Je jedno, ze kterého bytu člověk nevychází. Peníze pro Mariána Vargu neznamenaly nic

Ivan Hartman Ivan Hartman
12. 6. 2024 11:39
V knize Nebo, peklo, raj věnované slovenskému hudebníkovi Mariánu Vargovi se často opakuje slovo „geniální“. Varhaník, klavírista a skladatel, který zemřel roku 2017, však za svou výjimečnost platil daň. Ničil se, protože ho "talent vláčel v zubech" a bylo těžké to břímě unést, vzpomíná v téměř pětisetstránkové publikaci textař a spolupracovník Kamil Peteraj.
Když se Mariána Vargy (na snímku z roku 2004) za normalizace zeptali u politické části zkoušek, kde na světě aktuálně zuří největší konflikty a nepokoje, odpověděl: „V mojí duši.“
Když se Mariána Vargy (na snímku z roku 2004) za normalizace zeptali u politické části zkoušek, kde na světě aktuálně zuří největší konflikty a nepokoje, odpověděl: „V mojí duši.“ | Foto: Ondřej Littera / MF DNES + Lidové noviny / Profimedia.cz

Ten výjev připomíná artový film pro úzký okruh diváků, ačkoliv protagonista byl v předlistopadovém Československu slavný jako málokterý umělec. Scéna se odehrává v Bratislavě za normalizace a nutně se tedy utápí v šerosvitu zmarněné doby, na kterou doplácel i Vargův výjimečný talent.

V knize Nebo, peklo, raj, kterou slovensky vydalo nakladatelství Slovart, tu příhodu líčí hudebníkova druhá manželka Jana. Když fyzik a disident Ján Langoš nahazoval omítku na opadaný strop nad Vargovým klavírem, hudebník seděl v křesle, potahoval z cigarety a vesele s budoucím porevolučním ministrem diskutoval o filozofu Karlu Jaspersovi a metafyzické vině, podle níž je člověk zodpovědný i za činy, jichž se nedopustil, ale věděl o nich.

Marián Varga jako nepřizpůsobivý student po vyhazovu z konzervatoře natočil s Pavolem Hammelem a skupinou Prúdy československého "Seržanta Pepře", album Zvonky, zvoňte. Následně založil tak úspěšnou artrockovou skupinu Collegium Musicum, že si tantiémy z raných nahrávek přinesl domů v kufru plném bankovek. V běžném životě byl však bezradný. Bez přátel Langošova typu - kteří na něho dohlíželi především poté, co jej opustila první žena - a bez druhé manželky by se v každodennosti ztratil jako v hlubokém lese.

Jediné, v čem se suverénně orientoval, byla hudba, kterou komponoval, hrál a poslouchal. A literatura, již horlivě četl a hodiny o ní diskutoval s přáteli - třeba v dlouhých nočních telefonátech. "Mně například četl od třetí v noci do půl šesté ráno pasáže z Kundery," vzpomíná v knize archeolog a polistopadový ministr kultury Ladislav Snopko. A spisovatel Dušan Dušek poznamenává, že díky úžasné hudební paměti Varga citoval věty svých oblíbených literátů vždy doslovně, v přesném rytmu i melodii slov, se všemi čárkami a přízvuky.

Za vším hledej cigaretu

Právě napětí mezi praktickým a tvůrčím životem Mariána Vargy je osou knihy Nebo, peklo, raj uspořádané Janou Vargovou a novinářem Marianem Jaslovským, mimo jiné autorem monografie Collegia Musica z roku 2007. Hudebníkův osud líčí od dětství až do sedmdesátin, kdy celoživotní silný kuřák, který si poprvé zapálil už v šesté třídě o přestávce, zemřel na rakovinu plic.

Marián Varga si poprvé zapálil už v šesté třídě o přestávce.
Marián Varga si poprvé zapálil už v šesté třídě o přestávce. | Foto: Jan Šilpoch

Žákovský průšvih s kouřením si vyžehlil tím, že v rámci celoškolní besedy s hrdiny Slovenského národního povstání "odpálil z paměti" jeden z Rachmaninových klavírních koncertů, vzpomíná spolužák, později hudebník a scénograf Tomáš Berka. Učitelský sbor tím prý přivedl do němého úžasu, takže od té doby mohl ve škole kouřit dál.

"Byl to zřejmě vůbec první kontakt vedení školy s geniálním dítětem," domnívá se Berka. Varga kouřil prakticky do posledních chvil. Sestrám z mobilního hospicu řekl, že vlastně vede kouření přerušované životem.

Kuřivo mělo údajně vliv i na jeho odchod z Prúdů. "Pohádal jsem se s Frešem o doutník," vysvětloval na konto baskytaristy Fedora Freša, s nímž ale později založil Collegium Musicum. Pro repertoár souboru byl charakteristický zvuk Vargových Hammondových varhan a motivy vypůjčené od klasiků Johanna Sebastiana Bacha, Nikolaje Rimského-Korsakova, Modesta Petroviče Musorgského a Josepha Haydna.

Peníze pro Mariána Vargu nic neznamenaly.
Peníze pro Mariána Vargu nic neznamenaly. | Foto: ČTK

Na titul obalu jejich obrovsky úspěšného dvojalba Konvergencie z roku 1971, které si podle skladatele Vladimíra Godára ještě před vydáním objednalo několik stovek tisíc lidí, měla přijít Vargova fotografie s cigaretou v pravém koutku úst. Jenže něco tak skandálního vydavatelství Opus nedopustilo a ze snímku nechalo cigaretu vyretušovat.

Původní neupravená fotka se objevila až po listopadu 1989 na CD reedici a znovu roku 2004 symbolicky v elpíčkovém formátu na obálce typograficky i obsahově mimořádné knihy rozhovorů O cestách, které nevedou do Říma, jež s Vargou připravil novinář Peter Uličný. Několikrát z ní cituje i nová publikace.

Ta nepřináší souvislé, jednou rukou psané životopisné vyprávění příběhu hudebníka, kterému by letos bylo 77 roků. Mariána Vargu tu připomíná mnoho literárně kolísavých, tedy někdy velmi inspirativních a jindy suchopárných vzpomínek přátel či spolupracovníků, stejně jako novinové rozhovory, úryvky z knih, články nebo recenze.

Řada informací se zbytečně opakuje, byť třeba z různých pohledů. A z nich si čtenář musí stvořit svého Vargu sám a poskládat souvislosti. Připadá si jako návštěvník archivu, v němž může svobodně bádat a oddělovat méně důležité od podstatného.

Marián Varga s Collegiem Musicem a orchestrem hrají jednu ze svých nejznámějších skladeb Hommage à J. S. Bach. Záznam z nitranského divadla. Foto: ČTK | Video: Ceny Krištáľové krídlo

Z jiného světa

Pozoruhodný je třeba přepis epizody z rozhlasového pořadu Pálenica Borise Filana. Textař v ní s bizarní nadsázkou líčí vypískaný koncert Collegia Musica na slovenské dědině, kde zemědělci čekali zábavnou estrádu a ne artrockovou kapelu. Filan po vzoru Ericha von Dänikena dospívá k závěru, že Vargova výjimečnost nemůže mít jinou příčinu než tu, že je mimozemšťan.

Nebo kapitola, v níž Jana Vargová vzpomíná na první návštěvu zchátralého bytu budoucího manžela, kde se mísily pronikavé vůně cigaretového dýmu, hořčice - což byla nejoblíbenější pochoutka, kterou prý jedl takřka ke všemu - a omamné paulovnie ze sousedovy zahrady. A kde James Baldwin, Milan Kundera, Max Frisch, Julio Cortázar, ale také Jorge Luis Borges, Friedrich Dürrenmatt, Vladimir Nabokov či Witold Gombrowicz leželi ve "stálé pohotovosti" na zemi okolo postele spolu s elpíčky a notami, takže si nebylo ani kam stoupnout.

"Časem jsem pochopila, že toto je skutečný svět, který obývá, a to, co na první pohled vypadalo jako strašný nepořádek, má logiku, jakýsi posvátný 'řád', do kterého se mě později snažil zasvětit," píše Jana Vargová.

Ostatně o vztahu k několika obydlím, která vystřídal, poznamenal hudebník v dokumentárním filmu nazvaném Varga, v němž mladá režisérka Soňa Maletz sledovala jeho poslední období: "Je jedno, ze kterého bytu člověk nevychází ven."

O niterném sváru řádu a chaosu příznačně vypovídá jiná legenda. Za normalizace museli rockoví muzikanti skládat rekvalifikační zkoušky, aby mohli veřejně vystupovat. Když se Vargy v politické části testu zeptali, kde na světě aktuálně zuří největší konflikty a nepokoje, odpověděl s pověstnou upřímností: "V mojí duši."

Několik stovek lidí v létě 2005 zažilo extrémně pozdně noční koncert Mariána Vargy při východu slunce na festivalu Pohoda.
Několik stovek lidí v létě 2005 zažilo extrémně pozdně noční koncert Mariána Vargy při východu slunce na festivalu Pohoda. | Foto: ČTK

Jako kdyby tam byl ďábel

Vnitřně zápasící Marián Varga je skoro téma pro Dostojevského. Název své kompozice PreHry glosoval slovy, že by nemohl napsat skladbu VýHry, protože toho v životě dost prohrál. Vystihnout Vargovy běsy by mohlo být velkým literárním úkolem, k němuž kniha Nebo, peklo, raj zachycením různých malých i velkých dramat nabádá.

Když třeba Vargu roku 1975 násilím stěhovali z bytu kvůli nevypořádaným majetkovým vztahům, za které ale nemohl, vzpíral se tak, že ho na ulici vynesli i s postelí. Oknem létaly knihy i noty a Vargův otec, jenž byl přítomen, dostal mrtvici. Ani tehdejší komunistický ministr kultury a básník Miroslav Válek, jehož verše Smutná ranná električka Varga zhudebnil pro album Zelená pošta, nedokázal té zlovůli zabránit, protože za ní pravděpodobně stála StB.

Hudba Mariána Vargy vždy vyrůstala z nějaké již existující.
Hudba Mariána Vargy vždy vyrůstala z nějaké již existující. | Foto: Profimedia.cz

Už za svobodných poměrů zahrál Marián Varga s Jozefem Luptákem svoji hluboce duchovní Antifonu pro violoncello a klavír v levočské Bazilice sv. Jakuba pro dva tisíce nadšených posluchačů. Podle Luptáka měl tamní kaplan se skladbou problém, a tak nechal po koncertě vysvětit kostel. "Jako kdyby tam byl ďábel," říká violoncellista, který je uznávaným komorním hráčem a výkonným předsedou Společnosti Mariana Vargy.

Život muže, jenž obrazně řečeno nevycházel z bytu, je podobných paradoxů plný. Zatímco počátkem 70. let se Vargovy tantiémy přiznané autorským svazem vyšplhaly až na 250 tisíc korun, což byla tehdy závratná suma, v jednom roce druhé poloviny 80. let dosáhly pouhých 37 korun. Tehdy ho režim vyloučil z médií a Varga skoro nekoncertoval.

Jenže peníze pro něho nic neznamenaly. Sám přiznával, že k nim má spíš pohrdavý vztah - patřily k těm všedním věcem, které ve srovnání s hudbou a literaturou nestojí za takovou pozornost. "Fakt, že jsem měl hodně peněz jako nezralý člověk, mi ublížil. Mohl jsem si koupit víc alkoholu," řekl v jednom interview.

Podle svědectví přátel se v tom Vargově úspěšném období peníze válely po celém bytě, mezi ponožkami a konzervami, a on je půjčoval nebo rozdával. V Cestách, co nevedou do Říma řekl Peteru Uličnému, že bankovky porůznu vkládal do knih, a když byl později v minusu, šel je hledat do své knihovny. "Jednou jsme s Dušanem Mitanou přeházeli kus po kusu celou knihovnu. Trvalo nám celou noc, než jsme našli žílu," vyprávěl.

Osobitou úpravu Koncertu D dur od Josepha Haydna poprvé Collegium Musicum nahrálo v roce 1971. Foto: ČTK | Video: Muzika CS

Překonal Beethoven Mozarta?

Je zvláštní, že značný posluchačský i finanční úspěch přinesla Vargovi poměrně náročná hudba. Sám řekl, že po koncertě nemá možnost se setkat s lidmi, kteří jeho tvorbu vnímají stejně jako on.

Collegium Musicum založilo svůj repertoár na inspiraci klasikou, kterou Varga studoval od dětství. Ještě před konzervatoří začal pravidelně chodit na hodiny k opernímu skladateli Jánu Cikkerovi, jehož navštěvoval sedm let.

Populární hudba Vargu nezajímala do doby, než uslyšel nahrávky Beatles s jejich "bartókovskými kvartami". A také desky jazzového klavíristy Davea Brubecka, protože i jeho rytmy byly podle Vargy "zcela jasně převzaté" od Bély Bartóka. Maďarský velikán první půle 20. století vycházel ze silné inspirace folklorem. A Marián Varga se pustil do podobné fúze. Jen ji obrátil a rock obohatil klasikou.

V knize Nebo, peklo, raj skladatel Vladimír Godár píše, jak třeba Vargova kompozice Možno, že ma rada máš z alba Zvonky, zvoňte, vyrůstá z Bartókovy citace slovenské lidové písně a upozorňuje tak na tehdejší nový, netušený zdroj beatové inspirace. Godárovy rozbory Vargovy tvorby jsou v knize Nebo, peklo, raj nejdůslednější, zařazené do širších souvislostí, než jakých je schopna běžná kritika populární hudby.

Godár také upozorňuje, že Vargova tvorba nikdy nebyla úplně původní a vždy vyrůstala z nějaké již existující. Na to měl ale Marián Varga odpověď: "V hudbě neexistují perspektivy, ani to, čemu se říká vývoj. Ať to zní jakkoliv kacířsky. Kdyby existoval vývoj, musel by Beethoven překonat Haydna nebo Mozarta. A Haydn a Mozart by museli překonat Bacha. A sám Bach by musel překonat další."

Také hudbu Mariána Vargy nikdo nepřekoná. I o tom je kniha Nebo, peklo, raj, jejíž název odkazuje ke stejnojmenné experimentální próze jeho oblíbence Julia Cortázara. Mimochodem na známé, často reprodukované fotografii zachyceného s cigaretou v pravém koutku úst.

Kniha

Jana Vargová a Marian Jaslovský: Marián Varga – Nebo, peklo, raj

Jana Vargová a Marian Jaslovský: Marián Varga - Nebo, peklo, raj
Nakladatelství Slovart 2023, 480 stran, 24,90 euro

 

Právě se děje

Další zprávy