Jedna část se bude těšit na opakování osvědčeného modelu; druhá bude naopak vyžadovat neustálý vývoj vpřed. Jsou autoři, kteří umí obojí vyvažovat: stále zkoušejí nové cesty a přitom se "nechávají poznat". To lze říci také o Stevu Reichovi.
Oblíbená témata a zdroje
Od radikálních minimalistických koncepcí 60. let se postupně přibližoval evropskému hudebnímu myšlení. Jeho hudební řeč je snadno identifikovatelná, postupně se v ní ovšem objevovaly různé nové prvky. Jednou práce s textem (Tehilim, Desert Music), jindy vrstvení nástrojů pomocí playbacku (New York Counterpoint) nebo předtočené zvuky (City Life, Different Trains, Three Tales).
Titulní skladba nového alba You Are (Variations) má čtyři části, z nichž každá je postavena na jedné větě: "Jsi tam, kde jsou tvé myšlenky" (rabín Nachman z Breslova, chasidský mystik), "Kladu před sebe věčnost" (Žalm č. 16), "Všechna vysvětlení jednou skončí" (Ludwig Wittgenstein) a "Mluv málo, dělej mnoho" (Talmud).
Už volba textů představuje Reichova oblíbená témata i zdroje inspirace. Podobně je to se zpracováním. Na počátku je dána sekvence akordů, která se dále opakuje v typicky reichovských rytmických propletencích klavírů a marimb. Nad tímto základem hlasy opětovně přednášejí text v různě posunutých kánonech.
Syntéza předchozího
Harmonie se občas promění, v jednom místě je schována citace L´homme Armee, populární písně ze 14. století; kdo chce, může jinde slyšet ozvuk rytmiky Jamese Browna. Obsazení je vzhledem k jiným Reichovým skladbám velkorysé, téměř orchestrální, a provedení Los Angeles Master Chorale s dirigentem Grantem Gershonem nelze nic vytknout.
Oblouk skladby je dobře vyklenut a příjemně se poslouchá, při dalším poslechu se ovšem neodbytně vtírá myšlenka, že jednotlivé prvky byly už dříve použity zajímavěji: práce s krátkým textem (také od Wittgensteina) v Proverb, harmonické postupy v Sextetu. Nové dílo je syntézou předchozích etap, které tím ovšem neztrácejí svou zajímavost samy o sobě.
Kompozice Cello Counterpoint je pak další z řady "playbackových" skladeb. Každá z nich představuje svého druhu poctu danému nástroji; jeho možnostmi je také determinována. Electric Counterpoint pro elektrické kytary měl v podání Pata Methenyho až jazzrockový drive, New York Counterpoint pro klarinety sklouzával k reminiscencím na jazzovou historii.
Typický zvuk
Aktuální pokračování (napsané pro Mayu Beiserovou, jinak členku souboru Bang on a Can All Stars) je určeno osmi violoncellům, nebo jednomu s předtočenými ostatními hlasy. Dynamické a rozsahové možnosti nástroje vedly autora ke gestům téměř romantickým. Repetované figury se vyznačují rozmáchlostí a expresivitou větší, než jsme byli u Reicha zvyklí. I tady lze říci, že skladba, ač zajímavá, nepřevyšuje ty předchozí.
Steve Reich tentokrát potěší spíš ty, kdo čekají jeho typický zvuk, než ty, kdo očekávají inovaci a kroky do neznáma. To ještě není důvodem k jeho zatracení; koneckonců, chystá již dvě premiéry.
Steve Reich: You Are (Variations). CD, 39 minut. Nonesuch, 2005; distribuce Warner Music.
Oficiální stránku skladatele naleznete ZDE.
Recenze byla publikována v aktuálním čísle časopisu His Voice.