"Fernando Botero, malíř našich tradic i chyb, malíř našich ctností, je mrtvý," uvedl Petro. Umělcova dcera později sdělila, že zemřel v Monaku, doplňuje agentura AP.
Botero se narodil roku 1932 v Medellínu ve střední Kolumbii. O umění se začal zajímat jako chlapec, už v 15 letech prodával své kresby z býčích zápasů u bran arény v Bogotě.
"Když jsem začínal, byla to v Kolumbii exotická profese, která nebyla dobře placená a nenabízela žádnou budoucnost. Když jsem rodině řekl, že se chci věnovat umění, odpověděli mi: Dobře, ale my ti nemůžeme pomoci," vzpomínal na své začátky Botero.
Jeho kariéra nabrala na obrátkách v 70. letech, kdy se setkal s ředitelem jednoho z newyorských muzeí Dietriechem Malovem. Toho Boterovo umění uchvátilo a společně uspořádali několik výstav. Výtvarníka pak začali kontaktovat světoví obchodníci s uměním.
Typický styl, ve kterém jsou běžné předměty či lidé nafouknutí do absurdních rozměrů, se poprvé objevil na obraze Zátiší s mandolínou z roku 1957. Botero, milovník italské renesance, adaptoval i klasické dílo Leonarda da Vinciho Mona Lisa; v jeho verzi ale má florentská dáma nafouknuté tváře a neúměrně zmenšený obličejík.
Kolumbijský umělec nicméně v souvislosti se svou tvorbou odmítal adjektiva jako "tlustý", píše AFP, a naopak se označoval za "obránce objemu" v moderním umění. Gigantismus se promítl také do jeho sochařské tvorby. Jeho odkaz čítá až 3000 obrazů a na 300 soch.