V neděli po krátké nemoci zemřela režisérka a scenáristka Drahomíra Vihanová, autorka trezorového filmu Zabitá neděle. Bylo jí 87 let. O události informovala Hana Šťastná z děkanátu pražské FAMU, kterou dokumentaristka vystudovala v letech 1960 až 1965: v roce 1965 absolvovala obory režie hraného filmu a střih. Později tu také učila.
Poslední rozloučení se zesnulou se koná 15. prosince ve 12:00 v Malé obřadní síni strašnického krematoria.
Zlatá šedesátá
Drahomíra Vihanová patřila ve filmu ke generaci "zlatých šedesátých", k filmu ale zběhla od hudby. Vystudovala FAMU a pracovala po boku Jana Špáty a Františka Vláčila, působila také jako pomocná režisérka Otakara Vávry. Pozornost vzbudila už svým celovečerním debutem Zabitá neděle z roku 1969, který však byl pro svou údajnou beznadějnost zakázán a na 30 let skončil v trezoru.
Vihanová pochází z Moravského Krumlova, před odchodem do Prahy vystudovala v Brně hudební vědu, estetiku a hru na klavír na konzervatoři. Za normalizace se pustila do dokumentaristiky.
S lítostí jsme přijali zprávu o úmrtí režisérky a scénáristky paní Drahomíry Vihanové. Její hraný debut Zabitá neděle z r. 1969, který ležel 20 let v trezoru, vykresloval pocity prázdnoty z promarněného života. Neděle, která včera odvedla ji, přetékala plností výjimečného díla. pic.twitter.com/prowUCgfiI
— Ministerstvo kultury (@MinKultury) December 11, 2017
V druhé polovině 50. let spolupracovala jako scenáristka a asistentka režie v hudebním vysílání Československé televize.
Po absolutoriu na FAMU točila zakázkové snímky pro Krátký film a pracovala jako asistentka režie na filmech Otakara Vávry Romance pro křídlovku (1966) a Třináctá komnata (1968). V době normalizace se věnovala dokumentární tvorbě. Natočila mimo jiné Hledání o Františku Vláčilovi či Proměny přítelkyně Evy o Evě Olmerové, po sametové revoluci pak ceněný snímek Denně předstupuji před tvou tvář.
Samostatným filmem Zabitá neděle debutovala v roce 1969, ale prvotina byla uložena do trezoru a distribuční premiéru měla až v roce 1990. K režii hraného filmu se směla vrátit až po sametové revoluci, například podobenstvím Pevnost (1994) s Miroslavem Donutilem.
Spíše rozporuplně byl přijat její další snímek Zpráva o putování studentů Petra a Jakuba z roku 2000, který řešil problematiku viny a trestu a soužití "bílé" většiny s romským etnikem.
Dne 10. 12. 2017 ve věku 87 let po krátké nemoci zemřela naše dlouholetá kolegyně režisérka a scenáristka Doc. Drahomíra Vihanová. Poslední rozloučení se zesnulou se koná 15. 12. 2017 ve 12,00 v Malé obřadní síni Krematoria Strašnice. https://www.famu.cz/aktuality/zemrela-doc-drahomira-vihanova/
Zveřejnil(a) FAMU - Filmová a televizní fakulta AMU dne 11. Prosinec 2017
Na konci 70. let a poté opět v 90. letech spolupracovala s Československou televizí v Ostravě, kde pokračovala v televizní práci nejprve dokumentem Konjunkturální portrét aneb Tři životy Vlasty Chramostové (1992), později účastí na cyklech Jak se žije, Zpověď, Ego a Diagnóza (1998 až 2000).
V roce 2015 získala za mimořádný přínos české kinematografii Českého lva a v roce 2016 Cenu za přínos světové kinematografii na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Jihlava.