Oči modrého psa jsou povídkovou sbírkou ze samých začátků Márquezovy tvorby. Všechny texty napsal mezi svými dvaceti a osmadvaceti lety, v tenké knížce o sto stranách jsou řazeny chronologicky, a čtenář tak může plynule sledovat tvůrčí vývoj. Není to prázdná fráze, po formálních i obsahových stránkách jsou mezi první a poslední povídkou markantní rozdíly.
Hlavní postava úvodního textu sice zemře jako malé dítě, ale tělu zůstane schopnost vnímat i růst a chlapec musí ze své mrtvé tělesné schránky sledovat milující matku, která mu chodí denně do pokoje uklízet a předstírá, že se nic nestalo. Je to čistá kafkárna, čemuž hodně Márquez napomohl sám textovou stavbou.
S dalšími roky v sobě ale více piloval regionální specifika a závěrečné povídky už jsou ryzí jihoamerický magický realismus tak, jak jej Márquez spolu s Borgesem dostali do povědomí čtenářů. I pověstné město Macondo se při čtení lehce zachvěje v pozadí.
Oproti jiným Márquezovým textům jsou Oči modrého psa specifické v silném důrazu na fantastiku až surrealismus. Tuzemský vydavatel Odeon autorovy knihy doprovází unifikovaným, hodně barevným provedením.
Oči modrého psa ale dostaly obálku až s váchalovským nádechem, což je trefné. Jde o texty chladné, temné, morbidní, těkavé, ve kterých se každou chvíli může stát cokoliv – v jednom odstavci jíme pomeranče a ve druhém cestuje duše galaxií. Kniha je amébou, jejíž forma může být na každé stránce jiná.
Márquez se i přes nízký (nebo právě proto?) věk trápil depresivními otázkami smrti, odcizení, bytí okolí na obtíž a řešení nachází v různých formách zmizení – od zoufalé reinkarnace po falešné alibi.
Oči modrého psa nejsou ten typ knihy, o které by se učilo na školách. Ani nijak zásadně nedoplňují Márquezovu bibliografii a zůstávají ve stínu jeho větších děl. Přesto si kniha už našla pro mnohé jistý kultovní status (dokonce se po ní pojmenovala jedna britská kapela) a při začtení jde snadno pochopit, čím to je.
Deprimující povídky o životních bodech, ze kterých není návratu, málokdo dokáže napsat tak sugestivně jako Márquez.