Recenze: Latexová Kate hrdě obývá béčkový Underworld

Tomáš Stejskal
31. 1. 2012 18:00
Nový díl konečně sestoupil k brakovým kořenům

Recenze - Svět obývaný upíry i vlkodlaky zároveň představuje potenciál, který se dosud filmařsky moc nevyužíval. Napětí mezi těmito dvěma nemrtvými rasami, svár mezi aristokratičností a brutalitou, by mohl sloužit béčkové zábavě i áčkovému dramatu.

Upírské i vlkodlačí hrdiny ovšem v posledních letech jenom devalvuje série Stmívání, která ze svých postav úspěšně vysála veškerou krev. Franšíza Underworld do podobného prostředí nahlédla brakovou, ale nezáživnou optikou už v roce 2003.

Návrat latexové  Kate

Film se tehdy pokusil převyprávět dojemnou tragickou romanci vlkodlačího Romea a upírské Julie v akčním hávu inspirovaném hity přelomu milénia jako Blade a Matrix. Ale drama ani slzy tu neměly mnoho místa; a moc prostoru nezbylo mezi prázdnými dialogy a trapnými monology ani na tu krev.

Zoufalé triky a neoriginální rychlé střihy ještě ztrpčovaly pachuť z epigonství. Obzvláště ztvárnění vlkodlaků a jejich přeměna vypadaly až parodicky, což dosti odporovalo poměrně vážně se tvářícímu vyznění filmu.

Levnější a akčnější dvojka se držela pravidla sequelů „více, rychleji, hlučněji" - ale ještě se snažila tvářit, že za klany obývajícími po staletí v utajení Zemi stojí propracovaná mytologie. S odchodem Lena Wisemana z režijního postu se polomrtvá/nemrtvá série podobným způsobem zhibernovala ještě ve třetím díle - už bez přítomnosti Kate Beckinsaleové.

Na návrat ze záhrobí v podobě čtvrtého pokračování jsem sice šel se zaťatými zuby - nicméně pocit, že načasování i zápletka se snaží zachytit na úspěchu Stmívání, mě naplňoval jistým perverzním potěšením. I nejhloupější a nejbrutálnější béčková zábava je bohulibější než uslzená emo tortura, která naoko hraje na ušlechtilejší city dospívajících. Krev může zdeformovat jejich vkus podstatně méně než slzy.

Úvodní scéna v záblescích televizního zpravodajství popisuje proměnu světa, k níž došlo s odhalením existence dvou ne-lidských ras. Líčení apokalyptické čistky - podobně jako třeba expozice posledních Transformers - naznačuje snahu o příklon k temnějšímu a zdánlivě syrovějšímu pojetí.

Následná akční scéna už hraje na dramatickou notu. Selenu - opět ztvárněnou Beckinsaleovou, která nejlépe vyhovuje požadavku „vypadat cool v latexovém oblečku" - i jejího „Romea" dopadají lidé, kteří se rozhodli zbavit se nemrtvé infekce, jež sužuje matičku Zemi.

Lycani vypadají k světu

Po deseti letech Selena uniká z hibernace; probouzí se do světa, v němž poslední zbytky upírů přežívají v podzemí, a zjišťuje, že má hybridní dceru. Tradice nahradit téměř nulový příběh překombinovaností hrdě pokračuje a ještě dřív než se chatrná zápletka rozběhne, je jasné, že o ni opět prakticky nepůjde. Zároveň je zřejmé, že tento díl s vyšším rozpočtem, R ratingem a 3D formátem umí poměrně solidně rozeznít své béčkové předpoklady.

Tvůrci šťastně upustili od pokusu budovat mytologii a soustředili se na akci. Trojrozměrné zpracování sice po většinu filmu nepocítíme, jen občas poletují prostorem úlomky skla či kapky krve; nicméně má to vedlejší blahodárný efekt, neboť to donutilo autory stříhat v podstatně pomalejším tempu než pětkrát za vteřinu. Akce je tudíž nejen více, ale lze ji taky sledovat, orientovat se v ní a užívat si její choreografii, brutalitu - a nesmyslnost.

Veškeré dialogy by v kuse zabraly něco málo přes čtvrt hodiny, zbytek z devadesáti minut si nekompromisně usurpují souboje v přítmí podzemních prostor či nočních ulic. Na šachovnici sice přibyl nový protivník v zástupcích lidské rasy, Selena se však musí vypořádat spíše s přeživšími z vlastního rodu. S nimi se názorově neshodne ohledně toho, kterak čelit lidské hrozbě, tradiční zápletkou je střet s vlkodlaky, respektive lycany, jak se tito tvorové v sérii označují. Ti konečně vypadají k světu a obzvláště závěrečný souboj s přerostlým, geneticky upraveným lycanem představuje správně nadsazenou brakovou zábavu.

S potěchou

Motivy vztahu k vlastní dceři ani pozadí toho, proč přesně je důležitá její DNA pro lidské usurpátory v čele se zlým vědcem Jacobem Lanem, se nijak nerozvíjejí; ale člověk se zdráhá uvažovat, je-li to škoda. Fetišismus dlouhých lesklých plášťů, latexu, nepřetržité střelby a tříštícího se skla je tak jako tak skoro jediným důvodem, proč si dopřávat takové provinilé potěšení.

Dosti provinile se lze bavit i tím, jak v jedné scéně cítíme výpůjčku hongkongských akčních krimi dramat, v další zase sledujeme parafrázi přímé masáže srdce, kterou prováděl Neo v Matrixu. Místo zelených jedniček a nul se však tentokrát sahá přímo do krvavých útrob.

V opačném případě se budeme jen vztekat nad nepůvodností a zpatlaným scénářem; mezi šest pisatelů se kromě otce série Wisemana dostal i J. Michael Straczynski, autor ceněných komiksů, zdařilého sci-fi seriálu Babylon 5 či scenárista dramatu Výměna režírovaného Clintem Eastwoodem.

V dnešním Hollywoodu poměrně často dochází k prostupování áčkových a béčkových kategorií; bohužel většinou jsou plodem jen díla béčkových „kvalit" točená s áčkovým rozpočtem. Underworld: Probuzení se snaží ke svým béčkovým kořenům přiznat poměrně hrdě, byť stále pomrkává i druhým směrem.

Vzhledem k tomu, jak málo čistě akčních filmů se nyní produkuje a většina povedených akčních scén dnes kupodivu přichází z říše animovaného filmu, není obtížné přimhouřit oči a sledovat tento brak s potěchou; jakkoli je oproti opravdovým videokrvákům stále umírněný.

Underworld: Probuzení
Underworld: Awakening
Žánr: Akční, Fantasy, Horor
Režie: Mans Marlind, Björn Stein
Obsazení: Kate Beckinsale, Scott Speedman, Charles Dance, India Eisley, Michael Ealy, Stephen Rea, Theo James, Sandrine Holt, Dan Payne, Kristen Holden - Ried, Daniel Boileau
Délka: 89 minut
Premiéra ČR: 19.01.2012

před 5 hodinami

Biden se pustil do boje se změnami klimatu, zastavil pronájem půdy k těžbě ropy

Americký prezident Joe Biden ve středu podpisem exekutivních příkazů zahájil realizaci svého plánu postavit se změnám klimatu a učinit z "klimatické krize" téma pro velkou část federální vlády. Nařídil například ministerstvu vnitra, aby v co největší míře pozastavilo uzavírání nových smluv o pronájmu federální půdy k těžbě ropy a plynu. Podle nového šéfa Bílého domu Spojené státy nemohou v souvislosti s ekologickými výzvami dál otálet.

Americká média před vystoupením prezidenta psala o zahájení "frontálního útoku" proti klimatickým změnám nebo o rychlém startu ambiciózního projektu nové administrativy. Během povolebního přechodného období Biden avizoval například rozsáhlé investice do "zelené infrastruktury" včetně vyčlenění dvou bilionů dolarů (43 bilionů Kč) na projekty kolem obnovitelných zdrojů.

Prvními konkrétními kroky na cestě za klimatickými cíli je sada dekretů, které podle Bidena pomohou nejen snížit emise skleníkových plynů, ale i vytvořit nová pracovní místa. Média si všímala především ohlášené "přestávky" od nových pronájmů federální půdy či pobřežních vod k těžbě ropy a zemního plynu. S tímto krokem se pojí také "důkladná revize" všech existujících nájemních kontraktů souvisejících se zpracováváním fosilních paliv.