník a jihlavský rodák, zpravodaj České televize Josef Pazderka.