Živě: FAMUfest, večer první

Irena Hejdová Irena Hejdová
3. 11. 2005 23:12
Praha - Zahájení studentského festivalu FAMUfest proběhlo v tradičním, mírně chaotickém duchu, ve čtvrtek večer. Zdlouhavý úvod moderátorského dua z hudební televize Óčko byl zasvěcen nutnému (nudnému) představení všech soutěžních kategorií, festivalových cen, členů porot, jmen sponzorů a dalších formalit.

V rámci zahájení festivalu bylo uděleno také první ocenění, cena Jana Kříženeckého za nejlepší filmový projekt studentů FAMU za rok 2004. Tuto cenu obdržel student 2. ročníku katedry režie Tomasz Winski za svůj film Něco v motoru. Po všech formalitách odstartoval FAMUfest doopravdy, prvním soutěžním blokem.

První promítnuté filmy byly v mnohém typickým vzorkem současné "famácké" produkce. Potvrdila se (alespoň pro dnešek) očekávání, že na FAMU se daří především na katedrách dokumentu a animace. V rámci prvního bloku se představily dva dokumenty, které stojí za bližší pozornost. Prvním z nich je rozhodně MGR manželství Gábiny a Roberta (režisér Radovan Síbrt). Jde o černobílý film o lehce obskurní, citově vyprahlé manželské dvojici, která cynicky komentuje svůj vztah a představuje své názory na partnerství, sex a život vůbec, zatímco v obraze sledujeme jejich životní osamělost, cynismem maskované zoufalství, schované za silácké řeči. Je zde několik opravdu silných scén, včetně závěrečné scény se zpívajícím tučňákem a psy. Přestože je MGR manželství Gábiny a Roberta filmem 1. ročníku, jde o dílo vyzrálé, se silným poselstvím i přesahem, přitom i zábavné a divácké. Určitě jeden z kandidátů na Cenu diváků, ne-li na ocenění oborové.

Přes všechno pouhá hříčka

Festivalová momentka
Festivalová momentka | Foto: Irena Hejdová

Dalším dokumentem byl pro tento večer paradokumentární film Jehovova organizace režiséra Jana Bušty. Film s rétorikou manipulativních náborových agitek si vtipně pohrává se stylem těchto děl, využívá autoritativní hlas průvodce pořadu, krátké hrané scénky, naivní barvotiskové cesty do ráje a další podobné pomůcky. Přes úspěch u diváků je ale film spíš jen hříčkou, pobavenou parodií, jakkoliv bravurní v rovině obrazové i ve své dotaženosti.

Třetí film, který zaujal, vznikl na katedře animace. Jde o film Hliněný holub Miloše Tomiče, natočený metodou pixilace (animace živého herce). Prostý příběh milostného vztahu přerušeného válkou má záměrně naivní, přitom ale působivou formu, pixilace tu opravdu má své opodstatnění, což se o mnoha cvičeních s podobnou tematikou říci nedá. Filmy FAMU často hřeší na snahu být vtipný za každou cenu, toto ale naštěstí není ten případ.

Jako již klasicky jde o "famácký" film

Na festivalech FAMU (a tento jistě nebude výjimkou) se zpravidla objevuje fenomén tzv. typického "famáckého filmu". Jde zpravidla o cvičení katedry režie, které se vyznačuje vtipným dějem, neotřelým nápadem v námětu a nečekanou pointou. V prvním soutěžním bloku tento fenomén se všemi jeho klady i zápory zastupoval film V něm Petera Pikny s motivem dvojnictví. Z katedry dokumentu se představil krom dvou výše zmíněných ještě film Okupantka Šárky Slezákové, vcelku konvenční film natočený ve spolupráci s Českou televizí. Zbývá zmínit oborové cvičení z katedry kamery - obrazově vytříbený Čajový servis Ladislav Sutnar (Petr Bednář) a krátký trailer na chystaný celovečerní film Restart Julia Ševčíka.

Po skončení projekce proběhl koncert Oriona, frontmana hiphopové kapely Peneři strýčka Homeboye, a jeho hostů.

 

 

 

 

Právě se děje

Další zprávy