Dívka na drakovi se jmenuje Rhaenyra a je dcerou krále, který vládne rodu Targaryenů 172 let před tím, než se v původním seriálu Hra o trůny na motivy knih George R. R. Martina dostane k moci Daenerys Targaryen. Hned během úvodních epizod desetidílné první řady Rodu draka začne být zřejmé, že situace ve fiktivním světadíle Západozemí vypadá mnohem stabilněji. Zima se zatím neblíží.
Král Viserys čeká, zda jeho nový potomek bude konečně syn. Na počest narození pořádá rytířské klání na koních. A jak poznamenávají přihlížející diváci, když lebky rytířů pukají pod údery zbraní, to násilí sice je brutální, ale svět už 17 let žije bez války, tak lid potřebuje povyražení.
Rod draka začíná opatrně a věnuje se hlavně debatám v komnatách královského sídla, které zprvu jen zřídka opouští. Určitě ale nelze říct, že je komorní. Zatímco rozpočet epizod Hry o trůny se pohyboval od šesti milionů dolarů až po 15 milionů v závěrečných řadách, nyní tvůrci začali rovnou s 20 miliony za díl.
Když se kamera pozvolna vydává "do terénu", je to znát. Draci poletují nad hrady i moři, po ohnilých mrtvolách ve zpustošené krajině lezou desítky krabů, známka toho, že tu řádil obávaný Craghas, který své protivníky předhazuje právě těmto mořským korýšům.
Mír v Západozemí nepotrvá dlouho, přesto první půlka seriálu mnohem více než na bojišti setrvává v zákulisí, v sálech hradu, jehož prominentní součástí je slavný Železný trůn vypadající spíše jako mučicí nástroj než křeslo panovníka.
Tvůrci v čele s novým showrunnerem Ryanem Condalem nespěchají. Jak odlišný start od první řady Hry o trůny, kde se hned v první scéně otevírá brána v obří zdi a hrdinové vyjíždí vstříc divočině i potenciálnímu nebezpečí. Tehdy se okamžitě zhmotnila nejistota z neznáma, později zkoncentrovaná ve větě Zima se blíží, z níž se během dekády stalo univerzálně známé pořekadlo přesahující svět oblíbené fantasy.
Právě proto je těžké na základě poloviny první řady Rodu draka, kterou mohli novináři vidět s předstihem, zaujmout jasné stanovisko. Zdánlivě je v novince vše, co diváky pohltilo tehdy.
Draci chrlí oheň, intrikaří se horem dolem, lebky pukají a kamera od toho neodvrací zrak, snad jen nahá pozadí či popředí zatím snímá decentněji. A trochu více Rod draka reflektuje středověce barbarskou povahu místních zvyků. Třeba když si panovník hledá novou královnu a se sotva dvanáctiletou "kandidátkou" se procházejí zahradami. Jeho poznámky i výraz tváře naznačují, že je na svou dobu až pozoruhodně osvícený a že námluvy s nezletilými mu nejsou zrovna po chuti.
Hlavní napětí tak pramení z toho, že král Viserys nepůsobí jako nejráznější a nejrozhodnější panovník. Sice citlivě vychovává vlastní dceru, podobně přecitlivěle se však staví také k hnisající ráně na vlastním těle.
Ideálním nástupcem trůnu se nezdá být ani mladší bratr Daemon, jemuž britský herec Matt Smith už výrazem tváře vetknul lehce psychotické rysy. A k tomu používá nekalé bitevní praktiky, hovoří o souložení s ovcemi a sám zjevně může být černou ovcí, která své blízké bodne do zad.
Rhaenyra má naopak všechny předpoklady, aby se stala vladařkou. Až na jednu drobnost: je to žena. Kolem její role v paláci se točí velká část děje, sebevědomá mladá princezna se nehodlá vdávat, je schopná ubodat nožem divokého kance a jediný tvor, s nímž doma nemá potíž, je - zdá se - drak.
Jenže ačkoli pletichy opět oscilují mezi shakespearovským dramatem a soap operou, byť opět láká publikum na návykovou směs přepjatosti i realističnosti, Rod draka vkročil už do vybojovaných bitev. Chce být důstojným nástupcem seriálu, který ve své době pobláznil publikum, posbíral všechny ceny a zbořil rekordy sledovanosti.
Novinka rozhodně dělá dost pro to, aby se vyhnula výtkám fanoušků, kteří projevovali nespokojenost nad posledními uspěchanými řadami Hry o trůny. Nikam se nežene, pozvolna buduje svět, z něhož v budoucnu povstane konflikt ohrožující celé Západozemí.
Rod draka je vkusný nástupce. Plný dobře vybraných, hlavně anglických herců, kteří sice po většinou zatím nedostávají potřebný prostor zazářit, ale nové možné oblíbené tváře se tu rýsují. Princezna Rhaenyra v podání Milly Alcockové má lehce rošťácký výraz skoro jako z příběhů o oblíbené dětské hrdince Pipi Dlouhé punčoše. Její nástupkyně Emma D’Arcyová se zatím objevila jen krátce, avšak disponuje všemi předpoklady, aby Rhaenyru ztvárnila jako hrdinku, na kterou se nezapomíná.
Nový seriál hovoří k publiku, které je zvyklé na fantasy pro dospělé. Už není třeba šokovat divokou směsí nahoty, krve a nelítostné politiky. O to těžší bude překvapit.
Start je slibný, draků není nedostatek, byť zatím chybí ona potřebná magická jiskra, která dělí solidní díla od výjimečných - což nutně neznamená dokonalých. Kdo ví, zda ji ještě bude možné zažehnout.
Seriál
Rod draka
Tvůrci: Ryan J. Condal a Miguel Sapochnik
První epizoda je na HBO Max s českým dabingem i titulky.