Na Grammy triumfovaly Beyoncé, Taylor Swift a country

Karel Veselý
1. 2. 2010 10:00
Večer v Los Angeles byl televizní hudební mainstream
Foto: Reuters

Los Angeles - Americká hudební akademie nastoluje v neklidných časech zdání harmonické rovnováhy a veřejnosti ze své estrády v Los Angeles sděluje radostnou zprávu - nejprodávanější deska je zároveň nejlepší a nad písničky, které posloucháte v rádiích, nic není.

Porotci se letos zachovali mimořádně státotvorně a hlavní ceny rozdělili korektně mezi dvacetiletou country zpěvačku Taylor Swift (čtyři ceny včetně alba roku za Fearless), černošskou r'n'b stálici Beyoncé (šest cen včetně písně roku, což je rekord v ženské kategorii) a rockery Kings Of Leon (tři ceny včetně nahrávky roku). Jen ať není žádný segment trhu naštvaný!

Lady Gaga
Lady Gaga | Foto: Reuters

Televizní přenos Grammy Awards poslední roky bojuje s poklesem sledovanosti a také důvěry televizní stanice CBS, tudíž pořadatelé připravili letošní slavnostní ceremoniál s jediným cílem - neprovokovat. Zatímco vloni se snažili po obamovsku nastolit dojem změny a ohromit mezigeneračními a mezižánrovými kolaboracemi, letos si vystačili s hity z rádia a choreografickými kousky, které už jsme všichni jednou viděli.

Činili se skutečně na výbornou a udělali večer pro masového diváka, jak je to jen v éře roztříštěného vkusu ještě možné. Lady GaGa raději zařadili hned na úvod, ale i tato "stylizovaná potížistka" působila ve vystoupení s Eltonem Johnem tak nějak sklesle a bez života. Těžko mohla tušit, že tak udala tón celému večeru.

Country se ujímá nadvlády

Foto: Reuters

Není žádným tajemstvím, že blyštivý večírek Grammy v podstatě nevypovídá v konkrétních kategoriích o stavu věcí v populární hudbě nic moc podstatného. (Eminemovo Relapse jako nejlepší rapové album? Akustická verze Mind Control Stephena Marleyho jako nejlepší reggae album? A mohli bychom pokračovat.) Přesto se v chování porotců dají vypozorovat jisté pohyby, které odhalují změny v americkém mainstreamu; a letos tomu tak rozhodně bylo.

Když vytřeštěná Taylor Swift přebírala na úplný závěr cenu za album roku a slibovala, že odnese cenu do Nashville, bylo to jen potvrzení faktu, že country se pomalu dere do pozice nejpopulárnějšího žánru v severní Americe. Jestli právě skončená dekáda patřila černé hudbě, novému americkému střednímu proudu už teď vládnou stetsony a slide kytary. Ne náhodou se jejího alba Fearless prodaly přes tři miliony kusů.

Country music je ve své popem střižené podobě, jak ji předvádí Taylor Swift, ideální potrava pro současného konzumenta, který se nechce nechat překvapovat. V "porevoluční" Americe funguje tato módní vlna jako návrat k nekonfliktnímu středostavovskému vkusu, který se vzpírá extrémům, a přitom je po obamovsku smířlivý.

S kytarou na pódiu také působila zpěvačka neagresivně, vůbec ne jako popová hvězda (stejně stará Hillary Scott v čele country tria Lady Antebellum byla podstatně šarmantnější).

Diváci sledují 3D vzpomínku na Michaela Jacksona
Diváci sledují 3D vzpomínku na Michaela Jacksona | Foto: Reuters

Vlastně to po sebestředných mašinách na slávu působí i sympaticky, jenomže při poslechu jejího tenkého nevýrazného hlásku je třeba si položit otázku, zda toho hudební průmysl nenakládá na ramena křehké dvacetileté zpěvačky příliš.

Kanye West jí tentokrát okamžik slávy nezkazil, což je vlastně škoda. Kolem Taylor Swift by se mohlo zase po nějaké době udát něco vzrušujícího.

Další důkazem nástupu dřevního amerického žánru je vítězství atlantského sextetu Zac Brown Band v kategorii nejlepší nový umělec. Desky vydávají už šest let, teprve teď se ale svezli na vlně, kterou spustila Swift. Ještě jeden pak podali Bon Jovi, kteří začínají čím dál více vypadat jako country kapela.

3D a reklama na nudu

Eminem
Eminem | Foto: Reuters

Poučení, které hudební průmysl vyvodil z krizového vývoje poslední dekády, je jasné - hudba se už moc neprodává, ale emoce zabírají pořád. Na Grammy se smutnilo za oběti zemětřesení na Haiti, nicméně klavírní balada Simona a Garfunkela Bridge Over Troubled Water byla v přefoukle bombastických aranžích Davida Fostera (spolupracovník Celine Dion) a extatickém zpěvu Mary J. Blige skoro k nepoznání.

Slzelo se i za Michaelem Jacksonem, a jak u něj bývá zvykem, i jeho tryzna musela mít něco extra. Novému trojrozměrnému videoklipu Earth Song chyběl především Jackson sám svíjející se na pódiu a ani jeho nejúspěšnější dvojník Usher ho nezvládl zastoupit. Škoda, že CBS ještě pořád nemá ve své standardní výbavě hologram. Hvězdy v publiku si tak aspoň mohly vyzkoušet nový módní doplněk - 3D brýle; Rihanně moc slušely a Will.i.am měl stylově černé.

Že jsou Grammy jeden velký cirkus, podtrhla Pink akrobatickým vystoupením na visuté hrazdě. Bylo působivé, možná nejzajímavější za celý večer vůbec, nicméně jen opakovalo to, které předvedla před půl rokem na videocenách MTV. A její šaty-nešaty těžko mohly někoho pohoršit.

(Ne)vítejte do budoucnosti

"Welcome to the Future," zakončili svoje vystoupení Black Eyed Peas, kteří proměnili tři nominace včetně klipu roku. Nicméně letošní večírek Grammy ukázal hlavně to, že v hudebním průmyslu vlastně nikdo na prahu nové dekády netuší, kam se vydat.

Foto: Reuters
Čtěte také:
Jackson má celoživotní Grammy. Teď ho čeká 3D pocta
Nominace na Grammy jen kopírují americké žebříčky
Plant triumfoval na Grammy. Odnesl si pět sošek

Kreativní potenciál žánrových scén, jež táhly prodeje v posledních dvaceti letech, je dokonale vytěžený a do neprobádaných končin se odmítá vydat. Místo toho se Grammy nesly v duchu rodinné zábavy bez chuti a zápachu.

Trestuhodné je například to, jak porotci Grammy ignorují mohutnou vlnu amerického indie-rocku, jež před týdnem vynesla na číslo jedna Billboardu kapelu Vampire Weekend. Cena za nejlepší alternativní album je správně v rukou kvarteta Phoenix za nahrávku Wolfgang Amadeus Mozart. Až na to, že to jsou Francouzi.

Nejvtipnější moment celého večera byl nakonec ten, v němž televizní satirik Stephen Colbert přečetl nominace na nahrávku roku z minulý týden uvedené novinky firmy Apple iPad. Nejspíše to byl product placement, ale aspoň si diváci mohli uvědomit, že jsme skutečně v roce 2010, a ne v televizním bezčasí.

Za pár let možná budou všechny videa v 3D, nominace se budou číst z tabletů a z pódia budou zpívat mrtví hologramoví interpreti. Pokud ale hudební průmysl nezačne trochu více riskovat, hrozí, že to už nikoho nebude zajímat.

 

Grammy v nejzásadnějších kategoriích

Album roku: Taylor Swift - Fearless
Nahrávka roku: Kings Of Leon - Use Somebody
Píseň roku: Beyoncé Knowles, Terius Nash & Christopher Stewart - Single Ladies (Put A Ring On It)
Nejlepší nový umělec: Zac Brown Band
Ženský pěvecký výkon - pop: Beyoncé - Halo
Mužský pěvecký výkon - pop: Jason Mraz - Make It Mine
Pěvecký výkon skupina - pop: Black Eyed Peas - I Gotta Feeling
Taneční nahrávka: Lady GaGa - Poker Face
Taneční album: Lady GaGa - The Fame
Nejlepší rockové album: Green Day - 21st Century Breakdown
Nejlepší alternativní album: Phoenix - Wolfgang Amadeus Phoenix
Nejlepší R&B album: Maxwell - Blacksummers' Night
Nejlepší současné R&B album: Beyoncé - I Am... Sasha Fierce
Nejlepší rapové album: Eminem - Relapse
Nejlepší country album: Taylor Swift - Fearless
Píseň pro televizi nebo film: Jai Ho (From Slumdog Millionaire)
Producent roku: Brendan O'Brien
Video krátký formát: The Black Eyed Peas - Boom Boom Pow
Video dlouhý formát: The Beatles Love - All Together Now

Přehled všech vítězů najdete zde

 

Právě se děje

Další zprávy