Byčkov, jenž Českou filharmonii vede od roku 2018 a nedávno prodloužil smlouvu do roku 2028, představí lyrickou pohádkovou operu v inscenaci režisérky Natalie Abrahami a choreografky Ann Yee. Ty dle pořadatelů přišly s poetickým pojetím a objevným důrazem na ekologickou stránku. Příběh odhaluje nelehký vztah lidí k přírodě a ptá se, proč má člověk neustále potřebu ji zkrotit. Právě tuto inscenaci si Královská opera Covent Garden vybrala jako první, kterou vytvořila za pomoci udržitelných postupů, tvrdí pořadatelé. Cílem operního domu je být do roku 2035 bezemisní.
V dalších rolích účinkují Alexej Isajev, Emma Bell a Sarah Connolly. Vstupenky stojí od 30 do 200 liber, tedy zhruba až 5300 korun.
Byčkov, který střídavě pobývá v české metropoli i Londýně, poprvé uvedl Rusalku koncertně s Českou filharmonií a Pražským filharmonickým sborem loni v září na festivalu Dvořákova Praha. Divákům se už tehdy představila Asmik Grigorian, která se s Rusalkou poprvé setkala před 15 lety. "Rusalka je nádherná hudba i postava, dokonce bych řekla, že je to jedna z mých erbovních rolí," konstatovala pěvkyně, která ji zpívala také v madridském Teatro Real.
Nastudování sklidilo pozitivní ohlasy. "Byčkov s Českou filharmonií doslova kouzlil a vytvořil místy dokonalou zvukovou iluzi tajemného nočního lesa nebo odlesku stříbrného měsíčního svitu na vodní hladině," uvedl například Český rozhlas Vltava.
Byčkovovo nastudování Rusalky pochválil také John Allison, kritik britského Opera Magazine. Uvedl, že "jen málo dirigentů je schopno udržet wagnerovské a slovanské prvky tohoto díla v tak dokonalé rovnováze".
Právě dílo Richarda Wagnera bude dalším Byčkovovým zásadním počinem sezony: na přelomu dubna a května v Madridu představí operu Tristan a Isolda.
Vedení britské Královské opery Covent Garden se roku 2025 ujme Byčkovův kolega z České filharmonie Jakub Hrůša. Prvním českým hudebním ředitelem prestižní londýnské instituce byl Rafael Kubelík v letech 1955 až 1958. "Hrůša má nejlepší předpoklady tam vydržet déle," napsalo Aktuálně.cz.