Zlatého lva nakonec odnesl Polanskému i Clooneymu ďábel

Pavel Kroulík
11. 9. 2011 9:00
Benátky vyhrál Faust od režiséra Sokurova
Foto: Reuters

Benátky - Porota pod vedením Darrena Aronofského rozdala v sobotu trofeje na nejstarším filmovém festivalu světa poměrně nečekaným jménům. Hlavní cena, Zlatý lev za nejlepší film, připadla volné adaptaci Fausta od známého ruského festivalového režiséra Alexandera Sokurova. V temném, tragikomickém i brutálním snímku nechybí vyrvávání srdce z těla nebo scéna vyprázdnění střev v kostele.

Anton Adasinsky v roli Mefista zaujal novináře po čtvrteční projekci tak, že jeden z titulků zněl: Po Zlatém lvu sahá ďábel. Přesto snímek nepatřil k největším favoritům letošního, 68. ročníku.

Foto: Reuters

Třiadvacetičlenné soutěžní pole bylo nabité velkými jmény, a padaly dokonce poznámky, že letošní ročník byl nejen soubojem o Zlatého lva, ale i přehlídkou možných oscarových kandidátů. Na druhou stranu chyběl v programu film, který by dostal diváky do kolen. Pole možných uchazečů o ceny tak bylo velmi široké a Sokurov byl spíš na jeho konci. Naopak ti, o kterých se mluvilo, takřka bez výjimky vyšli naprázdno.

Sokurov ve svém výlučném díle znovu převyprávěl archetypální příběh o setkání člověka s ďáblem. Film je meditace o korupci mocí a postavy jsou vystaveny atmosféře blížícího se konce světa. Recenzentka Hollywood Reporteru popsala vítěze jako expresionistický film, kde frenetické divadelní herectví kontrastuje s deformovanými obrazy, jejichž citace sahají od Rembrandta po Fausta od F.W. Murnaua.

Sám Sokurov řekl, že se nejedná o přesnou adaptaci, ale spíš o zachycení toho, co zůstává mezi řádky. Podle ohlasů však bude ten, kdo příběh detailně nezná, spíše ztracen a marně bude nahánět kaskády titulků. V každém případě se prý jedná  typický festivalový titul.

Faust je závěrečným dílem Sokurovy tetralogie o povaze a původu moci, kam patří filmy Moloch (1999) o Hitlerovi, Taurus (2000) o Leninovi a Slunce (2004) o japonském císaři Hirohitovi. Sokurov je také autorem filmu Ruská archa z roku 2002, kde se jedním záběrem o délce 96 minut natočeným v Ermitáži pokusil shrnout ruskou historii. Jeho zatím posledním filmem před Faustem byla Alexandra o válce v Čečensku nominovaná na Zlatou palmu v Cannes.

Foto: Aktuálně.cz

Snad jedině ocenění pro nejlepšího herce připadlo jednoznačně očekávanému favoritovi - Michaelu Fassbenderovi za spodobnění sexuálně závislého muže ve filmu Hanba, který natočil Steve McQueen. Snímek byl byl tipován i na hlavního vítěze. Fassbender exceloval i v dalším soutěžním filmu, Nebezpečné metodě o přátelství Junga a Freuda od režiséra Davida Cronenberga.

Nejlepší herečkou byla vyhlášena Deanie Yipová. Volpiho pohár dostala za roli stárnoucí domácí posluhovačky v hořkosladkém dramatu A Simple Life (Prostý život) od hongkongské režisérky Ann Hui.

Stříbrného lva za režii dostal čínský filmař Shangjun Cai (Šang-ťün Cchaj), který soutěžil se snímkem People Mountain People Sea. Zvláštní cena poroty připadla domácímu, italskému snímku Terraferma s tématem imigrace od Emanuela Crialese.

Čtěte také:
Po Zlatém lvu sahá ďábel, válčící manželé a otrok sexu
Benátky se dobře baví zvracející Kate Winsletovou

Cena za nejlepší scénář patří řeckému dramatu Alpy. Příběh skupiny herců, kteří hrají role nedávno zesnulých, aby jejich příbuzným pomohli od smutku, natočil Giorgos Lanthimos, jehož absurdní antiutopické drama Špičák bylo letos nominováno na Oscara (a i u něj byl scénář brilantní). Cena za kameru pak připadla filmu Na Větrné hůrce - novou adaptaci klasiky natočila Britka Andrea Arnoldová.

Foto: Reuters

Zcela naprázdno vyšel největší favorit. Na této pozici se od začátku držela komedie Romana Polanského nazvaná Carnage (Bůh masakru). Jeden z prvních soutěžních filmů je adaptací hry Yasminy Rezy. V „komedii mravů" vystupují dva manželské páry, které chtějí zklidnit situaci po konfliktu svých synů. Snaha o domluvu ale vezme za své;  začnou vybuchovat emoce a ukazuje se, jak tenká je vrstva naší civilizovanosti.

Neuspěl ani britský retro snímek Tinker Tailor Soldier Spy -  adaptace románu Johna Le Carrého ze 70. let s Garry Oldmanem coby agentem Georgem Smileym a s Colinem Firthem. Stejně tak se nedostalo na nový režijní počin George Cloneyho Březnové idy, který pojednává o ztrátě ideálů v politice, nebo na americké nezávislé snímky, které zabodovaly u novinářů před koncem přehlídky.

Jedním z jasných vítězů je naopak sám festival. Díky silnému programu a hvězdám, které přijely snímky doprovodit, se zase vrátil na výsluní, o které bojuje mimo jiné s právě zahájeným Torontem. Svůj nový film tu mimo soutěž uvedla Madonna i Steven Soderbergh. Jeho thriller Nákaza, který má být jedním z hitů podzimu, provázela jednoznačně největší suita herců.

 

Právě se děje

Další zprávy