Před pěti lety se kvůli pandemii uzavřely školy. Děti si odnesly psychické následky

ČTK ČTK
11. 3. 2025 6:00
Pět let staré rozhodnutí uzavřít kvůli covidu školy má pořád dohru. Sociální izolace dětí tehdy - společně s vysokou mírou nepředvídatelnosti toho, co se bude dít - přispěla podle předsedkyně organizace SOFA Lenky Felcmanové k výraznému zhoršení duševního zdraví dětí a mladých lidí. Kvůli špatné dostupnosti odborné pomoci má mnoho dětí a mladých lidí problémy i nadále.
Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: iStock

Podle Felcmanové bylo uzavření škol v době pandemie nejtěžší pro děti v rodinách s narušenými vztahy či pro ty, které trávily hodně času samy. V úterý uplyne pět let od doby, kdy se kvůli pandemii covidu-19 v Česku poprvé uzavřely školy.

"Výraznější zhoršení bylo zaznamenáno u dívek," uvedla Felcmanová. V roce 2022 uvedlo 56 procent českých dívek oproti 28 procentům chlapců to, že každý týden zažívá více psychických obtíží. Z mezinárodních dat podle Felcmanové vyplývá, že se duševní zdraví mladistvých začalo zhoršovat již v roce 2010, pandemie ale podle ní zhoršení významně urychlila. Problémy se také začaly projevovat i u mladších dětí.

Ani současná doba není klidná

"Kvůli špatné dostupnosti odborné péče si mnoho dětí a mladých lidí nese problémy dál a často se zhoršující se tendencí. Ani současná doba není klidná, děti jsou vystavené obrovskému množství znepokojivých informací, svou roli mají i sociální sítě a velmi rozšířená šikana, která s mobilními telefony nekončí za branami školy," řekla Felcmanová.

Některé děti si podle ní z doby pandemie a uzavření škol odnesly velké problémy se socializací, měly například problém se do školy vrátit a znovu začít fungovat ve vztazích s vrstevníky.

Pozitivní podle Felcmanové je, že se o duševním zdraví a významu jeho podpory začalo po pandemii mnohem více mluvit. "Bohužel veškerá opatření přicházejí s velkým zpožděním a jejich efekt uvidíme až za několik let. Nicméně je stále více lidí, kteří si uvědomují jejich význam," řekla.

Před pandemií byly podle ní snahy o zlepšení podpory dětského duševního zdraví bagatelizované. To bylo podle ní z velké míry zapříčiněné i tím, že nebyla dostupná data o duševním zdraví dětí. Zároveň připomněla velkou stigmatizaci obtíží s duševním zdravím ve společnosti.

 
Mohlo by vás zajímat

Právě se děje

Další zprávy