Praha - Jedním z hlavních bodů sobotního programu karlovarského festivalu je světová premiéra digitálně restaurované kopie snímku Hoří, má panenko. Režisér Miloš Forman, který v únoru oslavil osmdesátiny, však na ni z Ameriky nedorazí.
"Nějak se mu nechce cestovat a je zdravotně limitován," vysvětlil to prezident festivalu Jiří Bartoška. Zastoupí ho kameraman Miroslav Ondříček a další pamětníci. Forman k divákům promluví z plátna prostřednictvím krátkého snímku, který s ním filmaři letos natočili.
Festival inicioval digitální restaurování zásadních snímků československé kinematografie už loni. Dlouhodobého projektu se účastní ministerstvo kultury a Národní filmový archiv. "Společným cílem je postupně digitalizovat tituly domácího zlatého fondu, uchovat je a zpřístupnit dalším diváckým generacím," uvedl prezident festivalu Jiří Bartoška. Prvním počinem byla Vláčilova Marketa Lazarová.
Formanovi k narozeninám
Snímek Hoří, má panenko se stal jedním z vrcholných symbolů takzvané nové vlny československého filmu. Uzavřel domácí kariéru Miloše Formana, jehož další tvorba pokračovala za oceánem. Je i svědectvím invence kameramana Miroslava Ondříčka, připomíná Jaroslava Papouška a Ivana Passera, kteří se na jeho vzniku autorsky podíleli.
„Filmem Hoří, má panenko je první, český úsek Formanovy tvorby dovršen: stojí před námi komik s temperamentem satirika a smutkem tragika. Od děl, v nichž zachytil osud mladých lidí ovládaných mravním sklerotismem dospělých, došel až ke kritice národní povahy; od ironie skrývající hluboký soucit až k nelítostné satiře," napsal Jan Žalman v knize Umlčený film.
"Jaké další snímky budou restaurovány, je však zatím otázkou. Zájemci z řad fyzických i právnických osob jsou, ale tradice se z toho stát nemůže," vysvětlil Bartoška. Mezi "čekateli", jejichž seznam o dvou stech položkách sestavilo ministerstvo kultury, jsou například Jasného Všichni dobří rodáci.