Živě: FAMUfest, den třetí

Irena Hejdová Irena Hejdová
5. 11. 2005 22:39
Praha - Na třetím dnu FAMUfestu se představilo (zvláště v posledním soutěžním bloku) několik filmů, které rozhodně stojí za pozornost a které by mohly zaujmout i odbornou porotu.

Režiséři

Katedra režie dnes napravila špatný dojem ze včerejška, představilo se několik slibných bakalářských filmů. Delší stopáž těchto děl je většinou pro jejich tvůrce zkouškou, ve které ne každý obstojí. Cenou Jana Kříženeckého oceněný Tomasz Winski ze 2. ročníku představil svůj film Pokus, ve kterém dokázal, že je to již zralý režisér - způsob vedení herců, detailní psychologie postav rozpracovaná i na malé ploše v příběhu o zpočátku nezávazné hře dvou partnerských dvojic a celkově vyspělý styl. Také bakalářský film Otevřený prostor Jiřího Kunsta zaujal vysokou tvůrčí invencí, dobrými hereckými výkony (až na velmi špatnou Sáru Saudkovou) a také vizuální stránkou díla. Stojí za zmínku, že oba režiséři jsou současně autory či spoluautory scénáře.

Prostory festivalu
Prostory festivalu | Foto: Irena Hejdová

Scénáristé

Scénáristicky, dramaturgicky i režijně výborně zvládnutým dílem je také film Nejlepší je pěnivá studenta scenáristiky Jana Prušinovského. Způsob výstavby příběhu, gradace a vypointovanost situací udělala z tohoto filmu i lahůdku diváckou. Příběh starého mládence snícího ve vaně své sny o ženách z rádia je zasazen do 80. let. Detailně dotažená výprava je jen třešničkou na dortu. I další film studenta scenáristiky, Mám rád Zdeňka Viktory, též zaujal.

Dokumenty

Z katedry dokumentu zapůsobil mimo jiné aktuální film Lindy Jablonské Kupředu levá o mladých členech komunistické strany. Bakalářský Čas lásky J. V. Sachera oproti tomu působil nečitelně, chaoticky a neuspořádaně, přes zjevnou snahu říci něco zásadního.

Oficiální plakát festivalu
Oficiální plakát festivalu | Foto: Aktuálně.cz

Animace

Z animovaných děl byl dnes rozhodně nejsilnějším absolventský film Světlonoš Václava Švankmajera. Přes dílčí dramaturgické nedostatky působil jako vyzrálé dílo, v kontextu většiny děl katedry animace si lze považovat i toho, že nebyl jen hříčkou s nepřebernými možnostmi animovaného filmu, ale svébytným uměleckým dílem (které získalo ocenění už na srpnovém Fresh Film Festu). Hříčkou plnou gagů, která byla současně vtipně vypointována, byl bakalářský film Psi-cho Libora Pixy.

Připomeňme také oborové filmy dalších oborů. Od filmů dokumentaristů, režisérů a animátorů se vždy očekává nejvíce, na škole však vzniká, v rámci oborových cvičení, i mnoho dalších zajímavých děl. Máme-li zmínit jen jedno z nich, pak to bude autorský film studenta střihové skladby Vladimíra Kováře Čekání na noc na motivy povídky Před zákonem Franze Kafky inspirovaný poetikou české nové vlny.

Soutěžní projekce na FAMUfestu skončily (pomineme-li zítřejší projekci filmů FAMU International), zítřejší večerní slavnostní vyhlášení přinese odpověď na otázku, které z nich byly nejlepší.

 

Právě se děje

Další zprávy