Malý třesk. Olomoucký Červený kostel uvádí operní novinku od tří skladatelů

ČTK ČTK
15. 9. 2024 13:59
Na míru olomouckému Červenému kostelu připravili režiséři Matyáš Dlab a Lukáš Jiřička novou operu a audiovizuální performanci nazvanou Malý třesk. Nabídnout chce různé pohledy na fenomén času. Nedělní premiéra i pondělní repríza už jsou vyprodané, uvedli zástupci Moravského divadla v Olomouci, které projekt zastřešuje.
Malý třesk se zabývá vznikem prostoru a času. Na fotografii ze zkoušky je Raman Hasymau v roli vysoké postavy.
Malý třesk se zabývá vznikem prostoru a času. Na fotografii ze zkoušky je Raman Hasymau v roli vysoké postavy. | Foto: ČTK

Hudebního nastudování se ujal šéfdirigent olomoucké opery a operety Petr Šumník. Kromě sólistů v novince účinkuje sbor a 11 hráčů orchestru Moravského divadla.

Malý třesk pojednává "o vzniku prostoru a času, o rychlosti a rozpínání nejen samotného vesmíru, ale také proměnách lidského chápání času, zrodu i zániku", uvádějí tvůrci Matyáš Dlab a Lukáš Jiřička. Dílo definují jako operu, scénický koncert a audiovizuální performanci. Ke spolupráci přizvali výtvarníky Mikoláše Ziku a Jana Brejchu, světelného designéra Jonáše Garaje a vizuálního umělce Šimona Levitnera, který vytvořil sérii videí.

Malý třesk vznikl v souvislosti s Rokem české hudby. Název zastřešuje kulturní událost připomínající každých deset let významná výročí hudebních osobností.

Skladatelé Petr Kofroň, Marek Piaček a Michal Cáb novinku zkomponovali přímo pro operu Moravského divadla Olomouc. "Jedno z největších zadostiučinění souboru, které může nastat, je, když pro něj vzniká nové dílo. Věc u činohry celkem běžná, u opery výjimečná. Soubor opery se spolu s inscenačním dílem vrhnul do přípravy experimentálního díla zahrnujícího vědecké texty a podněty a tím se vydal na cesty neprobádané," říká šéfka souboru Veronika Kos Loulová.

Každý z autorů vytvořil svou část samostatně, přesto na sebe budou plynule navazovat. Tu první vytvořil hudební designér, skladatel a performer Michal Cáb. V kratších kompozicích se zaměřuje na aktivní práci s akustickými vlastnostmi Červeného kostela. Pracuje také s ozvučením předmětů a instrumentů sestrojených pro potřeby inscenace, stejně jako s hudebníky a zpěváky.

Druhá část nazvaná Purkyně - Duch jest, jenž smíří protivy, je dílem slovenského skladatele a hudebního režiséra Marka Piačka. Reflektuje literární odkaz romantického vědce a průbojného experimentátora Jana Evangelisty Purkyně, který žil v letech 1787 až 1869.

Třetí část pak vytvořil skladatel a dirigent Petr Kofroň, jenž zkomponoval dílo nazvané Je čas pro menší orchestrální těleso a sólisty.

Podle dirigenta Petra Šumníka jsou všechny části kompozičně naprosto odlišné. V té instrumentální nejde o orchestr, ale soubor 11 hráčů, kteří budou hrát na smyčce, dechy a bicí. Ve vokální složce diváci uslyší deset sólistů v Kofroňově a Cábově části plus pěvecký sbor v díle Marka Piačka.

 

Právě se děje

Další zprávy