Petra Soukupová s lehkostí zkoumá těžkosti rodinného života

Petr Nagy
26. 5. 2015 17:43
Recenze nové knihy Petry Soukupové, která ve svém románu Pod sněhem zkoumá rodinné vztahy i životní role ženy.
Petra Soukupová
Petra Soukupová | Foto: ČTK

Recenze – Rodinné vztahy, životní role ženy a její pohled na svět, malá lidská dramata skrytá pod povrchem každodenních strastí a radostí – to jsou emblematická témata jedné z nejvýraznějších českých spisovatelek současnosti, prozaičky, scenáristky a dramaturgyně Petry Soukupové. Témata řeklo by se všední až takřka banální, na jejichž literárním zpracování si však už vylámal zuby nejeden autor.

To ovšem není případ Petry Soukupové, která svůj dar proniknout do ženského nitra a spletitých vláken rodinných pout osvědčila již v knižní prvotině K moři (2007), která jí vynesla Cenu Jiřího Ortena, i v prozaickém triptychu Zmizet (2009) oceněném Magnesií Literou pro Knihu roku. A nejinak je tomu v jejím novém románu Pod sněhem, který vydalo autorčino kmenové nakladatelství Host.

Petra Soukupová - Pod sněhem
Petra Soukupová - Pod sněhem | Foto: Host

Sama autorka ostatně v nedávném rozhovoru přiznala, že píše pořád o stejných věcech, a to dost podobným způsobem. Na tom samozřejmě není pranic špatného a moudrá zásada „drž se svého kopyta“ se nemusí vždy vztahovat pouze na ševce. Soukupová zkrátka našla své velké téma i autorský styl, a jak se mohou čtenáři její poslední knihy přesvědčit, obojí stále dokáže propojit do nadmíru poutavého textu.

Román bez mužských hrdinů

Zatímco téma a forma nedoznávají v autorčině tvorbě pro dospělé větších změn, kýženou rozmanitost do ní vnášejí jednotlivé postavy a jejich příběhy, a pro knihu Pod sněhem to platí dvojnásob. Románových hrdinů, respektive hrdinek, tu totiž nalezneme celou řadu v čele s trojicí hašteřivých sester, které se spolu s dětmi vypravily na rodinnou oslavu ke svým rodičům, kde je čeká jedno velké a nemilé překvapení. A přestože to prý autorka původně nezamýšlela a vlastní děj románu se odehrává během jediného dne, otevře se před námi skrze vzpomínky babičky Marie a jejích tří dcer i velká část rodinné historie.

Nutno podotknout, že mužské postavy zde neskrývaně hrají druhé housle a slouží za jakýsi hromosvod uprostřed rozbouřených citů a emocí ženských hrdinek. To z nich ovšem v žádném případě nedělá kladné figury, pouze na rozdíl od přítomných žen nedostávají prostor své četné prohřešky a nedostatky jakkoliv ospravedlnit. Zato ústřední ženské kvarteto tvoří postavy při své zdánlivé obyčejnosti velmi barvité a rozmanité.

Zejména první dvě části románu, nazvané lakonicky Cesta a Přestávka, se nesou v duchu sesterského poměřování upjaté Olgy, neprůbojné Blanky a svobodomyslné Kristýny. V poslední části knihy (Cíl) se pak ve větší míře dostává ke slovu i jejich matka Marie, která se také nejvíce ohlíží do minulosti. Specifickou kapitolu představují dětské postavy, Olžin syn Oliver a trojice Blančiných ratolestí (Bětka, Fany a Filípek), jejichž citlivě vykreslené charaktery a realisticky vylíčené projevy dále zpestřují již tak bohatou a notně rozháranou sestavu románových hrdinů.

Všední život vtělený do slov

Přestože samotná zápletka a žánr obecně – v případě filmu bychom hovořili o konverzačním dramatu přecházejícím ze žánru road-movie (cesta na oslavu) do vděčného prostředí rodinné slavnosti – patří spíše mezi ty osvědčené nežli originální, ke stylu psaní Petry Soukupové se náramně hodí. Autorka zde také došla zatím asi nejdále ve svém úsilí zpřítomnit prostřednictvím psaného slova těkavost lidských pocitů a myšlenek.

Výsledkem této snahy jsou mnohdy sáhodlouhé věty, v nichž se prolíná hned několik textových rovin – pásmo vypravěče (vyjma vzpomínek zprostředkovávaných v první osobě), graficky neodlišená přímá řeč postav a jejich vnitřní monology. Zvolené řešení si na jednu stranu nárokuje zvýšenou pozornost čtenáře, na stranu druhou mu však umožňuje nebývale autentické a blízké propojení s vybranými postavami a prospívá i celkové dynamice vyprávění (četba bezmála čtyřsetstránkového románu vám tak příliš času nezabere).

Pozornost si zaslouží rovněž autorčin jazyk, co do obraznosti a poetičnosti sice střídmý, avšak v promluvách postav – jak dospělých, tak dětských – nadmíru realistický, a stejně tak její schopnost výstižné zkratky, uplatňující se hojně zejména při charakteristice hlavních hrdinů a jejich vztahů („Kristýna se zrovna objímá s tátou, i pusu si dají, pak táta obejme i Olgu, ale spíš tak formálně, aby se neřeklo, a pak Blanku. Pusy zdvořile na tvář.“)

Netroufáme si otevírat Pandořinu skříňku současné české literatury a hledat odpověď na otázky, zda je nový román Petry Soukupové ukázkou tzv. „ženského psaní“ a jestli něco takového vůbec existuje. Rozhodně se ale nejedná o „ženské čtení“.

Petra Soukupová novou knihou jen dokazuje, s jakou lehkostí jde psát o těžkostech rodinného života.

Petra Soukupová: Pod sněhem, Host, Brno, 2015, 373 stran.

Festival Malá inventura začal udílením cen České divadelní DNA

Asociace nezávislých divadel Českých republiky, režisér Jakub Čermák za inscenaci souboru Depresivní děti touží po penězích a Divadlo X10 se stali držiteli cen Česká divadelní DNA za mimořádný počin na poli nového divadla. Ocenění za dlouhodobý přínos, rozvoj a podporu nového divadla získal časopis Svět a divadlo, cenu za podporu a prezentaci české kultury v zahraničí obdržela předsedkyně občanského sdružení Tanec Praha Yvona Kreuzmannová. Předáním cen ve čtvrtek večer v pražském divadle Studio Hrdinů začal 18. ročník festivalu Malá inventura. Ten na více než 20 místech v Praze nabídne pět desítek inscenací, potrvá 10 dnů.

Irský premiér Leo Varadkar podal demisi

Irský premiér Leo Varadkar ve čtvrtek podal demisi. V čele vlády nicméně zůstane do doby, než se podaří zvolit jeho nástupce. V Irsku se na počátku února konaly předčasné parlamentní volby. Tři velké strany získaly zhruba stejný počet mandátů a cesta k vytvoření nové vlády je vzhledem k jejich vzájemné nevraživosti složitá. Kvůli rozložení sil není vyloučené ani to, že se budou konat další předčasné volby.

Poslanci takzvaného Dáilu, tedy dolní komory irského parlamentu, se ve čtvrtek sešli na ustavující schůzi. Podle očekávání se žádné ze tří velkých stran nepodařilo získat dostatek hlasů, aby byl její kandidát zvolen novým premiérem.

Tesla může vykácet část lesa na pozemku pro továrnu u Berlína, rozhodl soud

Americký výrobce elektromobilů Tesla může pokračovat v kácení lesa na pozemku nedaleko Berlína, kde chce vybudovat první továrnu v Evropě. Rozhodl o tom dnes berlínský vrchní správní soud, který zamítl stížnosti dvou ekologických organizací. Proti rozhodnutí se nelze odvolat, informovala agentura DPA.

Přípravu pozemku na výstavbu továrny v braniborské obci Grünheide, která leží několik kilometrů jihovýchodně od německé metropole, pozastavil vrchní správní soud v pondělí, aby mohl posoudit stížnosti ochránců přírody. Dnes rozhodl, že americká firma splnila všechny zákonné požadavky nutné ke kácení lesa. Před začátkem vegetačního období hodlá Tesla vykácet borovicový les na rozloze 90 hektarů.

Nové Mexiko žaluje internetovou společnost Google, firma prý sbírala osobní údaje školáků

Generální prokurátor Nového Mexika Hector Balderas zažaloval americkou internetovou společnost Google. Tvrdí, že firma v tomto státě získala osobní údaje školáků, čímž porušila jejich právo na soukromí. Informovala o tom dnes agentura Reuters.

Google podle Balderase využil řadu svých produktů, jako je například e-mailová služba Gmail, ke sběru informací o studentech ve věku do 13 let, a to bez souhlasu jejich rodičů.

Balderas již předloni podal podobnou žalobu na Google a několik dalších technologických podniků, ve které firmy obvinil z nezákonného sběru údajů z mobilních aplikací určených dětem. Firmy pochybení popírají, na rozhodnutí soudu se stále čeká.

Aktualizováno před 3 hodinami

Bývalý poradce prezidenta USA Trumpa byl odsouzen na 40 měsíců do vězení

Bývalý poradce amerického prezidenta Donalda Trumpa byl odsouzen ke 40 měsícům vězení. Roger Stone byl loni shledán vinným v sedmi bodech obžaloby včetně lhaní Kongresu, ovlivňování svědka a maření vyšetřování. Prokuratura původně požadovala trest v rozmezí sedmi až devíti let.

Trump navržený trest kritizoval jako příliš přísný a ministr spravedlnosti William Barr doporučil nižší trest.

Podle dnešního rozsudku dostal Stone 18 měsíců za ovlivňování svědka, 12 měsíců za lhaní a 40 měsíců za maření vyšetřování. Tresty si bude odpykávat souběžně. K verdiktu patří ještě pokuta 20 tisíc dolarů (465 tisíc korun).

Trump na rozsudek reagoval sdělením, že bude případ sledovat a v určité chvíli učiní patřičné rozhodnutí. Stone má podle něj velkou šanci na "naprosté očištění".