Praha - Není výjimkou spatřit ho na koncertech, jak dehonestuje smyčec: trápí ho hrou na kytaru. I tak se symbolicky dá vyložit přístup Jonnyho Greenwooda k vážné hudbě, který mu nejprve přinesl cenu posluchačů BBC a následně dovedl ke komponování hudby pro film Paula Thomase Andersona Až na krev, jenž ve čtvrtek vstoupil do českých kin.
"Nejprve pro mě bylo velmi těžké skládá hudbu, která se neodehrává v tříminutových sekcích," přiznal hlavní obtíže, které provázely vznik takřka dvacetiminutové kompozice Popcorn Superhet Reciever inspirované ruchy rádia i hudbou Krzystofa Pendereckého.
Polského skladatele začal Greenwood registrovat v době nahrávání nejslavnějšího alb OK Computer. Tehdy také zorchestroval smyčce ve skladbě Climbing Up The Walls v jeho duchu.
Zakládající člen Radiohead se počínaje tímto albem přerodil z řadového kytaristy v multiinstrumentální páteř a iniciátora zvukových experimentů kapely.
Z exaltovaného agresora, který nosíval na předloktí ortézu, jelikož styl hry mu opakovaně přivozoval zranění, se stal chemik, který vytváří samply, hledá nové ruchy a na koncertech Radiohead obsluhuje standardní klávesy, piáno i jeden z prvních klávesových nástrojů podobný známějšímu tereminu, Ondes Martenot.
Soundtrack k filmu Až na krev se - na rozdíl od ucelené Popcorn Superhet Reciever napsané na zakázku BBC - pochopitelně drobí do hrozivých staccat i napínavě táhlých disonancí, které korespondují s nelítostným dramatem.
Recenzent týdeníku The New Yorker jej přirovnává k tradici anglických skladatelů od Elgara po Vaughana Williamse, kteří opěvovali pastorální přírodu vzdorující průmyslové revoluci.
"Greenwood skládá hudbu poraněné země, pokud olejem umaštěná glissanda strun na soundtracku znamenají tekutinu vyvěrající z podzemí, pak disonance, které je doprovází, přináší určitý druh vnitřní neživotné bolesti."
Kontetx dodá i fakt, že soundtrack k filmu Až na krev vyšel na labelu Nonesuch - vydávajícím vážnou hudbu, jazzmany i avantgardisty jako Stevea Reicha, Brada Mehldaua nebo Laurie Anderson.
Greenwood staví aranže z potrhaného notového sešitu; výsledek se vzpouzí, nechce být příjemný. Je podobně těžce stravitelný a ojedinělý v kontextu běžné hollywoodské produkce; stejně jako Andersonův příběh.
Čtěte také: Oscarové drama Až na krev říká hodně o Americe |
Zajímavé by proto bylo sledovat, jestli by obstál mezi oscarovými kandidáty. Už s ohledem na to, že orchestrální původní hudba provázející hollywoodské filmy představuje ten nejhrůznější žánr.
Bohužel z účasti nahrávku vyřadila skutečnost, že Greenwood na soundtracku k filmu Až na krev použil i útržky Popcorn Superhet Reciever; nedodržel tak podmínky soutěže, že hudba musí vzniknout přímo pro film a nesmí být nikde předtím publikována.
V jeho případě tak Akademie skutečně naplnila, co hrozilo Glenu Hansardovi a Markétě Irglové.
Radiohead se v současnosti připravují na světové turné, což je ve skutečnosti obtížnější, než vypadá. Protože kapele enormně záleží na ekologickém dopadu a produkci oxidu uhelnatého.
Z toho důvodu odřekli i hostování na Glastonbury, který má podle jejich názoru špatně zajištěnou veřejnou dopravu a nemotivuje účastníky, aby nechali auta doma.
Z těch samých důvodů se Greenwood v lednu ani neúčastnil nastudování newyorského nastudování Popcorn Superhet Reciever. "Kdybych měl v Americe ještě nějakou jinou práci, tak bych o tom uvažoval, ale letět tam jen kvůli tomu opravdu nestačí. To by byla ostuda."