Debata se uskuteční v pondělí 15. května ve Francouzském institutu. Vstup je zdarma, návštěvníci se však musí předem zaregistrovat na webu. Pro velký zájem už pořadatelé přidali druhou besedu v úterý 16. května.
Édouard Louis píše výhradně o svém životě, podává analýzu sociálně slabých oblastí nebo menšin vyloučených ze společnosti. Líčí chudobu a její souvislosti, neromantizuje život ani ctnosti sociálně deprivovaných. "Jeho výjimečnost tkví ve schopnosti vyprávět velmi osobní příběhy a současně v nich nechat zaznít něco široce prožívaného, o čem ovšem podstatná část zajištěného čtenářstva přinejlepším pouze tuší," napsalo o něm Aktuálně.cz.
Jeho román Skoncovat s Eddym B. se roku 2015 stal francouzskou literární událostí. Kniha jednadvacetiletého studenta sociologie překvapila vhledem do života chudých bílých, pro něž je politika otázkou života a smrti. Rychle se prodalo přes 300 tisíc výtisků. Se sílící vlnou populistických hnutí a nástupem Marine Le Penové se Édouard Louis stal celebritou a jakýmsi odborníkem na její voliče. Román se dostal do užšího výběru prestižní Goncourtovy ceny.
K autorově popularitě přispělo několik reportáží o jeho rozhořčené rodině. Spisovatel otevřeně vylíčil otcovy alkoholické excesy i to, jak matka kradla jídlo sousedům, aby měli co jíst. Především ale Louis popsal vlastní dětství a dospívání na chudém, naštvaném venkově, kde lidé považují rasismus a homofobii za přednost. Jako gay se navíc prozaik potýkal s toxickou maskulinitou i šikanou.
Po vydání anglického překladu, zvolení Donalda Trumpa prezidentem Spojených států či po brexitu se román Skoncovat s Eddym B. dočkal vřelého přijetí také ve Velké Británii a USA.
Louisova další próza už patřila k očekávaným titulům nejen ve francouzském, ale rovnou evropském měřítku. Kniha nazvaná Dějiny násilí se vrací k událostem z prosince 2012, kdy autora znásilnil a málem zavraždil muž, jehož poznal cestou z vánoční večeře a pozval ho domů.
Také novinka Jak se stát jiným, kterou teď Paseka vydala opět v překladu Sáry Vybíralové, spadá do žánru autofikce, to znamená že spojuje autobiografii s postupy umělecké literatury. Tentokrát si Louis klade otázku, zda se člověk může neustále měnit, aniž ztratí sám sebe.
Hrdina utekl z vesnice do města, kde se už na gymnáziu snažil co nejvíc vzdálit svým kořenům. Novou identitu toužil najít i později na univerzitách v Amiensu a Paříži. Jako spisovatel zažívá úspěch, těší se zájmu médií, neustále cestuje a vypráví o svém životě. Pozornost a uznání jsou zpočátku návykové. Postupně se však dostavuje únava a znechucení. Protagonista by nejraději od všeho znovu utekl a pokračoval v nekonečném přetváření sebe sama.
Třicetiletý Édouard Louis se narodil jako Eddy Bellegueule v Hallencourtu v severofrancouzské Pikardii. Česky z jeho děl vyšlo Skoncovat s Eddym B., Dějiny násilí, Kdo zabil mého otce, Boje a proměny jedné ženy a nyní Jak se stát jiným.
Jeho texty se také dočkaly divadelních adaptací, Skoncovat s Eddym B. uvedlo formou scénického čtení Východočeské divadlo v Pardubicích, Kdo zabil mého otce nastudovala pražská Venuše ve Švehlovce, zatímco Dějiny násilí hraje Švandovo divadlo.