Dvanáctiletý chlapec v maskovaném mundúru marně přehazuje nohu přes potrubí plynovodu. V chlupaté slámově hnědé bundě vypadá spíš jako nějaké zvíře či kus pole. Jen kuličkový samopal přes rameno prozrazuje, že si tu někdo hraje na vojáka.
Několikaminutová etuda šplhu přes překážku otevírá třetí film režiséra Olma Omerzua nazvaný Všechno bude a jasně dává najevo, že uznávaný, v Česku působící režisér slovinského původu tentokrát natočil komedii. Byť od autora, který si s žánry rád trochu pohrává, čisté žánrové dílo čekat nelze.
Když maskovaných hoch s přezdívkou Heduš potká o dva roky staršího Máru, který se zrovna šine po silnici ve zjevně odcizeném voze, začne také dramatická road movie. Atypicky se odehrává v zimní krajině, v níž auto nepředstavuje jen symbol svobody, ale také jediné útočiště.
Omerzu už v předešlých snímcích Příliš mladá noc a Rodinný film konfrontoval svět dospělých a dětí, nyní poprvé natočil film podle cizího scénáře Petra Pýchy, v němž je dětská perspektiva ještě výraznější. Jedinou dospělou postavou, která výrazně zasahuje do děje, je policistka Lenky Vlasákové. Ta Máru vyslýchá na stanici, jak to bylo s tím kradeným autem a cestou napříč republikou.
Odsud se děj pravidelně vrací zpět na sedadla staré šedivé "audiny", v níž kluci jedou vstříc dobrodružství. Anebo před něčím prchají?
Všechno bude je snímek se sociálním podtextem, ale neprozrazuje nic z minulosti či zázemí dětských hrdinů. Stojí na hraně mezi vyobrazením světa chlapeckých toulek plných přirozeně komických situací a vážnější výpovědí o tom, jak nás formuje prostředí, ve kterém žijeme.
Režisér Omerzu opět prokazuje cit pro živé zachycení situací, ať už je to přirozený dialog, vypointovaný gag, či přízračná scéna, kdy se auto se spící posádkou šine tmou, míjí lesní zvěř a propadá se do snového bezčasí.
V takových momentech se Omerzu projevuje jako jeden z našich nejtalentovanějších režisérů. Jeho nový film také rozšiřuje řady dětských snímků, které v české a slovenské produkci v posledních letech zažívají opětovný boom. Možná nejpodobnější je slovensko-českému filmu Pátá loď, kde se též dětské dobrodružství odehrávalo na pozadí sociálního dramatu.
Jenže Omerzův snímek je oproti až lyrické Páté lodi přece jen především puberťáckou výpravou. Náctiletí chlapci vedou silácké řeči o tom, jakou má která holka "čurinu" a zda jim stopařka, kterou nabrali cestou, "dá". V těchto momentech film funguje nejlépe, daří se mu vystihnout povahu v jádru až extrémně dobrosrdečných hochů, jimiž prostě jen začíná cloumat puberta.
Scenáristicky se však snímek pohybuje v bezpečnějším terénu než Omerzuova předešlá díla. Retrospektivní vyprávění neskýtá žádné skutečné tajemství, některé situace působí kapku šroubovaně a ne vždy se podaří vychytat balanc mezi vážností situace a odlehčenou klukovskou optikou.
Všechno bude se prezentuje mimo jiné jako film o mouchách, které někdy vylézají také v zimě. Jako by však tentokrát ta metafora much, které mají připodobňovat životní situaci obou chlapců, byla až příliš zakuklená a zároveň nahodilá.
Omerzu natočil svůj nejdiváčtější film, který určitě vyniká nad většinou tuzemské produkce pohybující se na hraně komedie a dramatu. Na druhou stranu mu chybí sevřenost debutu Příliš mladá noc a komplexnost Rodinného filmu, který hlásal zrod tuzemského režiséra evropského formátu. Oba tyto tituly byly netradičně vyprávěné, neustále držely diváka v přítomném čase.
Novinka osciluje mezi dvěma časovými rovinami a chybí jí naléhavost či experimentálnost předchozích děl, obzvláště Rodinného filmu, který neváhal například dlouhou dobu pouze mlčky sledovat osudy psího trosečníka na pustém ostrově.
Omerzu přesto natočil v lecčem podmanivou směs dětského filmu a sociálního dramatu. Směs, v níž dva zdánliví "sígři", kteří šlohli auto a vyváděli cestou kdeco, nakonec jsou jediní, kdo nic špatného neprovedl. Film končí radostnou scénou, v níž jako by režisér zachytil poslední okamžik toho čistě dětského světa, v němž stačí sednout za volant a jet. Ten nejspíš brzy skončí a doženou ho intriky a pravidla dospělých.
Pokud některé věci ve Všechno bude zůstaly skryty mezi řádky skoro až nečitelně, minimálně jedna pozoruhodná zpráva z tohoto závěru vyplyne. Omerzu vlastně natočil i jistou polemiku s celým žánrem road movie, naznačil, že byť chlapci nemohou legálně řídit, tak právě oni jsou jako jediní ještě ve věku, kdy sen o svobodě "on the road" dává smysl.
Všechno bude
Režie: Olmo Omerzu
CinemArt, česká distribuční premiéra 6. září
Všichni dospělí, kteří kdy v historii žánru sedli za volant a vyrazili americkými či jinými dálavami, působí vlastně jako naivní snílci.
Mára a Heduš jsou možná až příliš idealisticky napsaní dětští hrdinové. Ale jako zrcadlo tomu zdánlivě rozumnému světu dospělých fungují na jedničku.