Recenze: Vrásky, pot a kulturistika. Festival ve Varech odstartovaly silné ženy

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
2. 7. 2022 17:00
Kamera zblízka hledí na lidskou tvář. Ženskou tvář. V tom detailu je ale zvláštní paradox. Maďarské drama Něha z prostředí profesionální kulturistiky jediným záběrem zneklidňuje, neboť obličej protagonistky vlivem dopingu ztrácí ženské rysy.
Film Něha se odehrává v prostředí profesionální kulturistiky. | Video: Films Boutique

První den karlovarského festivalu nabídl příběhy atypických hrdinek, které vzezřením i herectvím vzdorují stereotypům.

Režiséři László Csuja a Anna Nemesová do svého snímku obsadili skutečnou vrcholovou body builderku Eszter Csonkaovou. A lze si představit, že i zápletka Něhy je žitou realitou většiny sportovců, kteří v tomto odvětví pomýšlejí na vrcholové výkony.

Hrdinku Něhy hraje Eszter Csonkaová.
Hrdinku Něhy hraje Eszter Csonkaová. | Foto: Films Boutique

Hrdinka Edina chce vyhrát světový pohár a k tomu se nemusí jen rozhodnout experimentovat se zakázanými látkami, jejichž přítomnost v těle se v tomto sportu nijak nekontroluje. Další potíží jsou finance.

Edina tak přijímá místo ve specifické eskortní agentuře. A s tajuplným mužem prožívá chvilky, jaké se svým trenérem, bývalým kulturistou a také partnerem, dosud neprožila. Zatímco trenér Adam vnímá její tělo především jako stroj, který musí podávat výkony a přijímat živiny ve správný čas i správném množství, milostné eskapády se záhadným cizincem připomínají spíše podivuhodné sny.

Kontrast úsporných, až dokumentaristicky laděných scén ze šaten, tělocvičen a pódií s romantickými úniky, kde Edina objevuje vlastní potlačované stránky, občas působí lehce nuceně či modelově. Ale film stojí na výkonu a fyzickém projevu Csonkaové. Ta každou naběhlou žílou a každou vráskou v obličeji podává zprávu o oběti, kterou pro sportovní úspěch podniká.

Něha je tak nejsilnější právě uprostřed příprav na výkon, kdy sledujeme mnoho takřka odhalených těl i v jiných momentech, než když na ně září reflektory a když se soustředí na perfektní zvládnutí nacvičených póz. Mnohdy jen letmo a ve druhém plánu, neboť filmaři nechtějí na tématu parazitovat. Dovedou být střídmí.

Přesto vynikne ten zvláštní rozpor, kdy sport postavený čistě na estetice a "uměleckém" dojmu vytváří podivné napětí mezi tím, co hodnotí odborná porota, a tím, jak vypadají pro běžné oko těla vrcholových body builderů či body builderek v okamžicích, kdy nepózují. V ten jediný okamžik, kdy dehydratace a ztráta až 74 procent tělesného tuku na kýžený moment vyrýsují dokonalou sochu, která se však s prvním napitím začne vzdalovat ideálu. Pak přichází pragmatická, bolavá realita asketického života.

Paradoxů spojených s tímto sportem odhaluje Něha vícero. Především ten, že jde o jedno z vůbec nejnáročnějších odvětví, kdy se člověk stává otrokem vlastního těla, ale peníze v něm zdaleka neodpovídají mukám, jimž se sportovci vystavují. Zůstává tak jen touha být nejlepší na světě coby motor, který ovšem nevede ke slávě, spíše ke krátkodobému potlesku, uznání, uspokojení. Ale z dlouhodobého hlediska jde o kolotoč, který tělo nemusí vydržet.

Něha ukazuje zdrcující realitu tohoto sportu bez senzacechtivosti. Stačí citlivý pohyb kamery kolem těl, o nichž snímek vypráví. A za nimiž se pokouší najít i mysl, duši, osobnost. Zkrátka ty věci, k nimž nevede nonstop příprava a dny rozplánované takřka na minuty.

Snímek z Něhy.
Snímek z Něhy. | Foto: Films Boutique

Na ženskou tvář opakovaně a zblízka hledí také další film, který karlovarský festival nabídl hned v pátek, americké nezávislé drama A Love Song. Plně využívá specifického vrásčitého výzoru šedesátileté herečky Dale Dickeyové, která v roli tulačky čekající uprostřed coloradské pustiny na dávného přítele z dětství nemusí příliš předstírat větrem ošlehanou ženu, co strávila život na cestách.

Opět jde o jednoduchý příběh, jakých už v americké nezávislé kinematografii pár vzniklo. Mlčenlivé drama o lásce, jež nestihla dojít naplnění, o tom, jak nepropásnout ten správný okamžik, si vystačí s málem.

Hrdinku A Love Songu ztvárnila Dale Dickeyová.
Hrdinku A Love Songu ztvárnila Dale Dickeyová. | Foto: Film Servis Festival Karlovy Vary

Fotogenické prostředí jezera, kde protagonistka parkuje s karavanem, nabízí pár pohledů na kvítí vzácně vyrůstající z popraskané půdy. Debutující režisér Max Walker-Silverman si vypůjčuje fígle z indie slovníků zakladatelů tohoto kinematografického proudu v čele s Jimem Jarmuschem. A tak hrdinka mezi všednodenními úkony jako lovem raků, které má prakticky ke každému jídlu, ráda slovy katalogizuje rostlinstvo i ptactvo, jež vidí či slyší v okolí.

Vedle těchto roztomilých exkurzů do tajů severoamerické fauny a flóry jemný humor pramení hlavně ze setkání s indiánskou rodinkou, která by z místa pod karavanem potřebovala vykopat pohřbeného tatínka, neboť se změnil ráz krajiny a ta už nenabízí tak hezký pohled pro poslední spočinutí.

Drobné gagy nepřekvapí, ale potěší. A byť se snímek odvíjí trochu jako podle příručky, jak natočit nezávislé, divácky vděčné drama, všechny triky mu vycházejí. Opět především díky silnému výkonu hrdinky.

V momentech, kdy vycházejí najevo bolestivé okolnosti, herečka Dale Dickeyová jen sedí, hledí do nebe a tváří jí proběhne celá plejáda drobných změn mimiky. Pokud lze někde spatřit zhmotnění onoho klišé, jak člověku ve zlomových okamžicích proběhne celý život před očima, tady jsme toho svědky.

A Love Song měl premiéru na nejznámějším americkém festivalu Sundance. Je to přesně ten typ filmu, jaké tam mívají úspěch. Hořkosladký, ale nuancovaný snímek s precizními hereckými výkony teď oživil začátek karlovarského festivalu i díky tomu, jaké "párování" páteční odpoledne v Karlových Varech nabídlo. První den se odvíjel ve znamení výrazných ženských hrdinek, které vyprávějí silné příběhy už tím, že jsou. Stačí, aby na ně pohlédla kamera.

 

Právě se děje

Další zprávy