Satirický seriál s Elle Fanningovou mění carské Rusko v dětinský svět plný vodky

19. 5. 2020 18:33
„Jsi velmi neurvalý medvěd,“ říká choť ruského cara svému hnědému chlupatému společníkovi, se kterým se prochází královskými zahradami. V novém seriálu HBO nazvaném Veliká je přitom právě tento bručící dárek od manžela jednou z mála bytostí, které v Rusku, jak jej tato satira vyobrazuje, netrpí nedostatkem slušného vychování. Neboť carský dvůr v seriálu Veliká připomíná infantilní peklo.

Osudy nejdéle panující ženy na ruském trůnu Kateřiny Veliké jsou právě v módě. Jen pár měsíců po dramatickém seriálu od HBO, kde carevnu ztvárnila Helen Mirrenová, lze teď na českém HBO GO vidět komediálnější a přehnanější verzi jejího pobytu na carském dvoře, původně z produkce internetové televize Hulu.

Desetidílný seriál Veliká práská s historií o zeď jako hrdinové s vypitými sklenkami vodky, tedy neustále. Však si jako podtitul vetknul sousloví Občas pravdivá historie. Americký scenárista Tony McNamara se odvázal podstatně víc než v předloňském, na devět Oscarů nominovaném historickém dramatu Favoritka, které se pro změnu zabývalo pletichami mezi britskou šlechtou. A také se na dějiny dívalo moderníma, sarkastickýma očima.

Veliká přímo pojednává o snaze dostat do Ruska myšlenky evropského osvícenství. A konfrontuje mladičkou, naivní, ale zároveň intelektuálně založenou Kateřinu v podání Elle Fanningové se světem, v němž vládne přerostlé dítě car Petr III. Ten sice umí šermovat cizími slovy, ale většina jeho důvtipu padne na sexuální či fekální narážky, jimiž uvádí do rozpaků popy i poddané.

Rusko poloviny 18. století je tu vykreslené jako země svázaná pravoslavím a dětinskými rozmary svého vládce. Hlavy padají s větší lehkostí, než s jakou do úst šlechty kloužou ústřice. A vrcholem "pokroku" je carovo rozhodnutí, že žádný muž mladší 50 let nesmí nosit plnovous.

Pruská princezna Kateřina z chudé šlechtické rodiny přijíždí s hlavou plnou myšlenek filozofa Jeana-Jacquese Rousseaua do světa, kde dvorní dámy považují čtení za nesmyslnou aktivitu požírající čas a odpoledne tráví házením míče na trávu nebo klábosením o kloboucích. Zatímco muži souloží, střílí na vše, co se v lesích hýbe, a pijí vodku. Kateřina se to rozhodne změnit.

Seriál v první půli sleduje plánování pokusu o převrat, přičemž se vyžívá v karikování výstředních manýr většiny hrdinů. Nejen obhroublých ruských mužů, ale také naivní Kateřiny, kterou musí do tajů skutečného života často zasvěcovat její pragmatická komorná.

Seriál Veliká zpracovává osudy nejdéle panující ženy na ruském trůnu Kateřiny Veliké. | Video: HBO

McNamara napsal Velikou podle vlastní divadelní hry a místy je to znát. Jednak přehnaností některých vtipů, ale také tím, jak je zdlouhavá. V lepších chvilkách však tvůrci umí trefit směs rozšafnosti a cynismu, který z boje o moc dělá jízlivou taškařici.

Seriál se, alespoň v prvních šesti částech, nezaměřuje na vladařské kroky Kateřiny, na její progresivní činy či její pokrytectví. Sleduje dobu před jejím nástupem na trůn a nedělá si hlavu s historickou přesností. Například matka Petra III. zde vystupuje už jen jako mumifikovaná mrtvola, kterou je car posedlý. A Kateřina působí jako pacifistická romantička, která navzdory snování komplotů, kterak se chopit vlády, zůstává až přepjatě nevinnou duší. Byť občas umí kousnout a projevit mazanost, když si potřebuje omotat kolem prstu manžela či srovnat do latě dvorní dámy, které dávají cizince na dvoře co proto.

Právě tato dvojlomnost mezi nespoutanou satirou a vyprávěním o moderní osvícené ženské hrdince, jež hodlá napravit pokroucený mužský svět, seriálu spíše ubližuje. Možná se ale ještě v závěrečných čtyřech dílech vyjeví kus té Kateřininy povahy, o které referují dějiny.

V půli se děj překvapivě láme, v závěru šesté části před zraky ruské dvorany probíhá první demonstrace západní vědy, byť v komické podobě psa letícího s padákem z balkonu. Vypadá to, že se otevírá svět nových možností.

Uvidíme, zda to bude svět, v němž Kateřina stále roztřesenou dívčí rukou rozdává zraněným vojákům makronky uprostřed bojiště, nebo zda se objeví i ona progresivní, leč pokrytecká politička, co se neváhala slovně přestřelovat s největšími tehdejšími učenci.

před 7 hodinami

Vláda USA žaluje Texas, změnou volebních obvodů podle ní diskriminuje menšiny

Americké ministerstvo spravedlnosti dnes podalo žalobu na stát Texas, který podle něj překreslením hranic volebních obvodů diskriminuje tamní latinskoamerickou a černošskou populaci. Jedná se o první žalobu, která napadá nové volební hranice po jejich nedávné změně v souvislosti s se sčítáním lidu. Právní experti očekávají, že se podobných sporů povede celá řada.

Podle americké ústavy se přiděluje počet křesel ve Sněmovně reprezentantům jednotlivým státům podle počtu jejich obyvatel. Ten se zjišťuje každých deset let sčítáním lidu. Texas kvůli nárůstu svého obyvatelstva získal loni nárok na dvě křesla navíc, a bude tak mít 38 zástupců v dolní kongresové komoře. V horní komoře, Senátu, je zastoupení států rovné, každý tam má dvě křesla.

Zvýšením nebo snížením počtu obvodů vzniká nutnost znovu nakreslit jejich hranice, což je v USA předmětem dlouholetých politických sporů. Činitelé politických stran totiž mají k dispozici velice přesné voličské mapy, jež jim umožňují zvolit tvar tak, aby v nově vzniklém obvodu získal jejich kandidát rozhodující výhodu. Proces mají často v rukou komise, které ovládá strana, jež je ve státu zrovna u moci.

Podle žaloby pochází téměř veškerý populační přírůstek v Texasu z komunit Hispánců, černochů a Asiatů, nové mapy těmto skupinám obyvatelstva však nezajišťují možnost, aby si spravedlivě zvolili svoje politické zástupce. Tím stát podle ministerstva porušil některá ustanovení zákona o občanských právech z roku 1965.