Recenze: Novinka Vladimíra Mišíka je výjimečná, takové album tu dlouho nebylo

Honza Vedral Honza Vedral
20. 9. 2019 9:36
Takovou událost, jakou je dnes vycházející deska Jednou tě potkám, česká hudební scéna dlouho nezažila.
Vladimír Mišík je na nové desce v neuvěřitelné formě.
Vladimír Mišík je na nové desce v neuvěřitelné formě. | Foto: Dušan Tománek

Pro muzikanty, kteří za sebou mají natolik silnou a barvitou kariéru jako dvaasedmdesátiletý Vladimír Mišík, bývá těžké vykročit mimo své časem a zkušenostmi osvědčené zvyklosti. Ale právě z takových rozhodnutí často vznikají výjimečná alba.

Je to i případ dnes vydané desky Jednou tě potkám, kterou Mišík po více než čtyřiceti letech spolupráce nenahrál s domovskou kapelou Etc…, ale s producentem Petrem Ostrouchovem, vystudovaným právníkem, hudebním samoukem i významným vydavatelem jazzových desek.

K jejich pracovnímu setkání prvně došlo na loňském předávání Českých lvů při aranžování Mišíkovy Variace na renesanční téma. Až na ploše celého alba se ale nyní producentovi podařilo zcela zpěváka zasadit do své fanouškovské vize.

Ledacos naznačil už první singl Jednou, v němž svým ležérním a přitom naléhavým hlasem dvojznačně zpívá o setkání s láskou i se smrtí. Zvukově i aranžérsky dotažená skladba zní tradičně, ale ne staromódně. Má v sobě světáctví i světovost a Mišík ji zpívá s takovou samozřejmostí a přirozenou emocí, že hned při prvním poslechu mrazí a dojímá.

Přestože jde o zhudebněnou báseň Václava Hraběte, působí podobně osobně a intenzivně, jako když se Johnny Cash na slavné sérii American Recordings z konce minulého století svým hlubokým hlasem opřel do skladby Hurt. Je to zkrátka píseň, která z posluchačova podvědomí nenásilně vytáhne a rozehraje niterné zážitky a myšlenky. Namotá se na ně, okamžitě se zaryje do paměti a jednou provždy v ní ulpí.

Teď je už po pár taktech skladby Něco ve mně chrčí, která Mišíkovu desku otevírá, zřejmé, že singl nebyl výjimkou, ale součástí ohromujícího celku. "Ráno, když se vzbudím, tuším, co bylo kdysi mnou. Včera jsem se zrušil, domů se potácel tmou," zpívá Mišík jeden ze svých letenských příběhů a kapela hraje trochu sprostě a hodně podmanivě blues.

V singlu Jednou Mišík dvojznačně zpívá o setkání s láskou i se smrtí. | Video: Supraphon

Posluchače tím bez varování vtahují do útrob nahrávky plné písniček, které jsou tak přirozené, organické, srozumitelné a povědomé, jako by tu snad byly odjakživa.

Ostrouchov coby své producentské vzory jmenuje T-Bone Burnetta či Joea Henryho, pod jejichž dohledem se v hudebních studiích často zhmotňuje tradiční americká hudba. Mišíkova novinka je právě takovou ozvěnou "americany", organickou směsí blues, country, rock'n'rollu, gospelu i přirozeného písničkářství.

Je s podivem, jak dobře Ostrouchovova kapela Blue Shadows s muzikanty o generaci mladšími, než je Mišík, dokázala zaoceánský zvuk adaptovat a integrovat do českého prostředí. Výsledkem není nějaká "hra na Ameriku", ale svébytná nahrávka. Je z ní evidentní, že ve studiích Sono se muzikantům povedla přesně ta magická souhra, při níž z nástrojů vychází něco víc než jen rytmicky a harmonicky správně odehrané tóny.

Vladimír Mišík.
Vladimír Mišík. | Foto: Daniel Suhay

Jádro sestavy, kterou krom Ostrouchova tvoří bubeník Martin Novák, baskytarista Matěj Belko a kytarista Josef Štěpánek, jednoduše souzní. Jsou to sehraní muzikanti, kteří chápou a ctí pravidla žánru. Dovedou hrát se stejnou lehkostí, přirozeností, živelností i úsporností, s jakou Mišík zpívá. I díky tomu je deska hudebně srozumitelná a přístupná napříč generacemi.

Její podstatou jsou jednoduché a přímočaré písničky s jasným akustickým základem a doslova odžitými texty. Mišík tu dokázal s půvabem a nonšalancí zhudebnit třeba i prostou touhu vypadnout o víkendu z domova s kamarádem na pivo.

"V kuchyni vše šílí, vzduchem víří prach, roztoče se svíjí, z mé ženy jde strach," zpívá na začátku skladby, která vrcholí slokou: "Pak zvoní mobil, jestli jedno dám. To volá Olin, v hospodě je sám." Když se v odpovědi sborem ozve název písničky Jo, jo, jo, jo, nastane jeden z těch okamžiků, v nichž hudba dostává sílu až potměšile proměnit náladu.

V souvislosti s deskou Jednou tě potkám se asi bude mluvit a psát spíš o zhudebněných básnických textech Jiřího Ortena, Františka Gellnera či Bohuslava Reynka, které jsou také skvělé a málokdo to takhle umí. Ale právě v obyčejnosti, všednodennosti a nestrojenosti Mišíkových osobních textů, které sám napsal podle vlastního života, tkví značná část kouzla nahrávky.

Právě díky nim na posluchače působí tak blízce. Jako by Mišík nehrál z cédéčka, ale seděl v hospodě se štamgasty a sypal ze sebe historku za historkou.

Mišíka na desce doprovází kapela Blue Shadows, stejně jako začátkem měsíce při koncertu v pražském Jazz Docku. | Video: Jazz Dock

Jedním z vrcholným momentů alba je dialog s irským písničkářem Paulem Bradym. Zatímco jinde bývá značná část dvojjazyčných duetů střetnutím světů, které se ani písní příliš neprotnou, tohle je hotový srdcerváč.

Nejde jen o to, že Brady a Mišík jsou vrstevníci, v jejich hudbě lze najít řadu styčných míst a podobnou sílu. Jde o text, v němž Mišík vypráví o svém otci, kterého nikdy nepoznal. Až v sedmdesáti letech zjistil, že nepadl v Koreji, jak říkala máma, ale za oceánem Mišíkovi zanechal řadu bratrů a sester.

"Uvnitř jsem byl hrdej / na otcovu krev / co kořením byla / pro můj slovanskej zpěv. / Znal jsem jenom zdálky / v časech studený války / svět, co tak svobodnej se odsud / vždycky zdál," vyzpívává se Mišík svému imaginárnímu bratrovi za nádherného zvuku Hammondových varhanů Jana Kořínka. Přímočařejší a otevřenější snad být ani nemůže, přesto nepřekračuje hranici kýče. Tady se autenticita a prožitek neschovávají za muzikantské fráze. Tady prostě jsou.

Na desce Jednou tě potkám je správně všechno, co Vladimíra Mišíka obklopuje. Ale v neuvěřitelné formě je také on sám. Na jeho zpěvu se nepodepsal čas ani nemoci, ve výrazu ještě dozrál. A znovu udivuje, s jakou přirozeností dokáže interpretovat a podat průzračné i náročnější texty v češtině. To všechno jsou důvody, proč je deska Jednou tě potkám tak výjimečná. Pro svou opravdovost si zaslouží bodovat v prodejních žebříčcích i výročních anketách.

Vladimír Mišík: Jednou tě potkám

100promotion/Supraphon 2019

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Na Děčínsku se v sobotu navečer převrátil traktor, zemřeli dva lidé

Na Děčínsku u Dolních Habartic v sobotu navečer zemřeli muž a žena, s nimiž se převrátil traktor. Okolnosti tragické nehody policie dál vyšetřuje.

Traktor se dvěma lidmi se převrátil kolem 18:00. "Utrpěli zranění neslučitelné se životem a bohužel na místě jim podlehli. Na místo vzlétl vrtulník a vyjela i sanita, bohužel už těmto osobám jsme nemohli pomoci," uvedl krajský mluvčí záchranné služby Prokop Voleník. Podle regionální mluvčí policie Aleny Bartošové je šetření příčiny tragické nehody na začátku. 

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Karlovarský kapitán Vondráček dostal třízápasový trest za účast v bitce

Hokejový útočník Tomáš Vondráček z Karlových Varů dostal od disciplinární komise extraligy třízápasový trest za účast v bitce v závěru pátečního utkání 7. kola ve Zlíně. Kapitán Energie se zapojil do šarvátky s obráncem Tomášem Žižkou poté, co na led skočil ze střídačky. Jednozápasový trest dostal litvínovský útočník Martin Havelka, který fauloval Davida Kašeho.

Vondráček se do bitky s Žižkou, kterou odstartoval kontakt zlínského kapitána s brankářem Karlových Varů Filipem Novotným, zapojil i přesto, že v momentě jejího začátku nebyl na ledě. Od rozhodčích Reného Hradila a Filipa Vrby za to dostal vedle pětiminutového trestu i osobní trest do konce utkání.

"V okamžiku zahájení šarvátky nebyl na ledové ploše, ale opustil hráčskou lavici a po příjezdu napadl protihráče zaměstnaného konfliktem s dalším soupeřem. V úderech do helmy a nechráněné části obličeje pokračoval i nadále, přičemž se agresivním způsobem zbavil čárového rozhodčího, který se snažil šarvátku přerušit a zabránit, aby se dostal do blízkosti protihráče," uvedl předseda disciplinární komise Viktor Ujčík v tiskové zprávě s tím, že Vondráčkovi zároveň udělil i pokutu ve výši deseti procent měsíčního platu.

Karlovarský útočník tak nuceně vynechá zápasy v Pardubicích, Třinci a Mladé Boleslavi. Trest v horní polovině možné sazby dostal Vondráček i proto, že v uplynulých dvou letech byl dvakrát trestaný.

Havelka dostal jednozápasový trest za faul na Kašeho v polovině druhé třetiny pátečního zápasu, za který jej ale rozhodčí Vladimír Pešina a Oldřich Hejduk nevyloučili. Disciplinární komise jej však na základě podnětu Sparty řešila.

"Zneužil situace, kdy byl protihráč po předchozím pokusu o zakončení ve snížené pozici a měl minimální šanci se střetu bránit, k tomu, aby cíleně změnil směr své jízdy a zasáhl ho. Před střetem nezvýšil rychlost, ruce držel u těla a před zákrokem se neodrazil, jednoznačně však zneužil protihráčovy situace a porušil zásadu, že je povinen postupovat tak, aby zásahem do hlavy nebo krku neohrozil zdraví protihráče," uvedl Ujčík. Havelka vynechá dnešní utkání 8. kola proti Plzni.

Zdroj: ČTK
Další zprávy