Zemřel režisér Francouzské spojky a Vymítače ďábla William Friedkin, bylo mu 87 let

ČTK ČTK
Aktualizováno 7. 8. 2023 22:47
Nejvíce jej proslavily snímky Vymítač ďábla a Francouzská spojka. Ve věku 87 let zemřel americký režisér, scenárista a producent William Friedkin. V roce 2014 na karlovarském festivalu převzal Křišťálový glóbus za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii.
William Friedkin na benátském festivalu v roce 2017.
William Friedkin na benátském festivalu v roce 2017. | Foto: ČTK / AP

Režisér zemřel v Los Angeles, uvedla jeho manželka, bývalá producentka a vedoucí studia Sherry Lansingová. "Měl nádherný život, skoro se dožil 88 let, vyjde mu nový film," řekla BBC. "Byl to ten nejskvělejší manžel na světě a nejlepší otec na světě," dodala. Friedkin zemřel před premiérou svého nejnovějšího filmu The Caine Mutiny Court-Martial, který se bude promítat na filmovém festivalu v Benátkách, jenž začne 30. srpna.

Rodák z Chicaga už v začátcích kariéry dokumentární tvorbou pro televizi, například ceněným snímkem Lid vs. Paul Crump, prokázal mimořádný talent pro sugestivní vyjádření. Byl schopen oslovit široké publikum i kritiky. Do historie se zapsal redefinováním žánrů krimi a hororu, píše server Variety.com.

Francouzská spojka s Genem Hackmanem v hlavní roli a Vymítač ďábla z roku 1973 dohromady získaly sedm Oscarů a stejný počet Zlatých glóbů. Ovlivnily díla mnoha autorů.

Za jeden z nejoriginálnějších thrillerů 80. let byl pak považován Friedkinův kontroverzní ponor do newyorské sadomasochistické subkultury Na lovu, zatímco akční drama Žít a zemřít v L. A. zaznamenalo úspěch u kritiky.

Mimo jiné uznávaný operní režisér i autor fascinujících knižních memoárů The Friedkin Connection vždy ovládal schopnost vymanit se zjednodušujícím škatulkám. Naposledy zaujal hororovým thrillerem Brouk z roku 2006 a černou komedií Zabiják Joe, uvedenou roku 2011.

"Většina mých filmů je o tenké linii mezi dobrem a zlem, které existuje v každém z nás," řekl. "Věřím, že v každém je dobrá stránka a temná stránka. Neustále bojujeme, aby ta dobrá triumfovala nad tou zlou - ale někdy se to lidem nepodaří a přestanou ovládat sami sebe," tvrdil režisér.

Friedkin mimo jiné odmítl natočit pokračování svých mistrovských kousků, protože by to podle něj bylo jen o penězích. "Nemám zájem dělat filmy jen proto, abych dostal šek. Musím ten film milovat, jeho příběh a postavy. Jeden Exorcista stačil. Pak natočili ještě čtyři pokračování, ale já žádné neviděl, ani o to nemám zájem," vzpomínal.

Friedkin byl kritikem vlny superhrdinských a sci-fi filmů. V neposlední řadě je považoval za důvod, proč jeho vlastní snímky, které zažily vrchol popularity v 70. letech, přestaly být středem zájmu. "Moje filmy do tohoto rámce nezapadají," řekl. Změnu poprvé zaznamenal v roce 1977, kdy natočil to, co sám považuje za svůj nejlepší film - Mzdu strachu vyprávějící o čtyřech mužích, kteří v Jižní Americe převážejí náklad nitroglycerinu. Tento film ale prošuměl bez většího zájmu a převálcoval jej další hit ze stejného roku: první Hvězdné války.

Na karlovarském festivalu roku 2014 mluvil o pražském jaru coby události zásadní i pro americké umělce. Ti se podle Friedkina pod jeho vlivem odvážili výrazněji vystupovat proti domácímu establishmentu. Režisér konkrétně zmínil Ostře sledované vlaky Jiřího Menzela, s nímž se předtím ve Varech setkal a zapózoval fotografům.

 

Právě se děje

Další zprávy