Recenze - Říká se, že všechno zlé je pro něco dobré. Zpěvačka Tonya Graves se přiznala, že jedním z impulsů pro nahrání desky Back to Blues bylo úmrtí B. B. Kinga. Díky tomu se konečně našla a nahrála něco, co má smysl.
Američanka je známá především díky účinkování v kapelách Liquid Harmony a Monkey Business. Trvání první z nich bylo ale příliš krátké a v bandu Romana Holého hraje spíš druhé housle lídrovi Matěji Ruppertovi. Navíc nyní nikdo neví, jaká bude její budoucnost v kapele, když si "vzala dovolenou" a na nadcházejícím turné ji zastoupí Tereza Černochová.
Hned první tony úvodní skladby Thrill Is Gone (právě od B. B. Kinga a Tracy Chapman) prozrazují, že Tonya album nahrávala s výbornými muzikanty, na které dohlížel Lukáš Martinek. Ten do studia pozval mimo jiné i jazzového pianistu Ondřeje Pivce. Některé skladby se podobají originálu, někdy Tonyiny verze dostaly zcela odlišný kabát. Například písnička Hound Dog, kterou proslavil Elvis Presley, se z rock’n’rollu proměnila v blues. Martinek vtiskl nahrávce tvář, díky které album drží pohromadě, ačkoliv jednotlivé skladby byly napsány v různou dobu, různými autory pro různé interprety.
Lidé mají rádi, když jim jejich oblíbenci naservírují osvědčenou kvalitu. Často je to snadný klíč k úspěchu. Například Seal zaznamenal obrovský komerční úspěch s deskami, na kterých přezpíval soulové hity. Podobně to ale se swingem zažili Robbie Williams nebo Michael Bublé. Hity svých oblíbenců nedávno přezpívala i Annie Lennox a podobných případů je více i na českém trhu, album Back to Blues se navíc může pyšnit výtečnou produkcí. Bude zajímavé sledovat, jestli dokáže Tonya přenést náladu desky do bluesových klubů.
Graves sáhla po písních opravdu velkých hvězd, takže se jí nepodařilo (a vlastně to ani nešlo) je převýšit. Přesto je blahodárné slyšet její hluboký hlas konečně vyznít, k čemuž v Monkey Business neměla tolik prostoru. Album Back To Blues je nadčasové a zpěvačka jím vzdala hold žánru, který dal přímý základ mnoha dalším hudebním stylům. Mezi deseti skladbami vyčnívá countryová Jolene (původně od Dolly Parton), kde ale opět Martinek šikovně ubral trochu country na úkor bluesu.
Vedlejším efektem alba Back To Blues je ještě větší nečitelnost vkusu zpěvačky. Patnáct let funkuje v Monkey Business. Její první sólové album i Liquid Harmony mají nálepku EDM a nyní přišla s blues. Každopádně písně Raye Charlese, Etty James nebo Jimiho Hendrixe jí sluší.