Recenze: Lékem na vykolejený život a chaos je monogamie

Aktualizováno 7. 8. 2015 17:56
Nový film režiséra Judda Apatowa střídá komedii se sentimentálním psychologickým dramatem. Do hlavní role obsadil populární komičku Amy Schumerovou.
Vykolejená
Vykolejená | Foto: Universal Pictures

Recenze – Vykolejená je první film, který si Judd Apatow nepsal sám. Asi nejvlivnější hollywoodský tvůrce v současnosti v žánru komedie funguje jako hledač nových talentů a guru komunity spřízněnců, na jejichž filmech nebo seriálech se podílí často jako scenárista nebo producent. Jako člověk, který kariéru začal coby stand-up komik, si nemohl nevšimnout vzrůstající popularity komičky Amy Schumerové, která si našla zástupy fanoušků díky své osobně laděné show Inside Amy Schumer.

Byla jen otázka času, kdy se tahle talentovaná Newyorčanka objeví v nějaké výrazné roli ve filmu. Přesto bylo překvapení, že místo aby jí Apatow se scénářem k Vykolejené třeba producentsky vypomohl, rozhodl se ho rovnou zfilmovat. I u Apatowových fanoušků se objevily pochyby, zda dokáže pokorně podřídit své vidění světa a svou režisérskou vizi cizí látce.

A v tomto směru byly ty pochyby oprávněné. Jsou jen dvě možnosti: buď Apatow Schumerové nechal sice autorský kredit, ale scénář jí upravil k obrazu svému, nebo Amy Schumerová dokonale napodobila režisérovu poetiku.

Hlavní hrdinka Amy (sama Amy Schumerová) je typická hlavní postava filmu Judda Apatowa. Ty mají v sobě vždy kromě břitkého jazyka a schopnosti sázet v jakékoli situaci do placu vytříbené bonmoty i jistou asociálnost. Je hubatá, politicky nekorektní, pracuje v bulvárním plátku pro muže typu Maxima a je neskrývaně promiskuitní. Než jí pracovně zkříží cestu doktor basketbalových celebrit a člen týmu Lékařů bez hranic Aaron (civilní Bill Hader) a Amy si s ním na pár týdnů vyzkouší nelehkou disciplínu regulérního vztahu.

Coby dva extrémně rozdílné vzory chování na Amyině cestě k sebepřijetí slouží otec Gordon (Colin Quinn) a sestra Kim (Brie Larson). Milovaný otec je proutník, otevřený rasista a alkoholik dožívající s roztroušenou sklerózou v ústavu. Sestra se zcela oddala rodině a tvoří oporu lehce ňoumovitému manželovi a přechytralému nevlastnímu synovi.

Na Apatowově stylu byla vždycky zjevná určitá míra tvůrčí schizofrenie a u Vykolejené vystupuje na povrch obzvlášť zřetelně. Film má zřetelně sitkomovou povahu – až na ústřední romantickou dvojici jsou všechny ostatní postavy bizarní, zkarikované a přepálené do absurdna. Čistě komediální rovinu ale Apatow prošpikovává prvky sentimentálního psychologického dramatu. Člověk se pak v kině ošívá nad momenty, které vypadají jako nahrávka na načasovaný gag, ale režisér je přitom podivně zahraje do ztracena, aby tak posílil uvěřitelnost vyprávění.

Ve výsledku ale zůstanou v hlavě právě intimnější scény než excentrická camea známých osobností, mezi nimiž ve Vykolejené vyčnívá basketbalová superstar LeBron James nebo neskonale dementní parodie na nezávislé filmy, v níž ze sebe hlupáka dělá Daniel Radcliffe. Vykolejená je totiž v jádru docela sympatická romance o dvou nedokonalých lidech (i Aaron je naštěstí pan Božský jen svým společenským statusem), kteří hledají cestu, jak se vzájemně respektovat. Díky tomu, že se s jejich tápáním dá ztotožnit, jeden nakonec filmu odpustí jistou pubertální zastydlost, prvoplánovost a neskrývaně konzervativní poselství.

Dost mimo mísu jsou názory, které z Amyiny postavy dělají málem feministickou figuru. Ano, Amy je na začátku filmu promiskuitní, ožírá se, dokáže s chlapem necitlivě zamést tak, jak to většinou ve filmech náleží mužům. Ale Vykolejená tenhle životní postoj bere jako nedospělý a Amy se z něj v průběhu filmu samozřejmě vyléčí.

Každý, kdo viděl pár Apatowových filmů, tuší, že snímek, který se v první půlce točí kolem premisy „monogamie je nerealiastická“, nakonec skončí jako reklama na monogamní vztah, který je v režisérově pohledu na svět jedinou obranou proti chaosu a frustracím singlovství. Amy zkrátka není žádná emancipovaná ženská hrdinka, ale spíše inkarnace Judda Apatowa v sukních.

Hodnocení: 70 %

Trailer k filmu Vykolejená | Video:

Chcete mít přehled o aktuálním dění v kultuře? Sledujte kulturní rubriku Aktuálně.cz na Facebooku!

před 7 hodinami

Tradiční novoroční oběd naplánovali Zeman s Babišem na 5. ledna

Na tradičním novoročním obědě se prezident Miloš Zeman s premiérem Andrejem Babišem sejdou v neděli 5. ledna. Ještě jednou se setkají do Vánoc. Ve středu spolu na pravidelné večeři ve středočeských Lánech probrali zahraniční politiku včetně prezidentova plánu jet na jaře do Moskvy na oslavy výročí konce druhé světové války.

"Pan prezident mne informoval, že chce navštěvovat kraje a že se chystá na oslavy v květnu do Moskvy, kde má být americký prezident a další prezidenti. Takže jsme nějak koordinovali zahraniční aktivity," uvedl Babiš po zhruba půldruhahodinové schůzce. S prezidentem hovořili také o aktuálních otázkách, jako jsou plány v jaderné energetice či schvalování rozpočtu na příští rok.

před 7 hodinami

Na summitu NATO bude Česko zastupovat Zeman, chce navrhnout změny

Česko bude na summitu NATO v Londýně 3. a 4. prosince zastupovat pouze prezident Miloš Zeman. Premiér Andrej Babiš (ANO) se zúčastní projednávání rozpočtu ve sněmovně, dohodli se na tom při pravidelné večeři na zámku v Lánech. Předseda vlády po jednání novinářům řekl, že na Severoatlantickou alianci má s prezidentem stejný názor, naznačil, že by se její pravidla měla po sedmdesáti letech změnit. Mluvit o tom chce na Evropské radě.

"Je to důležitá aliance, ale je potřeba aby si evropské členské státy víceméně řekly, že možná nastal čas celkově mluvit o té smlouvě, která byla podepsána před sedmdesáti lety," uvedl Babiš.