Praha - O Českého lva za nejlepší film loňského roku se utkají snímky Tajnosti, Vratné lahve a Václav. Skladba přesně odpovídá předběžným očekáváním.
Nejsledovanějším filmem patnáctého ročníku budou Tajnosti. Snímek Alice Nellis má deset nominací a dokonce o jednu předběhl předpokládaného největšího favorita Vratné lahve. Kromě nejlepšího snímku se oba utkají v hlavních kategoriích, a to včetně herců, hereček, scénáře a režie.
Nečekaných je pět nominací pro filmovou adaptaci undergroundového románu ... a bude hůř. Stejný počet má Vejdělkův Václav.
Čtěte také: Seznam všech nominací a udělených cen Čtěte také: Kočičková zkrotí nominace na České lvy Čtěte také: Český lev zavrčí na filmové kleptomany |
Nominace ve dvanácti kategoriích předstihují o tři týdny vyhlášení cen 1. března a slouží k tomu, aby měla veřejnost možnost seznámit se lépe s českými snímky minulého roku.
Akademici vzali v potaz, že díky českému produkčnímu podílu mohl soutěžit francouzský snímek Edith Piaf. Přiřkli mu nakonec hned tři nominace: za hudbu, zvuk a herečku v hlavní roli.
Marion Cotillardová, vítězka francouzských Césarů a nominovaná rovněž na Oscara, má tedy šanci i v Česku. Předpokládanou favoritkou kategorie je ovšem Iva Bittová za Tajnosti.
V ceně Sazky za nerealizovaný scénář získaly třetí místo Krávy Marka Epsteina a druhé Miss Sarajevo Jiřího Hubače. Vítěz dostane 400 tisíc na hlavním večeru.
Trofej čtenářů magazínu Premiere mají Vratné lahve. Připadla jim i premiérová Cena Telefonicy a O2TV za nejúspěšnější legálně stahovaný film. Nejlepší plakát má ... a bude hůř.
Cena Magnezie za nejlepší zahraniční film získal lehce překvapivě Kurz negativního myšlení, který porazil rumunské 4 měsíce, 3 týdny a 2 dny. Ve výběru se objevily i jinak spíše odmítané Goyovy přízraky Miloše Formana.
Přenos trval snesitelnou hodinu a tři čtvrtě. Genderově vyhraněnou průvodkyní večera se tentokrát stala šansoniérka a konferenciérka Ester Kočičková v kostýmu připomínající dominu ze sadomasochistického salónu.
Její specialitou se stalo zapšklé peskování téměř všech vyskytujících se na pódiu. Tradiční přístup producenta Petra Vachlera zlehčovat oficiální večery studentským humorem a poetikou trapnosti tak zůstal zachován.
Oproti některým předchozím ročníkům ubylo trochu křeče a hluchých míst - nicméně úroveň vtipnosti, nudy a nezáměrného trapna kolísala.
Kočičková například vyhlásila, že na pódium nesmějí kromě ní vstoupit žádné ženy, takže kritička Mirka Spáčilová musela přijít v pánském obleku a s nalepeným knírem.
Povedené byly naivistické písně o hemenexu a Venušinu pahorku či menstruačních vložkách. Tomáš Matonoha pro změnu sehrál skeč se záměnou názvu časopisu Premiere za premiér a pokoušel se vyváženě vtipkovat na účet politiků.
Přenos, v němž zatím o nic zásadního nešlo, měly zpestřovat ankety zpovídající "muže českého filmu". Konfrontováni s "úkazem Kočičková" byli Petr Čtvrtníček a Pavel Zedníček či režiséři Jaroslav Brabec a F. A. Brabec. Od posledně jmenovaných se diváci dozvěděli, že nesnášejí feministky a chtěli by být prostitutky.
Přihlouple působila závěrečná pasáž s travesty imitátory hlavní uvaděčky. Ale vrcholem hlouposti, zmatenosti a rádoby humoru se bezkonkurenčně staly ankety partnerského idnes.cz na témata "se kterým hercem byste jeli na hory" či "kdo má hroznější účes".
Celkem osmnáct snímků se utkalo o nominace, aspoň jedním zásahem uspěla polovina.