Pořadatelé ve čtvrtek večer na závěr 28. ročníku festivalu předali ceny také v dalších soutěžích. Galavečer ve Slovanském domě zakončil Oscary oceněný film Otec s Anthonym Hopkinsem.
Vítězný Charter je druhým celovečerním dílem režisérky Amandy Kernellové. Představil se na festivalu Sundance a poté vyhrál švédské ceny za režii, kameru a herecký výkon Ane Dahl Torpové. "Vypráví nikterak neobvyklý příběh, který je však mistrně zpracovaný. Udržuje si napětí a na každém kroku přináší nový impulz, nový úhel pohledu, který nás žene filmem vpřed až do poslední chvíle," uvedli členové poroty.
Těmi byli slovenský filmař Ivan Ostrochovský, který s dramatem Služebníci loni vyhrál hlavní soutěž, dále Mahnaz Mohammadiová, íránská režisérka dramatu Syn-Matka, jež loni získalo Amnesty International Febiofest Award, a herec, režisér i scenárista Jiří Mádl.
Zvláštní cena míří ke tvůrcům sociálního dramatu Poslouchej. Portugalská režisérka Ana Rocha De Sousa za něj na loňském festivalu v Benátkách obdržela cenu pro nejlepší debut. "Film odhaluje fatální střet jednotlivce se systémem. V západním světě, který sám sebe považuje za spravedlivý, férový a přátelský k dětem, funguje jako nadpřirozená síla. Obnažuje se zde skryté zlo zrozené z dobrých úmyslů. Je velmi důležité točit filmy, které naší společnosti nastavují plné zrcadlo, i když to někdy může být bolestné," uvedl Mádl.
Diváckou porotu v čele s čestným předsedou Michaelem Kocábem v Soutěži komedií nejvíce zaujal humorný portrét dvou vykořeněných duší Večeře v Americe. Natočil jej režisér a kameraman Adam Carter Rehmeier.
O Amnesty International Febiofest Award se ucházely filmy vybrané napříč všemi sekcemi, které se týkají tematiky svobody, lidských práv, svobodného vyjadřování a boje za důstojný život. O vítězi rozhodli violoncellistka Terezie Vodička Kovalová, režisér Vít Klusák a vedoucí oddělení lidskoprávního vzdělávání české pobočky Amnesty Jiří Bejček. Vybrali film Exil režiséra Visara Moriny reflektující imigraci a integraci. Snímek se představil také na Sundance, s úspěchem se promítal na loňském Berlinale a stal se kosovským kandidátem na Oscara.
Zvláštní uznání Amnesty International Febiofest Award bylo uděleno filmu Nevíš dne. Finsko-íránský režisér a scenárista Hamy Ramezan ve svém celovečerním hraném debutu o osudech íránské rodiny ve Finsku využil vlastní zážitky z dětství.
Pražská část letošního Febiofestu skončí pátečními projekcemi, ale ozvěny budou pokračovat v Prostějově, Hradci Králové, Olomouci, Českých Budějovicích, Brně, Berouně, Děčíně, Zlíně, Liberci a Ostravě. Tam bude 8. října při slavnostním zakončení uveden dokumentární film Karel.