Glosa: Češi letní festivaly milují. Hudba jim vrací 90. léta

Karel Veselý Karel Veselý
3. 6. 2015 13:19
Hlavní hudební hvězdy, na které lákají velké letní festivaly, zažily vrchol slávy v 90. letech. Za současnými jmény tak musí fanoušci vyrazit za hranice, píše ve své glose Karel Veselý.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: southside festival

Glosa – Ve čtvrtek odstartuje na letišti u Hradce Králové hudební festival Rock For People a s ním i tradiční sezona letních open-air akcí. Letos se jich znovu koná na území České republiky větší množství, než které by odpovídalo síle domácího hudebního průmyslu. Jenže na akce tohoto typu se nejezdí jenom za hudbou.

Češi festivalové radovánky milují a sjíždí se na ně i lidé, kteří jinak za celý rok za hudbu neutratí ani korunu. Na jaká hvězdná jména je nalákat? Na taková, která znají, aniž by museli denně sledovat odborné internetové blogy nebo ladit malé rádiové stanice. Kde je vzít? V minulosti. Společným znakem headlinerů letošních letních festivalů v České republice jsou tak devadesátá léta.

Jedním z nepsaných pravidel popkultury je retro cyklus, který vrací do oběhu trendy staré přibližně dvacet let. Nesmlouvavý koloběh nostalgie tak aktuálně oživuje devadesátky, kdy žebříčkům „vládl autentický alternativní rock a scény taneční hudby a hip hopu ještě vzdorovaly komercionalizaci“, jak by vám nejspíše řekl nějaký pamětník. Není tedy vlastně moc divné, že Colours of Ostrava lákají na islandskou experimentátorku Björk, královehradecké Rock For People mají v pozici headlinera americké rockery Faith No More a Trutnoff zase ulovil klasiky taneční hudby The Prodigy.

Sluší se přiznat, že všichni tři jmenovaní vydali letos po slabších letech slušné desky, které z nich dělají něco víc než jen hudební kulisu k vzpomínání na lepší časy. Přesto je v lákání na hvězdy devadesátek něco paradoxního. Nejezdí snad na hudební festivaly hlavně mladí lidé do dvaceti pěti let, kteří v době, kdy The Prodigy, Faith No More nebo Björk vládli hudebním žebříčkům, nejspíše ještě chodili na nočník? Jako kdyby pořadatelé trochu spoléhali, že mládež přijede tak jako tak a hvězdy budou přesvědčovat hlavně starší ročníky, které by to jinak bez řádného pošťouchnutí odpískaly.

Hvězdy nejsou?

Lze samozřejmě namítnout, že s hvězdami, které by znal každý, je to dnes poněkud složitější. Opáčko z historie? Devadesátá léta jsou vlastně poslední dekádou, která ještě produkovala „hudební starstars“ klasického typu s potenciálem zasáhnout široké spektrum fanoušků. V roce 1999 přichází pirátská síť Napster a hudební průmysl se začíná pomalu hroutit a s ním i instituce hvězd, kterým mohly velké firmy dláždit cestu do MTV, hudebních časopisů nebo rádií a budovat kolem nich auru výjimečnosti. V novém tisíciletí už vlastně přišly jen hvězdičky z talentových soutěží, objevy vrtkavých internetových médií a hvězdy jednoho hitu. MTV přestala vysílat hudbu, hudební časopisy bez podpory velkých firem zkrachovaly a rádia ze strachu o posluchače změnila kurz do bezpečných komerčních vln.

To ale pochopitelně není důvod k rezignaci. Hudbě samotné se poslední roky daří moc dobře, pořád vychází skvělé desky, ale už tu jaksi není nikdo, kdo by je vnucoval posluchačům jen proto, že za nimi stojí peníze velkých firem. A objevy nových „kapitánů vkusu“ z médií, jako je Pitchfork, těžko naplní stadiony. Přesto to pořadatelé domácích festivalů vzdávají možná trochu předčasně. Že se píše rok 2015, naznačí v programech velkých akcí snad jen americká alt-popová hvězda Annie Clark alias St. Vincent, která si na Colours odbude svoji českou koncertní premiéru, a kanadský houslista Owen Pallett.

Z dalších headlinerů pak už můžeme přívlastek „aktuální“ přilepit maximálně tak kapelám jako Bastille, Rudimental či Clean Bandit, které budou zběžní posluchači nejspíše znát z hitů v komerčních rádiích. I oni ale musí na plakátech ustoupit dalším devadesátkovým veteránům typu Limp Bizkit nebo Guano Apes.

Festivaly jsou samozřejmě příliš velký byznys na to, aby mohly riskovat, a tak se sází hlavně na jistoty. Ještě štěstí, že třeba Colours spolupracují s menšími promotéry, kteří do Čech vozí zajímavé „nehvězdné“ projekty a Čechy naučili chodit třeba na Swans, Caribou, Clark či The Cinematic Orchestra. Tím i takto osobití hudebníci přestali být pro Colours nebezpeční a mají právo vstoupit do festivalového areálu. V programu ostravské akce je už tradičně doplňují také desítky zástupců world music, u nichž máte přinejmenším záruku, že je už nikde jinde v létě neuslyšíte.

Aktuální objevy? V zahraničí

Rock For People se letos rozpůlil a druhá část se na začátku července koná v Plzni. Tady se láká na nesmrtelné Motörhead a zástupy evropských projektů, které mají za úkol dělat stafáž oslavám Evropského města kultury. (Tedy titulu, který Plzeň získala na úkor Ostravy, na jejíž kandidatuře se mimochodem výrazně podílel i tým kolem Colours.) Za zmínku v programu stojí snad ještě Peter Doherty, přeživší z anglických rockerů The Libertines – tedy jakási připomínka vln(k)y garážového rocku ze začátku tisíciletí. V Ostravě je vlastně v identické roli Julian Casablancas, tedy frontman amerických The Strokes, který do Slezska dorazí s kapelou The Voidz.

A co další festivaly? United Islands of Prague konající se v hlavním městě má vstup zdarma, takže nepotřebuje devadesátkové berličky a jako zahraničního headlinera má elektronického písničkáře East India Youth. (Ten už ale hrál v listopadu v Paláci Akropolis na Music Infinity, takže to žádný objev není.) Mighty Sounds si letos na letišti u Tábora budou muset dát pozor na nadměrnou hlasitost, kvůli které za poslední čtyři roky zaplatili na pokutách dohromady přes milion korun. Diváky lákají na electro-rockery Enter Shikari, kteří si svoje nejlepší roky odbyli na konci minulé dekády a v Česku hráli už mnohokrát.

Fanoušci Hip Hop Kempu se těší na žánrové legendy Ghostface Killah & Raekwon z Wu Tang Clan, Mobb Deep či objev Joey Bada$$. I na žánrovém políčku vládne nostalgie – zatímco první dvě položky patří k hrdinům devadesátkového soundu, třetí jmenovaný se ho snaží věrně kopírovat.

Pokud chcete v létě zažít festival, který drží tempo na prstu doby, pak vám nejspíš nezbude nic jiného, než se spolehnout na to, že nás příjemně překvapí „hipsterský“ sjezd Creepy Teepee. Kultovní kutnohorská akce zatím svoje hlavní trumfy nevytáhla a v programu měsíc a půl před konáním figurují jen projekty King Khan a Wreck & Reference.

A pak už můžeme jen vyrazit za hranice. Třeba do polských Katovic na OFF, kde zahrají Run The Jewels, Iceage, Sun Kill Moon nebo Young Fathers. I na trenčínskou Pohodu dorazí Björk, kterou v programu doplňují Die Antwoord, Manu Chao, superskupina FFS (Franz Ferdinand & Sparks) nebo CocoRosie. I budapešťský Sziget nakonec nabízí za srovnatelné vstupné s českými festivaly hvězdnější sestavu v čele s Robbie Williamsem, Florence & The Machine, Major Lazer nebo Interpol.

 

Právě se děje

Další zprávy