Zombie se v druhém Zombielandu vyvinuly, hvězdy filmu však často mlátí prázdnou slámu

24. 10. 2019 16:59
V akční komedii Zombieland si mladík Columbus vybudoval desítky pravidel, jak přežít zombie apokalypsu. Evidentně zafungovala, protože o deset let později čtveřice protagonistů snímku Zombieland: Rána jistoty, který právě hrají kina, stále čile brázdí ulicemi měst pokrytými ohnilými nemrtvými, lačnícími po čerstvých mozcích smrtelníků.
Jesse Eisenberg, Woody Harrelson, Abigail Breslinová a Emma Stoneová.
Jesse Eisenberg, Woody Harrelson, Abigail Breslinová a Emma Stoneová. | Foto: Falcon

Hvězdný tým herců ve složení Jesse Eisenberg, Woody Harrelson, Emma Stoneová a Abigail Breslinová se drží nejen zásad největšího podivína této party, tedy například udržovat se v kondici a vyhýbat se toaletám, kde může čekat krvežíznivé překvapení.

V pokračování úspěšného filmu, který s rozpočtem 23,6 milionu dolarů celosvětově utržil 102,4 milionu, se hrdinové především upínají k základnímu pravidlu hollywoodských trháků: do pokračování je třeba dát totéž, co fungovalo v jedničce, jen ve větší míře.

Přesně tato zásada z druhého Zombielandu dělá poněkud unavenou podívanou. Od úvodní zpomalené scény, která spíše než napínavou akci připomíná krvavý balet plný pukajících hlav, snímek zahlcuje diváky vtípky a pomrkáváním všemi směry.

Ta scéna je ironická i opulentní, pobaví. Jenže tentokrát režiséra Rubena Fleischera stojí velké úsilí, aby divákům vnukl, že o dekádu starší hrdinové jsou něco víc než jen věšáky na vtípky a průpovídky.

První Zombieland byl krvavý, vtipný a plný sebereferenčních narážek, když například ona Columbova pravidla vyskakovala napsaná přímo na plátně. Ale byl také dojemný, neboť se tvůrci pokusili vytvořit jakousi nekorektní verzi rodinného filmu. V něm mezi outsiderem Columbem, samotářským mrzoutem Woodyho Harrelsona a dvojicí svérázných sester vzniklo skutečné, až rodinné pouto.

Druhý díl se pochopitelně snaží povedenou rodinku rozbít a zase skládat dohromady, aby se něco dělo. Emoce už však jsou pryč. Postavy se chovají čistě podle potřeb jednotlivých scén a z druhého Zombielandu se stala jen série epizod. Některé stále jsou zábavné, patřičně brutální a občas i překvapivé, ale celek se ke konci šine s elegancí zombíka, kterému po těle vyrostly desítky očí. A ty jsou nonstop zaměstnané neustálým pomrkáváním na každého a na všechno.

Podobně jako ve druhém snímku komiksové série Deadpool, který ostatně psali stejní scenáristé, se tyto hrátky poměrně rychle přejí. Navíc v roce 2009 byly obří nápisy na plátně a oslovování publika celkem osvěžující, dnes už kinematografie bez této spiklenecké ironie pomalu nemůže být.

Ve druhém Zombielandu po každém dobrém vtipu následuje jeden jako z páté třídy základní školy. | Video: Falcon

Zombieland si od začátku vytváří alibi, když přidáním nové postavy naplňující všechny stereotypy blbé blondýny říká: tenhle svět nedrží pohromadě nic než síla následujícího vtipu. Protože pokud v něm dovedlo deset let přežít toto stvoření, možné je opravdu všechno. Samozřejmě se jedno "logické" vysvětlení nabízí a ostatní hrdinové s ním brzy přispěchají: zombie obvykle žerou mozky.

A s absurditami se pracuje dále, od kolonie pacifistů, kteří taví veškeré zbraně a odlévají z nich hipísácké přívěsky, až po setkání s dvojicí protagonistů, která jako by z oka vypadla ústřednímu mužskému duu Eisenberg-Harrelson.

Woody Harrelson a Rosario Dawsonová.
Woody Harrelson a Rosario Dawsonová. | Foto: Falcon

Ve druhém Zombielandu po každém dobrém vtipu následuje jeden jako z páté třídy základní školy. Co zprvu vypadá jako jízda na rozhrkané a zrezivělé horské dráze, mění se spíše v procházku domem hrůzy, kde každá druhá atrakce patří do starého železa. A ty atrakce, které sem naopak nepatří a skýtají potenciál, mnohdy sami tvůrci odhodí na skládku.

Jako třeba hned zkraje představený fakt, že "zombíci" se vyvinuli, že existují různé druhy, například takzvaný Homer, který se podobně jako nejslavnější žlutý otec televizních obrazovek motá světem a neublíží ani mouše, protože se nejspíš momentálně právě za jednou nemotorně honí. Představená typologie zombie však dále slouží asi dvěma vtipům - a to je vše.

V poslední třetině dojde i na záblesky citů, když se objeví nová silná ženská hrdinka v podání Rosarie Dawsonové. Ale ironie jakýkoli cit rychle a bezpečně odplaví. A tak musí do titulkové sekvence naskočit Bill Murray v roličce narážející na první díl a roztomilým tajtrlíkováním donutit diváky zapomenout, jak usilovně se druhý Zombieland snažil vykřičet do světa, že je tím nejodvázanějším snímkem široko daleko.

Zombieland: Rána jistoty

Režie: Ruben Fleischer
Falcon, česká distribuční premiéra 24. října

před 5 minutami

Europarlament zbavil imunity bývalého katalánského premiéra Puigdemonta

Evropský parlament zbavil imunity katalánského expremiéra Carlose Puigdemonta a jeho dva kolegy. Úřady mohou opět zvážit žádost Španělska o jejich vydání.

před 47 minutami

Spor Trump vs. Republikáni pokračuje. Bývalý prezident nesouhlasí s používáním svého jména

Ve Spojených státech se v posledních dnech vyhrocuje spor mezi Republikánskou stranou a bývalou hlavou státu Donaldem Trumpem ohledně využívání exprezidentova jména k propagačním účelům a výběru finančních příspěvků od drobných přispěvatelů. Trump v pondělí vyzval svoje podporovatele, aby nedávali peníze tradičním republikánským strukturám a aby místo toho podpořili jeho vlastní volební skupinu, jejímž cílem je podporovat kandidáty souznějící s Trumpovým programem.

Trumpovi právníci zaslali v pátek výzvu Celostátnímu výboru Republikánské strany (RNC) a dalším dvěma klíčovým stranickým organizacím, aby přestaly používat Trumpovo jméno ve veřejných kampaních bez jeho svolení. Podle exprezidentova poradce je Trump na volné používání svého jména citlivý a vadí mu také to, že tři zmíněné struktury Republikánské strany podporují kandidaturu některých zákonodárců, kteří se letos připojili na stranu demokratů při projednávání ústavní žaloby, jež na exprezidenta mířila ve spojitosti s lednovými nepokoji v Kapitolu.

před 49 minutami

Česko má za sebou zřejmě nejmrazivější noc týdne, na Jizerce naměřili minus 21 stupňů

Noc na dnešek byla podle meteorologů pravděpodobně nejmrazivější nocí tohoto týdne. Především na východě a severovýchodě teploty při vyjasnění klesly až k minus deseti stupňům Celsia. Největší zima byla v Jizerských horách, v mrazové kotlině na Jizerce naměřili dokonce minus 21 stupňů. V dalších dnech se má oteplovat, od pátku už by teploty v noci pod nulu klesat neměly, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ).

V noci na dnešek se vyjasnilo všude kromě jihu a jihozápadu země. "Ve studeném vzduchu a při slabém větru tak klesly teploty v nižších a středních polohách na minus čtyři až minus osm stupňů Celsia, na východě a severovýchodě až na minus deset stupňů Celsia," uvedli meteorologové. V Jizerských horách se teploty pohybovaly většinou kolem minus 15 stupňů, ve výjimečných případech, jako právě na Jizerce, spadly ještě níže.

Na jihu a jihozápadě Čech bylo díky nízké oblačnosti tepleji, nejčastěji mezi nulou až minus čtyřmi stupni Celsia.