Brno - Headlinerem bude ikona 80. let, blízká spolupracovnice Nicka Cavea, umělecká múza Rowlanda S. Howarda, černokněžnice a postpunková královna Lydia Lunch s kytaristou Weaselem Walterem.
Lydia Lunch (1959), rozená Lydia Anne Koch, je americká zpěvačka, básnířka, spisovatelka a herečka. Patří mezi výrazné osobnosti alternativní scény 80. let minulého století. Svým uměleckým vyjádřením často provokuje a v hudbě bývá zařazována do kategorií noise, industrial či post-punk.
Lydia přišla z rodného Rochesteru do New Yorku v jejích šestnácti letech. Žila v komunitě umělců a hudebníků a traduje se, že zde vznikla její přezdívka. Zpěvák a skladatel Willy DeVille ji pojmenoval "Lunch", protože často kradla obědy pro sebe a přátele z kapely The Dead Boys.
V osmdesátých letech spolupracovala s celou řadou muzikantů a kapel, například s Marcem Almondem, Sonic Youth, Birthday Party, Swans nebo Einstürzende Neubauten. Na rozdíl od nich ale nikdy nepřešla k velké nahrávací společnosti. Radši si založila vlastní Widowspeak Productions, kde vydávala svou tvorbu, a to jak hudbu, tak mluvené slovo.
Proti srsti jí byla i nová vlna a stála u začátků jejího antipólu s názvem No wave. Vlivnou součástí "žádné vlny" byla kapela Teenage Jesus and the Jerks, kterou založila s Jamesem Chancem. V roce 2009 založila další kapelu Big Sexy Noise. Jejími spoluhráči zde byli členové britské skupiny Gallon Drunk. Za svou sólovou dráhu vydala celkem osm alb.
Lydia Lunch účinkovala také v několika desítkách filmů, v roce 2011 se objevila v dokumentu o Rowland S. Howardovi Autoluminescent. V roce 1997 vydala knihu Paradoxia, volnou autobiografii, ve které poodhalila své divoké mládí. Po druhém vítězství George W. Bushe v prezidentských volbách opustila New York a v současnosti žije v Barceloně.
Brutal Measures
Na brněnském Henry Lee Festu vystoupí spolu s multiinstrumentalistou, skladatelem a improvizátorem Weaselem Walterem, který stojí za formací The Flying Luttenbachers. S Lydií začal Weasel spolupracovat v roce 2012 jako hudební koordinátor a kytarista skupiny Retrovirus. Na baskytaru v ní hraje Algis Kizys (Swans, Foetus) a na bubny Bob Bert (Sonic Youth, Pussy Galore) a letos jí vyšla druhá deska Urge to Kill.
Do Brna ale přijede Lydia Lunch s projektem Brutal Measures, kde jí Weasel Walter doprovází na bubny a na kytaru. A co lze od spojení těchto osobností očekávat? Dokonalé spojení intenzity a abstrakce improvizované hudby, nihilistickou estetiku, stylovou nepředvídatelnost a teatrálnost artikulace hlavní hvězdy. Protože Lydia Lunch je vášnivá, konfrontační a odvážná. Ať už útočí na současný patriarchát nebo šeptá píseň lásky zlomeným srdcím, činí tak s divokostí a žárem sobě vlastním.
Po loňském vystoupení Micka Harveyho a Ministry of Wolves se tak na Malou Ameriku opět vrátí kus živé historie post-punku. Lydia vystoupí o půl desáté večer. Před ní nastoupí šumperští The Finally, kteří loni vydali debutovou desku Big Love In a Small Town, v níž navazují na odkaz Velvet Underground i shoegazeovou vlnu. Zbytek kapel, které během večera vystoupí, jsou z Brna.
Technopunkeři PZH, My Dead Cat, indie kytarovka Voodooyoudo a Dunajská vlna (Ostřanský, Václavek), jež vychází z kultovního Dunaje.
Line-up posílí i radikální sdružení básníků a hudebníků Vítrholc, které prezentuje hlavně texty Karla Škrabala a Dalibora Maňase. Spolu s nimi na pódiu vystupuje i výtvarník a performer František Kowolowski, hudebníci Petr Sasín, Pavel Pohořelský, Jaroslav Škvarna a nově i slovenská básnířka Mirka Ábelová.