Režisérský gigant Stanley Kubrick jistě nepotřebuje představovat, málokteré filmařské jméno má tak silný zvuk. Sedmnáct let po jeho smrti je možná ještě uznávanější než zaživa, protože jako tolik jiných géniů i on byl předmětem kontroverzí a odsudků, které opadly až časem.
Nikdy například nevyhrál Oscara za režii, což bývá spolu s přehlédnutím Orsona Wellese považováno za největší hřích americké filmové akademie.
Pražské kino Aero si mezi 1. a 4. listopadem připomene, proč se tajemný Američan stal takřka nedotknutelnou modlou milovníků kinematografie. Promítnuta bude většina jeho filmů, z nichž není možné vybírat nejlepší.
V plánu je nezapomenutelná filmová báseň 2001: Vesmírná odysea, nádherně nasnímaný Barry Lyndon, nevyzpytatelná Nabokovova Lolita, kultovní horor Osvícení s Jackem Nicholsonem, drásavá antimilitaristická Olověná vesta, syrový noir Zabíjení, nebezpečný Mechanický pomeranč, odvážný Dr. Divnoláska a snové drama Eyes Wide Shut s Tomem Cruisem a Nicole Kidman.
Především Vesmírná odysea a Barry Lyndon se běžně řadí na přední místa žebříčků nejvýjimečnějších audiovizuálních děl. Ve Vesmírné odyseji užíval Kubrick zcela přelomové a dodnes působivé vizuální efekty, aby vzal publikum do vesmíru. V historickém Barry Lyndonovi zase díky kamerovým čočkám zakoupeným od americké NASA docílil nádherných barevných kombinací evokujících oživlé dobové malby.
Všechny jeho počiny jsou však výborné a jedinečné. Kubrick vždy překvapoval žánrovým rozpětím, setkáme se u něj s komediemi i dramaty, výlety do minulosti i budoucnosti. A vždy jde o výjimečný filmový zážitek.