Běda mužům, populární hudbu ovládly britské ženy

Karel Veselý
1. 1. 2012 8:00
Rok 2011 patřil Adele, Lady Gaga a melancholikům
Lady Gaga navštívila Tchajwan
Lady Gaga navštívila Tchajwan | Foto: Reuters

Ročenka - Je to světlo na konci dlouhého tunelu, nebo jen další vlak jedoucí v protisměru? V roce 2011 dokázala britská soulová diva Adele vrátit posluchačům důvěru v populární hudbu, která není jen čistý marketing, a irští rockeři U2 dokončili nejúspěšnější turné v historii.

Poprvé od roku 2004 také hlásí statistici hudebního průmyslu příznivá čísla - podle časopisu Billboard se v USA prodalo od ledna do listopadu o devět procent více hudebních nahrávek než za stejné období loňského roku. Digitální nosiče hlásí nárůst o bezmála dvacet procent a vinylové desky zaznamenaly dokonce třetinový růst oproti loňskému roku.

Slavit novou renesanci hudebního průmyslu by ale bylo předčasné - prodeje kompaktů na největším světovém trhu klesly o další čtyři procenta a je to právě toto médium, z něhož pořád mají vydavatelé největší zisk. Přes příznivá čísla tedy ve skutečnosti průmysl vydělal méně peněz. I na koncerty přišlo méně lidí než vloni a alarmující je zvyšující se průměrná cena lístku. Největší obětí dosavadní krize je britská společnost EMI, která definitivně opouští tzv. velkou čtyřku největších hudebních vydavatelství.

Foto: Reuters

Ženská nadvláda

Když Lady Gaga ohlásila na Silvestra název, tracklist a datum vydání nové desky Born This Way, vypadalo to, že rok 2011 nemůže patřit nikomu jinému než popové provokatérce, která si za poslední dva roky obmotala kolem prstu média i fanoušky. Jenže o dvanáct měsíců později je největší hvězdou roku někdo úplně jiný - třiadvacetiletá londýnská zpěvačka Adele, která namísto blyštivého diskotékového popu zpívá intimní soulové balady a rozhodně nevyhledává skandály. Její druhé desky 21 se prodalo po celém světě přes dvanáct milionů kusů, což je o tři miliony více než Born This Way americké extravagantní zpěvačky.

„Poselství Adele je takové, že je to jen hudba. Vážně dobrá muzika a nic dalšího. Žádné triky, žádný výprodej sexuality. Americký hudební průmysl by si z ní měl vzít příklad," dloubl si v rozhovoru pro deník Guardian do své konkurence šéf britského indie labelu XL Recordings Richard Russell, u něhož Adele vydává.

Její triumf je rovněž velkým úspěchem pro nezávislý sektor, který podle statistik společnosti Soundscan ovládá přes třetinu hudebního trhu. Jeho důležitost stoupá na úkor tradičních hudebních kolosů, které mají v éře rozdrobeného vkusu problém vyrábět masové hvězdy. Dalším důkazem překreslování map hudebního průmyslu bylo prosincové vyhlášení nominací na Grammy - polovinu z nich uzmuli právě hudebníci vydávající mimo nadnárodní korporace.

Foto: Aktuálně.cz

Adele navíc potvrzuje absolutní dominanci žen nad současnou populární hudbou. Muži jen stěží konkurovali dámské přesile v žebříčcích; kromě Britky s drdolem a Lady Gaga to byl skvělý rok i pro rapperku Nicky Minaj, r'n'b hvězdu Beyoncé, country hvězdičku Taylor Swift a nebo barbadoskou popovou princeznu Rihannu, která ve svých třiadvaceti letech posbírala už jedenáct amerických hitů číslo jedna, což se doposud povedlo jen třem ženským interpretkám (Whitney Houston, Madonna a Mariah Carey). A kdyby to nestačilo, tak kritikou nejlépe hodnocenou desku roku vydala PJ Harvey - její ambiciózní freska o rozpadajícím se impériu má název Let England Shake získala.

Zapomenout nelze ani na další britskou divu Amy Winehouse, jejíž fotka plnila stránky deníků v červenci poté, co policie nalezla její mrtvé tělo v londýnském bytě. Uzavřela se tak oslnivá, ale příliš krátká kariéry zpěvačky, která nikdy nechtěla být slavná a se svým „prokletím" bojovala alkoholem a drogami. Její album Back to Black z roku 2006 odstartovalo brit-soulovou vlnu, jejímž dosavadním komerčním vrcholem je právě milionová přebornice Adele.

Nový konzervativní pop

Z mužských interpretů měl skvělý rok pětadvacetiletý havajský zpěvák Bruno Mars. Jeho debutové album Doo-Wops & Hooligans vyšlo už v roce 2010, ale díky singlu Grenade se skvěle prodávalo i v roce následném. Přes nepopiratelný úspěch je Mars stále trochu záhadou - jeho osobnost se ztrácí v zástupu vzorů, jejichž styl vytěžil (Elvis Presley, Michael Jackson, Bob Marley) a nepřímo tak potvrzuje krizi mužství, jež je také příčinou aktuální ženské nadvlády nad popem.

Bruno Mars
Bruno Mars | Foto: Reuters

Mars si poslední listopadový den odnesl šest nominací na Grammy a potvrdil, že Akademie tentokrát dala přednost tradičním hudebním hodnotám na úkor velkolepého popového spektáklu. Společně s Adele je Mars představitelem nového konzervativního popu, který propojuje posluchačské spektrum napříč generacemi na místo toho, aby je rozděloval - jak to dělaly „rebelské" žánry cílící na náctiletého posluchače jako rock či hip hop. Adele i Mars přes své mládí vystupují jako kdyby jim bylo o dvacet let více a také těžiště jejich hudby tkví v minulosti - v popových žánrech prověřených časem.

Není to náhoda a je za tím víc než návrat k bezpečným tradicím v době ekonomické krize a nejistoty. V knize Retromania, důkladné diagnóze naší kulturní éry, prohlásil publicista Simon Reynolds, že populární hudba ztratila svoji esenciální schopnost žít „tady a teď" a její současná podoba by se dala nejlépe charakterizovat „předponou re- vytknutou ze slov jako recyklace, reedice, revival nebo reunion".

Každého z těchto čtyřech fenoménů jsme si v posledních dvanácti měsících užili více než dost. Všudypřítomný revival osmdesátých let se pomalu začíná převracet do následující dekády. Na obrazovku MTV se vrátili Beavis and Butthead, comeback ohlásili Stone Roses a svět si luxusními reedicemi připomínal dvacáté výročí alb Achtung Baby (U2), Nevermind (Nirvana) a Ten (Pearl Jam).

Koncert kapely U2 ve Španělsku
Koncert kapely U2 ve Španělsku | Foto: Reuters

Žebříčky ovládl retro-soul a v hudebním undergroundu muzikanti recyklující minulost v čerstvých žánrových fenoménech chillwave a hypnagogický pop. Být originální znamená aspoň kreativně recyklovat a nebo z minulosti čerpat co možná nejobskurnější odkazy. Přesně jak to udělal další oblíbenec kritiků, projekt Bon Iver, který na své druhé desce navázal na osmdesátkový soft-rock; žánr, jež byl doposud zakázaným teritoriem hudebního „cool".

Z příklonu k minulosti hojně těží hudební veteráni, jejichž koncertní šňůry dlouhodobě dominují seznamům nejžádanějších hudebních turné roku. Irská skupina U2 dokončila po dvou letech svoje aktuální turné 360° a s více než 340 milionů vydělaných dolarů se stali novými rekordmany. Na 110 koncertech je vidělo přes sedm milionů fanoušků. V seznamu deseti nejúspěšnějších turné za první půlrok konkurovali U2 třeba Roger Waters nebo Bon Jovi; teprve pak následovaly současné hvězdy Lady Gaga nebo Usher.

Celkové koncertní statistiky potvrzují, že krize začíná dopadat i na segment, který je stále ještě považován za poslední oázu velkých výdělků.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Právě se děje

Další zprávy