V katedrále sv. Víta na Hradě budou moci znít dvoje varhany najednou

ČTK ČTK
19. 7. 2025 11:26
Po stavbě a naladění nových varhan budou v katedrále svatého Víta na Pražském hradě dva nástroje. Vedle varhan, které staví na západní kruchtě společnost Gerharda Grenzinga, zůstane u Wohlmuthovy kruchty nástroj dosavadní, předválečné varhany od Josefa Melzera. Umožní to provádět skladby napsané pro dvoje varhany, řekl organolog pražské arcidiecéze Štěpán Svoboda.
Pracovníci instalují píšťaly nových varhan v pražské katedrále sv. Víta.
Pracovníci instalují píšťaly nových varhan v pražské katedrále sv. Víta. | Foto: Profimedia.cz

Na varhany s více manuály a odpovídající kapacitou vzduchu lze hrát čtyřručně a k tomu nohama na pedály. Existují ale také skladby pro dvoje varhany. "V katedrále to budeme moci využít, budou tu varhany hlavní a chórové," uvedl Svoboda.

A tak například každoroční letní festival Svatovítské varhanní večery bude moci rozšířit svůj program. Při letošním 14. ročníku varhaníci hrají na Melzerův nástroj, jehož zvuk a možnosti podle odborníků nestačí prostoru katedrály. Na svém místě ale zůstane.

Jeho nedostatečnost byla důvodem úsilí o stavbu nových varhan a úspěšné veřejné sbírky na ně. Společnost Gerhard Grenzing má v srpnu dokončit realizaci nástroje na západní kruchtě nad vchodem, který bude mít čtyři manuály s pedálem a více než 90 rejstříky. Asi půl roku se bude poté ještě ladit.

Instalace nových varhan v pražské katedrále sv. Víta.
Instalace nových varhan v pražské katedrále sv. Víta. | Foto: Profimedia.cz

Aby vše správně znělo, potřebují varhany dost vzduchu. Kapacita elektrických ventilátorů nových varhan bude podle Svobody asi 60 metrů krychlových vzduchu za minutu. "Když varhaník hraje všemi deseti prsty a oběma nohama, a nohama může dokonce stlačovat více kláves najednou, je odběr vzduchu obrovský. Varhany by to měly zvládnout, nemělo by se stát, že jim dojde vzduch. Zvlášť u moderních skladeb je velká potřeba vzduchové stability," uvedl Svoboda.

Někteří současní skladatelé podle něj ukončují své skladby takzvaným klastrem s obrovským nárokem na vzduch. "Znamená to spoustu tónů, kdy varhaník položí na manuál předloktí a zmáčkne všechny klávesy," řekl Svoboda. V takovém případě lze někdy mluvit o hluku místo o hudbě, poznamenal.

Umístění nového nástroje pod rozetou na západní kruchtě, tedy u portálu chrámové lodi, u něhož se nenachází oltář, je podle něho obvyklé v mnoha kostelích. Zvuk nástroje by měl lépe vyplnit celý prostor, v případě katedrály poměrně rozlehlý.

Vzdálenost od varhanních píšťal k presbytáři, tedy kněžišti s hlavním oltářem, se u katedrály Pražského hradu pohybuje mezi 75 a 80 metry. "Takže je tam určité zpoždění zvuku a zvuk se logicky v prostoru mění, určité frekvence různě pohlcuje," upozornil Svoboda. I proto podle něj bude ladění nových varhan velmi složité a časově náročné.

Základní parametry - sílu a nosnost zvuku, barvu tónu - určila výroba píšťal. Za výsledný zvuk na místě odpovídají ladičské týmy. "Intonér má řadu postupů, kterými dokáže zvuk každé píšťaly přizpůsobit, aby zněla dole v katedrále optimálně," uvedl Svoboda.

Nadační fond Svatovítské varhany s Českým rozhlasem asi před šesti lety vypsaly soutěž na skladbu, kterou se má nový nástroj poprvé oficiálně představit. Pořadatelé určili tři finalisty, mezi nimi rozhodne anketa. Šlo o skladbu skladatele Ivo Bartoše Fantazie na chorál Svatý Václave, Svatovítskou fantazii od Karla Martínka a o skladbu Mikuláše Piňose Invocationes Bohemicae. Která ze skladeb zazní, se dosud neví. "Provedení slavnosti se ještě diskutuje," doplnil Svoboda. Úvodní koncert s požehnáním nástroje se má uskutečnit 15. června 2026, tedy na svátek svatého Víta.

 
Mohlo by vás zajímat

Právě se děje

Další zprávy