Nejslavnější čeští kutilové Pat a Mat konečně naplno pociťují, jak se žije v kapitalismu. Slavní koumáci a nekňubové se v druhém celovečerním filmu Pat a Mat znovu v akci, který právě promítají kina, zabydleli v novém dvojdomku a spolu s nevkusně zelenou omítkou přejali i nové potíže maloburžoazie.
Je dost pravděpodobné, že režisér a scenárista Marek Beneš - pokračující v tradici otce Lubomíra, jenž původní postavičky animoval - nechtěl točit levicovou kritiku současných poměrů. Ale je to takřka jediná optika, kterou lze na unavené příhody obou kutilů aplikovat.
Místo pohledu na marasmus 80. let minulého století, v němž stísněný prostor panelákových bytů vedl k zoufalým, komickým i dobu komentujícím záchvatům invence obou hrdinů, nyní Pat s Matem nabízejí pouze pohled na dva neinvenční chlapíky, kteří nemají do čeho píchnout.
Ještě v prvním, předloňském celovečerním titulu Pat a Mat ve filmu hrdinové hezky "postaru" kutili - snažili se například vměstnat poličku a umyvadlo do malé koupelny a vytvořili u toho celý labyrint potrubí pro odtok teplé a studené vody.
Bylo to nastavované a trochu zbytečné, ale v duchu původních příběhů.
Jedna z příhod zase až poetickým způsobem zpracovala téma recyklace - Pat s Matem v ní vytvořili celou sadu nádobí z papírových tácků na buřty a omylem při použití myčky přišli na způsob, jak nádobí zase přetvořit zpět na původní tácky.
Nyní se však většina aktivit přesunula z uzavřených prostor místností na zahradu, o kterou je třeba pečovat.
Pokud už dříve novějším epizodám seriálu či prvnímu filmu do značné míry chyběl jemný společensko-kritický humor původního výtvarníka a autora scénáře Vladimíra Jiránka, nově vymizela i všechna zábava ze sledování nemotorných aktivit této komické dvojice.
Pat s Matem už nevymýšlí, jak svépomocí smontovat sekačku na trávu - třeba z kafemlýnku, zrezlé kosy a staré tříkolky. Dnes už si sekačku mohou koupit a nefunguje jen proto, že ji vlastní blbostí rozbili. Divák s nimi poté dlouhou dobu sleduje, kterak se ji snaží rozchodit pomocí solárních panelů.
Současná témata jsou přitom na animovaný skeč přimontována s asi podobnou obratností, s jakou kutilové připevnili panely na rozbitého zahradního pomocníka.
Jindy Pat a Mat honí krtka nebo vymýšlejí, jak sestavit skalku. A jsou úplně bez nápadů. Divák sleduje příběh ze života zpohodlnělých kutilů, kteří už nemají co kutit, a spolu s invencí ztratili i původní vervu. Ještě že se občas objeví krtinec nebo dvojici začne obtěžovat roj extrémně špatně animovaných včel.
Už od prvního filmu visela ve vzduchu otázka, jaký jiný než komerční smysl může mít spojit do celovečerního pásma právě příhody založené nikoli na vyprávění příběhu, nýbrž na neustálém komplikování problému a oddalování jeho řešení.
Kdyby nepůsobilo nevhodně použít u - částečně - dětského seriálu necudný příměr, řeklo by se, že celovečerní Pat a Mat má na publikum efekt, jako když se opakovaně dívá na dvojici milenců neschopných vyvrcholit. V žánru erotického filmu by to nejspíš vzrušilo jen velmi specifickou část publika.
Pat a Mat znovu v akci
Scénář a režie: Marek Beneš
Bioscop, distribuční premiéra 7. června
Zatímco v prvním filmu jednotlivé příhody propojovaly záběry, kterak si tyto historky sami hrdinové pouští, v novince tvůrci sáhli po mluveném gagu coby předělu.
Jako smutný příznak zbytečnosti celého díla působí uvědomění, že tyto fórky "na první dobrou", které namluvili Richard Genzer s Michalem Suchánkem, i při svých sporných kvalitách vtipností předčí samotné příběhy.
Apel na tvůrce: buď zavčas skončit, anebo zpátky do dílen a garáží a začít zase pořádně kutit. Dnešní doba tomuto specifickému českému fenoménu celosvětově přeje, jen se mu moderně říká "Do It Yourself". Lepší Pat a Mat v hipsterském podání než jako dvojka bez nápadů, která se nudí na zahrádce před svými nevkusnými domky.