Reich tentokrát spíše typický

Matěj Kratochvíl, His Voice
3. 2. 2006 14:00
Recenze - Skladatel, který napíše více než jednu skladbu, riskuje, že od něj bude publikum stále něco očekávat.

Jedna část se bude těšit na opakování osvědčeného modelu; druhá bude naopak vyžadovat neustálý vývoj vpřed. Jsou autoři, kteří umí obojí vyvažovat: stále zkoušejí nové cesty a přitom se "nechávají poznat". To lze říci také o Stevu Reichovi.

Oblíbená témata a zdroje

Od radikálních minimalistických koncepcí 60. let se postupně přibližoval evropskému hudebnímu myšlení. Jeho hudební řeč je snadno identifikovatelná, postupně se v ní ovšem objevovaly různé nové prvky. Jednou práce s textem (Tehilim, Desert Music), jindy vrstvení nástrojů pomocí playbacku (New York Counterpoint) nebo předtočené zvuky (City Life, Different Trains, Three Tales).

New York Times a Los Angeles Times zařadily desku mezi nejlepší klasické nahrávky roku 2005
New York Times a Los Angeles Times zařadily desku mezi nejlepší klasické nahrávky roku 2005 | Foto: Archiv

Titulní skladba nového alba You Are (Variations) má čtyři části, z nichž každá je postavena na jedné větě: "Jsi tam, kde jsou tvé myšlenky" (rabín Nachman z Breslova, chasidský mystik), "Kladu před sebe věčnost" (Žalm č. 16), "Všechna vysvětlení jednou skončí" (Ludwig Wittgenstein) a "Mluv málo, dělej mnoho" (Talmud).

Už volba textů představuje Reichova oblíbená témata i zdroje inspirace. Podobně je to se zpracováním. Na počátku je dána sekvence akordů, která se dále opakuje v typicky reichovských rytmických propletencích klavírů a marimb. Nad tímto základem hlasy opětovně přednášejí text v různě posunutých kánonech.

Syntéza předchozího

Harmonie se občas promění, v jednom místě je schována citace L´homme Armee, populární písně ze 14. století; kdo chce, může jinde slyšet ozvuk rytmiky Jamese Browna. Obsazení je vzhledem k jiným Reichovým skladbám velkorysé, téměř orchestrální, a provedení Los Angeles Master Chorale s dirigentem Grantem Gershonem nelze nic vytknout.

Drumming, 1971
Drumming, 1971 | Foto: Archiv

Oblouk skladby je dobře vyklenut a příjemně se poslouchá, při dalším poslechu se ovšem neodbytně vtírá myšlenka, že jednotlivé prvky byly už dříve použity zajímavěji: práce s krátkým textem (také od Wittgensteina) v Proverb, harmonické postupy v Sextetu. Nové dílo je syntézou předchozích etap, které tím ovšem neztrácejí svou zajímavost samy o sobě.

Kompozice Cello Counterpoint je pak další z řady "playbackových" skladeb. Každá z nich představuje svého druhu poctu danému nástroji; jeho možnostmi je také determinována. Electric Counterpoint pro elektrické kytary měl v podání Pata Methenyho až jazzrockový drive, New York Counterpoint pro klarinety sklouzával k reminiscencím na jazzovou historii.

Typický zvuk

S.R. a Beryl Korot
S.R. a Beryl Korot | Foto: www.sistemamusica.it

Aktuální pokračování (napsané pro Mayu Beiserovou, jinak členku souboru Bang on a Can All Stars) je určeno osmi violoncellům, nebo jednomu s předtočenými ostatními hlasy. Dynamické a rozsahové možnosti nástroje vedly autora ke gestům téměř romantickým. Repetované figury se vyznačují rozmáchlostí a expresivitou větší, než jsme byli u Reicha zvyklí. I tady lze říci, že skladba, ač zajímavá, nepřevyšuje ty předchozí.

Steve Reich tentokrát potěší spíš ty, kdo čekají jeho typický zvuk, než ty, kdo očekávají inovaci a kroky do neznáma. To ještě není důvodem k jeho zatracení; koneckonců, chystá již dvě premiéry.

Steve Reich: You Are (Variations). CD, 39 minut. Nonesuch,  2005; distribuce Warner Music.

Oficiální stránku skladatele naleznete ZDE.

Recenze byla publikována v aktuálním čísle časopisu His Voice.

 

Právě se děje

Další zprávy