První český orchestr akci inicioval ve spolupráci s Českou spořitelnou, Nadací Via a Českou televizí, která ji vysílala. Zhruba devadesátiminutové vystoupení bylo také možné sledovat živě na stránkách televize nebo na Facebooku, jen tam má téměř 100 tisíc zhlédnutí.
Komorní koncert, na němž účinkovali vybraní členové či hosté České filharmonie, začal záběrem na prázdnou Dvořákovu síň pražského Rudolfina za tónů Humoresky od Antonína Dvořáka v úpravě pro housle a harfu. Známou skladbu z konce 19. století zahráli koncertní mistr orchestru Josef Špaček a harfistka Jana Boušková. Oba měli roušky barevně sladěné s oblečením, po skladbě následovalo ticho tam, kde by běžně byl prostor pro potlesk.
Diváci byli v průběhu večera opakovaně vyzýváni, aby přispěli do veřejné sbírky odesláním dárcovských SMS zpráv, případně přes web Darujme.cz nebo převodem na účet Nadace Via.
Sbírka pokračuje do příštího pátku. Výtěžek si rozdělí pražské Nemocnice na Bulovce, Nemocnice Na Homolce a Fakultní nemocnice v Motole plus Fakultní nemocnice Brno a Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně.
"Hudba má být v našem podání poděkováním těm, kteří teď v souboji s tím koronavirem, s tím zlým, co nás potkalo, jsou opravdu v první linii, tedy lékařkám, lékařům, zdravotním sestřičkám nebo zdravotníkům v nemocnicích," vysvětlil moderátor večera Jiří Vejvoda.
Podle něj filharmonici po konzultaci s ministerstvem zdravotnictví zvolili pětici nemocnicí jako ty, kde se vyskytují pacienti s nejtěžším průběhem onemocnění nového typu koronaviru.
"Pomáháte těm pěti nemocnicím zajistit potřebné vybavení, prostor pro pacienty a ochranné pomůcky a pokrýt zvýšené personální náklady na ty v první linii, na nákup ochranných plášťů, štítů, rukavic, dezinfekcí, testů PCR, cyklerů, plicních ventilátorů, odsávaček, mimotělní membránové oxygenace, modulů do monitorů vitálních funkcí, transportních biovaků, přístrojů pro dezinfekci uzavřených prostor," vyjmenoval moderátor.
"Je opravdu zvláštní mluvit nebo hrát v prázdném sále. S vědomím, že ta hudba jde někam dál, se tady ale hraje dobře," konstatoval generální ředitel České filharmonie David Mareček, který jako klavírista na koncertu rovněž vystoupil - s violoncellistou Václavem Petrem zahrál Dvořákovu skladbu Klid, někdy známou také pod názvem Klid lesa.
Mareček zároveň vyslovil přesvědčení, že managementem nedávno představená sezona 2020/2021 se na podzim uskuteční dle plánu.
Celý orchestr na jeviště přijít nemohl, neboť v Česku stále platí zákaz shromažďování více osob. Jednotliví filharmonici tak účinkovali sólově nebo nanejvýš v triu. Všichni měli roušky a také mezi sebou dodržovali doporučené rozestupy. Právě kvůli povinnosti nosit roušky na programu nemohla být díla pro dechové nástroje.
Dokonce i moderátor Vejvoda hovořil s ředitelem orchestru Marečkem tak, že mezi sebou v hledišti nechali pět volných sedadel. Když pak moderátor představoval jednotlivé skladby, na jevišti mezitím probíhala dezinfekce klavíru. Přenos umožnila vyspělá digitální technologie včetně dálkově ovládaných robotických kamer.
Harfistka Jana Boušková zahrála Smetanovu Vltavu v úpravě Hanuše Trnečka, Václav Petr s červenou rouškou přes ústa uvedl Bachovu Suitu c moll pro sólové violoncello.
Houslista Jiří Vodička a klavírista Martin Kasík zahráli dvě dueta Bedřicha Smetany nazvaná Z domoviny a Císařova slavíka, což je skladba Václava Trojana z loutkového filmu Jiřího Trnky z konce 40. let minulého století. Dvořákovy Romantické kusy zazněly v podání houslisty Josefa Špačka a klavíristy Miroslava Sekery.
Poslední položkou koncertu byly druhá a třetí věta ze Smetanova Tria g moll, které zahrálo Lobkowicz trio ve složení koncertní mistr České filharmonie Jan Mráček, zástupce koncertního mistra violoncellové sekce Ivan Vokáč a klavírista Lukáš Klánský.