Satirický seriál s Elle Fanningovou mění carské Rusko v dětinský svět plný vodky

19. 5. 2020 18:33
„Jsi velmi neurvalý medvěd,“ říká choť ruského cara svému hnědému chlupatému společníkovi, se kterým se prochází královskými zahradami. V novém seriálu HBO nazvaném Veliká je přitom právě tento bručící dárek od manžela jednou z mála bytostí, které v Rusku, jak jej tato satira vyobrazuje, netrpí nedostatkem slušného vychování. Neboť carský dvůr v seriálu Veliká připomíná infantilní peklo.

Osudy nejdéle panující ženy na ruském trůnu Kateřiny Veliké jsou právě v módě. Jen pár měsíců po dramatickém seriálu od HBO, kde carevnu ztvárnila Helen Mirrenová, lze teď na českém HBO GO vidět komediálnější a přehnanější verzi jejího pobytu na carském dvoře, původně z produkce internetové televize Hulu.

Desetidílný seriál Veliká práská s historií o zeď jako hrdinové s vypitými sklenkami vodky, tedy neustále. Však si jako podtitul vetknul sousloví Občas pravdivá historie. Americký scenárista Tony McNamara se odvázal podstatně víc než v předloňském, na devět Oscarů nominovaném historickém dramatu Favoritka, které se pro změnu zabývalo pletichami mezi britskou šlechtou. A také se na dějiny dívalo moderníma, sarkastickýma očima.

Veliká přímo pojednává o snaze dostat do Ruska myšlenky evropského osvícenství. A konfrontuje mladičkou, naivní, ale zároveň intelektuálně založenou Kateřinu v podání Elle Fanningové se světem, v němž vládne přerostlé dítě car Petr III. Ten sice umí šermovat cizími slovy, ale většina jeho důvtipu padne na sexuální či fekální narážky, jimiž uvádí do rozpaků popy i poddané.

Rusko poloviny 18. století je tu vykreslené jako země svázaná pravoslavím a dětinskými rozmary svého vládce. Hlavy padají s větší lehkostí, než s jakou do úst šlechty kloužou ústřice. A vrcholem "pokroku" je carovo rozhodnutí, že žádný muž mladší 50 let nesmí nosit plnovous.

Pruská princezna Kateřina z chudé šlechtické rodiny přijíždí s hlavou plnou myšlenek filozofa Jeana-Jacquese Rousseaua do světa, kde dvorní dámy považují čtení za nesmyslnou aktivitu požírající čas a odpoledne tráví házením míče na trávu nebo klábosením o kloboucích. Zatímco muži souloží, střílí na vše, co se v lesích hýbe, a pijí vodku. Kateřina se to rozhodne změnit.

Seriál v první půli sleduje plánování pokusu o převrat, přičemž se vyžívá v karikování výstředních manýr většiny hrdinů. Nejen obhroublých ruských mužů, ale také naivní Kateřiny, kterou musí do tajů skutečného života často zasvěcovat její pragmatická komorná.

Seriál Veliká zpracovává osudy nejdéle panující ženy na ruském trůnu Kateřiny Veliké. | Video: HBO

McNamara napsal Velikou podle vlastní divadelní hry a místy je to znát. Jednak přehnaností některých vtipů, ale také tím, jak je zdlouhavá. V lepších chvilkách však tvůrci umí trefit směs rozšafnosti a cynismu, který z boje o moc dělá jízlivou taškařici.

Seriál se, alespoň v prvních šesti částech, nezaměřuje na vladařské kroky Kateřiny, na její progresivní činy či její pokrytectví. Sleduje dobu před jejím nástupem na trůn a nedělá si hlavu s historickou přesností. Například matka Petra III. zde vystupuje už jen jako mumifikovaná mrtvola, kterou je car posedlý. A Kateřina působí jako pacifistická romantička, která navzdory snování komplotů, kterak se chopit vlády, zůstává až přepjatě nevinnou duší. Byť občas umí kousnout a projevit mazanost, když si potřebuje omotat kolem prstu manžela či srovnat do latě dvorní dámy, které dávají cizince na dvoře co proto.

Právě tato dvojlomnost mezi nespoutanou satirou a vyprávěním o moderní osvícené ženské hrdince, jež hodlá napravit pokroucený mužský svět, seriálu spíše ubližuje. Možná se ale ještě v závěrečných čtyřech dílech vyjeví kus té Kateřininy povahy, o které referují dějiny.

V půli se děj překvapivě láme, v závěru šesté části před zraky ruské dvorany probíhá první demonstrace západní vědy, byť v komické podobě psa letícího s padákem z balkonu. Vypadá to, že se otevírá svět nových možností.

Uvidíme, zda to bude svět, v němž Kateřina stále roztřesenou dívčí rukou rozdává zraněným vojákům makronky uprostřed bojiště, nebo zda se objeví i ona progresivní, leč pokrytecká politička, co se neváhala slovně přestřelovat s největšími tehdejšími učenci.

Zaorálkův odhad: Muzea a galerie otevřou v půlce února, kina a divadla v březnu

Pokud se epidemická situace v Česku bude zlepšovat, muzea a galerie by mohly otevřít v polovině února, kina a divadla pak nejdřív v půlce března. V pondělním pořadu Události, komentáře České televize to řekl ministr kultury Lubomír Zaorálek z ČSSD.

Vláda ve středu představí upravený protiepidemický systém známý pod zkratkou PES. V pátém stupni nově umožní zprovoznit výdejní okénka pro knihovny, sdělil ministr. Ve čtvrtém stupni se teoreticky otevře šance pro hudbu či divadlo, avšak maximálně pro 20 procent kapacity hlediště a ne více než 300 lidí, kteří budou muset mít respirátory a prokázat se negativním testem. "Bude to pro mimořádné akce," naznačil Zaorálek. Fungování v takto omezeném režimu uplynulé dny kritizovali ředitelé pražského Národního divadla či ostravského Národního divadla moravskoslezského, podle nich se za těchto okolností nevyplatí hrát.

Zaorálek tomu v Událostech, komentářích přitakal, když řekl, že tato opatření jsou pro běžný provoz příliš tvrdá. Podle něj by se tak koncerty a divadla mohly ve větší míře vrátit až po přechodu Česka do třetího stupně protiepidemického systému. "Tam by byla možnost jít bez negativních testů, bylo by to pouze s respirátory, a tam se otevře šance pro 30 procent diváků. První šance pro divadla a kina tak svitne v tom třetím stupni, což bude při pozitivním vývoji epidemie nejdříve v polovině března," odhaduje ministr kultury.

před 5 hodinami

Getafe vstřelilo v Bilbau rekordně rychlý gól, ale utrpělo debakl

Fotbalisté Getafe sice skórovali v Bilbau už v 18. sekundě a vstřelili svůj nejrychlejší gól ve španělské lize v historii, z Baskicka ale nakonec odjeli s debaklem 1:5. Athletic se po vysokém vítězství posunul z třináctého místa tabulky na deváté, na třinácté místo kleslo Getafe.

Hosté šli do vedení hned z první akce zápasu díky hlavičce Marca Cucurelly. Už ve 13. minutě však podobně zblízka, ale akrobaticky nohou, srovnal Raúl García. Athletic skóre otočil pět minut po přestávce díky hlavičce Yeraye Álvareze a pojišťovací trefu přidal po hodině hry také hlavou opět García. Další dvě branky domácí vstřelili v závěrečné čtvrthodině.

Španělská fotbalová liga - 20. kolo:

Bilbao - Getafe 5:1 (12. a 61. R. García, 50. Álvarez, 75. Berenguer, 82. De Marcos - 1. Cucurella).

před 6 hodinami

Zemřel designér a keramik Václav Šerák

Ve věku 89 let zemřel designér a sochař Václav Šerák. Byl autorem mnoha keramických plastik a designérem výrobků několika keramických závodů. Svůj monumentální expresivní styl uplatnil také v architektuře nebo při tvorbě plastik z ledu a sněhu. O jeho sobotním úmrtí v pondělí informovala kurátorka Dita Hálová, která mu roku 2014 v pražském Uměleckoprůmyslovém museu připravila retrospektivní výstavu.

před 7 hodinami

Hvězdou týdne v NHL je díky pěti gólům Toffoli

Hvězdou týdne v NHL byl vyhlášen útočník Tyler Toffoli z Montrealu. Osmadvacetiletý Kanaďan byl ve sledovaném období nejlepším střelcem soutěže s pěti góly ze čtyř zápasů, během nichž si připsal celkově osm bodů.

Toffoli pomohl Canadiens stát se teprve druhým týmem v historii NHL, jenž získal alespoň bod v prvních šesti utkáních sezony. Montreal je navíc všechny odehrál na ledě soupeře.

Druhou hvězdou byl vyhlášen veterán Joe Pavelski. Šestatřicetiletý centr dovedl Dallas ke dvěma vítězstvím v úvodních dvou zápasech sezony sedmi body za tři góly a čtyři asistence, v obou případech navíc vstřelil vítězné branky.

Jako třetí byl oceněn brankář John Gibson z Anaheimu, který minulý týden zlikvidoval 95 z 99 střel. Ve třech utkáních měl průměr 1,33 inkasované branky na zápas a úspěšnost zásahů 96 procent.