Recenze: Total Recall implantuje filmové vzpomínky

Antonín Tesař
21. 8. 2012 16:20
Remake filmového hitu staví své univerzum zcela na Zem

Recenze - Když se v kinech objeví nový hollywoodský remake, pokračování nebo adaptace (tedy poslední dobou skoro pořád), stojí za to se ptát, jaký má taková novinka vůbec smysl. Opravdu mě zajímá, co se stalo s norskou výzkumnou výpravou na Antarktidě, než mimozemská Věc zkřížila zmutované končetiny s plamenometem Kurta Russela? Vážně mě myšlenka filmové adaptace Hobita fascinuje natolik, že chci Bilbův výlet tam a zase zpátky vidět roztažený do tří celovečerních snímků?

Sem patří i otázka, co je tak zásadně přitažlivého na remaku akční sci-fi Paula Verhoevena Total Recall. Může Colin Farrell v hlavní roli soutěžit s gumáckým charismatem Arnolda Schwarzeneggera? Je možné si ještě rafinovaněji pohrát se vzpomínkami Douglase Quaida? A dá se vůbec natočit scéna, kde si hlavní hrdina vytahuje z nosu obří kulatou elektronickou sondu, lépe, než jak ji známe?

Na poslední z uvedených otázek si tvůrci naštěstí sami odpověděli záporně, a tak zmíněnou scénu v novém Total Recallu vůbec nezreplikovali. Co se zbylých dvou týče, snímek na ně nedává moc uspokojivé odpovědi.

Vzpomínky "pokleslého" druhu

Verhoevenův film byl rafinovaný v tom, jak spojoval brakově komiksové prvky jako extrémní násilí, mutanty, tajné agenty a konečně i muskulaturu Arnolda Schwarzeneggera s paranoidními fantaziemi autora předlohy Philipa K. Dicka. Hlavní hrdina filmu Douglas Quaid si totiž u společnosti Recall zaplatil umělé vzpomínky přesně tak „pokleslého" druhu, jaké nám děj snímku servíruje. Do výsledného tvaru tak dokonce zapadalo i to, že Arnoldův Quaid řešil krizi identity zásadně jen tupými pohledy, násilím a hrubozrnnými ironickými hláškami.

Remake Total Recallu staví celé univerzum filmu doslova na Zem (žádného marťanského finále se tu nedočkáme), a tím do značné míry okrádá celý příběh o jeho podvratnou sílu. Místo požitkářsky nadsazené akční sci-fi obléká nový snímek celý příběh do hávu futuristického thrilleru. Bouřící se mutanty nahradilo sociální napětí ve světě rozděleném na zónu bohatých a zónu chudých a Arnolda mnohem civilnější, ale také méně výrazný Colin Farrell.

Díky tomu také nový Total Recall úplně vypustil groteskní maskérské efekty, od všemožných mutantů až po oči vypadávající hrdinům z důlků v marsovské atmosféře. Jiné momenty zase v remaku působí mnohem uhlazeněji, místo zmíněné nosní sondy si Quaid odstraňuje sledovací zařízení z dlaně a ve scéně, kde si „oblékne" cizí tělo, aby se dostal přes hlídaný terminál, se jeho umělý obličej nezačne legračně nafukovat, ale jen se coby digitální hologram restartuje. Snad jen prostitutka se třemi ňadry dostála úchylné invenci původního filmu.

Přestože remake v mnoha ohledech prostě kopíruje děj Verhoevenova originálu, jeho vyznění se posouvá směrem od dickovské paranoidní vize světa, ve kterém nelze odlišit skutečnost od fikce, směrem k bourneovské trilogii (či snad tetralogii?), kde za hrdinovou amnézií stojí složitá konspirace. Klíčová scéna původního filmu, kde se Quaidova manželka a doktor z Rekallu snaží hrdinu přesvědčit, že všechny události po implantaci vzpomínek jsou jen fantazií vyvolanou jeho kolabující myslí, má v novém filmu podobu nepříliš přesvědčivého divadla zinscenovaného Quaidovými pronásledovateli.

Blade Runner i Hvězdné války

Pokus převyprávět Total Recall jako sci-fi thriller o zapomětlivém dvojitém agentovi, který zachrání svět před těmi, jimž měl sloužit, do značné míry vychází. Nalezení souvislosti mezi příběhem Verhoevenova filmu a Bournem je ostatně docela vynalézavý a ne úplně samozřejmý nápad. Na druhou stranu to ale ze snímku dělá mnohem konvenčnější žánrovou podívanou, než byl původní film.

Co remake ztrácí na brakových atrakcích a vyprávěcích finesách, to se snaží dohnat na elegantní výpravě s množstvím propracovaných futuristických scenérií. Film tak sice vypadá velkolepěji než originál, na druhou stranu je ale pohled na jeho prostředí plný déjà vu efektů. Dělnická oblast, kde panuje permanentní noc a hustý déšť evokuje Blade Runnera, design robotických vojáků zase Hvězdné války, asijské prvky v kanceláři Rekallu Johnnyho Mnemonica a jistě by se dalo v podobném duchu pokračovat.

Ve výsledku se tak nový Total Recall může přiřadit k předchozím snímkům jeho režiséra Lena Wisemana, totiž k prvním dvěma dílům Underworldu a čtvrté Smrtonosné pasti. Ve všech případech máme co dělat se snímky, které mají áčkový rozpočet, ale béčkově vykrádají jiné filmy a spoléhají spíš na přímočaré atrakce než na sofistikovanější postupy.

Nejvíc uspokojivý způsob, jak nový Total Recall sledovat, tak paradoxně spočívá v tom, příliš se nezatěžovat jeho dějem, zapomenout, že mnoho z toho, co nám snímek předkládá, jsme už někde viděli, a soustředit se na velkoryse pojaté scenérie zaplněné futuristickými prvky nebo na nápadité akční scény zahrnující parkour, automobilovou honičku na autodráze nebo přestřelku zahrnující převrácení gravitace.

Za skutečnou ústřední postavou filmu v tomto ohledu není Farrellův Quaid, ale jeho rozzuřená a nezničitelná manželka v podání Kate Beckinsale, která převzala z původního filmu roli nejen Sharon Stoneové, ale i hrdinova zarputilého pronásledovatele Richtera ztvárněného Michaelem Ironsidem. Je totiž stejná jako celý film: hbitá, přímočará a elegantní.

Total Recall
Total Recall
Žánr: Akční, Dobrodružný, Sci-fi, Thriller
Režie: Len Wiseman
Obsazení: Colin Farrell, Kate Beckinsale, Jessica Biel, Bryan Cranston, Bill Nighy, Ethan Hawke, John Cho, Bokeem Woodbine, Steve Byers, Will Yun Lee, Currie Graham, Morgane Slemp
Délka: 121 minut
Premiéra ČR: 16.08.2012

před 7 hodinami

Vedoucí Lille jen remizovalo, PSG může snížit ztrátu na jediný bod

Fotbalisté vedoucího celku francouzské ligy Lille ve 33. kole jen remizovali 1:1 s Montpellierem a zaznamenali ztrátu v boji o titul. Alespoň bod jim pět minut před koncem zachránil Luiz Araújo.

Lille vede tabulku o čtyři body před obhájcem titulu Paris St. Germain, který má k dobru nedělní zápas se St. Etienne. Montpellier, kterému k bodu několika skvělými zákroky pomohl brankář Jonas Omlin, je osmý se ztrátou pěti bodů na pohárové příčky.

Francouzská fotbalová liga - 33. kolo:

Lille - Montpellier 1:1 (85. Araujo - 21. Delort).

před 7 hodinami

Lipsko opět ztratilo a dalo vedoucímu Bayernu šanci odskočit

Fotbalisté Lipska ve 29. kole německé ligy remizovali bez branek s Hoffenheimem a dali šanci Bayernu Mnichov navýšit náskok na prvním místě tabulky. Hostům k bodu ze hřiště druhého celku tabulky pomohl i český obránce Pavel Kadeřábek, který odehrál celý zápas.

Lipsku se sice v nastavení podařilo skórovat, ale po zásahu videorozhodčího nebyl gól Yussufa Poulsena uznán. Tým trenéra Juliana Nagelsmanna zaznamenal třetí domácí ztrátu za sebou a Bayern, který má k dobru sobotní zápas s Wolfsburgem, mu může v případě výhry odskočit na rozdíl sedmi bodů.

Hoffenheim remizoval podruhé za sebou bez branek a v bundeslize natáhl sérii bez vítězství na pět zápasů. V tabulce mu patří jedenácté místo.

Německá fotbalová liga - 29. kolo:

Lipsko - Hoffenheim 0:0.

před 8 hodinami

U tuniských břehu ztroskotala loď s migranty z Afriky, nejméně 41 jich zemřelo

Nejméně 41 afrických migrantů utonulo při ztroskotání lodi u tuniských břehů. Podle tuniských úřadů loď směřovala na italský ostrov Lampedusa. Mezinárodní organizace pro migraci (IOM) v pátek večer oznámila, že loď se potopila ve čtvrtek.

Tuniská pobřežní stráž původně ohlásila 21 nalezených těl. Úřady uváděly, že dvacítka lidí z lodě se pohřešuje. Všichni uprchlíci pocházeli ze subsaharské Afriky.

Loď s migranty podle úřadů vyrazila z tuniského Sfaxu ve čtvrtek večer. "Tato tragická ztráta životů znovu podtrhuje, jak je důležité rozšířit státem řízené záchranné operace napříč střední částí Středozemního moře," uvedla v prohlášení IOM. Mezi dosud vylovenými těly jsou i ženy a jeden kojenec.