Modrý vrch patří k zásadním deskám kytaristy, zpěváka a skladatele Deža Ursinyho, jenž v roce 1995 podlehl rakovině. Reedice Modrého vrchu je tak zároveň připomínkou nedožitých sedmdesátých narozenin.
Důležitou součástí zvukově, atmosféricky i aranžérsky pestrého artrockového alba jsou slova básníka, spisovatele a překladatele Ivana Štrpky, jenž s hudebníkem pracoval od poloviny 70. let - celkem na jedenácti albech.
Štrpkova slova nemají klasickou textovou strukturu, a byť mnohdy nejprve vyprávějí konkrétní příběh anebo popisují konkrétní pocit, často se záhy rozběhnou po magických stezkách. Posluchači tak dávají obrovský prostor pro vlastní představivost. Specifické vyznění jim dává i Ursinyho neafektovaný hlas, jímž texty místy spíš vypráví, než zpívá.
Na Modrý vrch má osobní vzpomínku Peter Bálik, novinář a kytarista bratislavské skupiny Živé kvety. Ta na nedávném albu pro vydavatelství Slnko Records nahrála coververzi Ursinyho skladby Ranné správy.
"Jednou jsem potkal Ivana Štrpku a slavnostně mu oznámil, že jsem objevil Modrý vrch. On skutečně existuje, je to nenápadný kopec v Čechách. Ivan se ale jen zasmál, že takových expertů, kteří vědí, kde se Modrý vrch nachází, už bylo. Později v rozhovoru pro časopis Týždeň mi řekl, že všichni máme svoje modré vrchy a že Modrý vrch je ve skutečnosti pohyblivý, že není na jednom místě," vypráví.
Dežo Ursiny (1947 - 1995)
- Dezider Dežo Ursiny byl bratislavský bigbítový a artrockový hudebník, skladatel, kytarista a textař.
- Jako režisér, scenárista a dramaturg se věnoval dokumentární filmové tvorbě. K jeho najznámějším filmovým dokumentům patří O rakovině a naději, Obrázky z výletu za plot blázince a Času je málo a voda stoupá.
- Jeho hudobní kariéra je úzce spojená s básníkem a dvorním textařem Ivanem Štrpkou, s nímž spolupracoval od roku 1974 na jedenácti albech.
- Založil skupiny The Beatmen, The Soulmen (inspirované The Beatles a Cream), Provisorium a Burčiak.
- Je autorom hudby muzikálu Neberte nám princeznu
Štrpkovy texty má ostatně v oblibě celá kapela Živé kvety. Její zpěvačka Lucia Piussi v nedávném rozhovoru pro stanici Českého rozhlasu Vltava vzpomínala, že přídomek "živé" pochází právě z fascinace Štrpkovou poetikou: často prý zdůrazňuje životnost jevů či lidí, ačkoliv to z jeho textů vyplývá samo o sobě.
Jak připomíná Marek Čulen, člen týmu, který se o odkaz Ursinyho stará, Modrý vrch byl digitalizovaný a následně remasterovaný v německém studiu. Úpravy původního obalu se podobně jako při reedici Provisoria zhostil Samuel Pernecký, což je syn autora obalů všech Ursinyho desek. I tentokrát se bude album otevírat jako kniha se Štrpkovými texty uvnitř.
Souběžně s reedicemi Ursinyho vinylů vzniká stránka dezoursiny.rocks, na které přibývají zajímavosti, fotky a videa související s Ursinyho tvorbou. Do budoucna sdružení Provisorium počítá s dalšími reedicemi. Které album přijde na řadu jako třetí, to však prozatím není jasné. Záleží na řadě okolností včetně jednání o licenčních podmínkách.