reklama
 
 

Recenze: Slovensko-český film Backstage je nomen omen. Sedí v zákulisí, show nikdy nezačne

7. 6. 2018
V Backstagi není čas představit postavy, rozehrát podstatné motivy. | Video: Bontonfilm |  02:11
Na novém filmu režisérky Andrey Sedláčkové pracovaly přední taneční skupiny, měl potenciál zapůsobit na náctileté publikum. To si však možná raději pustí klip na YouTube.

Těla víří do rytmu hudby. Tanečníci ze sebe vydávají maximum a kamera na ně hledí se zájmem, byť až příliš poklidně. Slovensko-český snímek Backstage, který ode dneška promítají kina, v prvních minutách dává opatrně, ale zřetelně najevo, že na plátna kin vypouští nejlepší tanečníky z obou zemí.

A pak někdo promluví. Je to jako prásknutí bičem, které trhá uši a ničí předešlou radost ze sledování ladných těl v pohybu. Nápad předabovat slovenské party do češtiny tak, že zní jako špatná ozvěna, jež nemá nic společného s ústy pohybujícími se na plátně, je však jen nejviditelnějším ze všech špatných rozhodnutí.

Backstage vypráví o slovenské taneční partě, která chce navzdory nuzné sociální situaci jít za svým snem a dobýt napřed Prahu, pak New York. V první půli to dovede i chytit za srdce, či přinejmenším za oči.

Když tancechtivá mládež vtrhne do průmyslové haly, kde jeden z nich pracuje, aby tu dřela na nové choreografii, kamera za nimi vklouzne jako lačný pozorovatel. Následná taneční sekvence je z velké části natočena na jediný záběr. Rytmus snímání, tance i hudby se sladil, jedno násobí požitek z druhého.

Jenže této scéně už se žádná další ani nepřiblíží. Naopak s přibývajícími minutami víc a víc vychází na povrch, že film Backstage je produkčním hybridem, který hledá, jak ukázat co nejvíce tancujících skupin, a zároveň u toho vypráví příběh, na nějž se však nikdo v publiku netouží napojit.

Tanečníci ze slovenského města Svit se záhy dostanou do talentové reality show a zbytek děje už se točí jen kolem ní. Je to prostor, kde film chce a nejspíš i dovede oslovit mladé publikum - jak ostatně dokazuje přidružený videoklip od zpěváka Bena Cristovaa, který už na serveru YouTube nasbíral přes devět milionů zhlédnutí.

Videoklip z filmu od Bena Cristovaa už na YouTube nasbíral přes 9 milionů zhlédnutí. | Video: Arina Film Production

Ale Backstage zároveň zcela utopí jak taneční kvality protagonistů, tak emoční potenciál formátu reality show. Choreografie jsou sice s průběhem natáčení soutěžního pořadu stále pompéznější, ale kamera je snímá televizně, staticky, nudně - na hony vzdálena té vzrušující jednozáběrové jízdě z počátku filmu.

Režisérka Andrea Sedláčková přišla k projektu ve fázi, kdy mělo jít spíše o road movie. Do scénáře vnesla svá oblíbená témata vztahů a manipulace, známá z jejích televizních projektů i úspěšného dobového titulu Fair Play. Tentokrát je však výsledkem prazvláštní kříženec.

Není v něm čas představit postavy, rozehrát podstatné motivy. A nakonec není prostor ani na ten tanec. Téma účasti v soutěži přímo vybízí k vyobrazení napínavého zlepšování se a překonávání konkurence i vlastních limitů, jak je v žánru tanečních či sportovních filmů běžné.

V Backstagi sice vznikne konflikt mezi ambiciózním lídrem a zbytkem tanečníků i drobný vztahový trojúhelník, ale ještě více prostoru je věnováno zákulisním manipulacím televizního štábu. Počínání producentů ovšem nedává příliš smysl, takže ani linie o "zlé manipulátorské televizi" nevytváří napětí.

Jediným zpestřením je role režiséra reality show, který je v podání Kryštofa Hádka skvostně amorální a jeho úsečným, stroze pragmatickým a cynickým poznámkám se nelze nesmát. V rolích porotců se mihnou Ben Cristovao či Ivana Chýlková, mnoho prostoru však nedostanou.

Backstage

Režie: Andrea Sedláčková
Bontonfilm, distribuční premiéra 7. června

Backstage se ve svých mimoběžných snaženích chová jako trojhlavá saň, která si požírá ocas, a ještě se u toho všechny přítomné hlavy hádají, kdo se do vlastního masa zakousne dřív.

Mrzí to tím spíše, že to je projekt s potenciálem zapůsobit na náctileté publikum. Vlastně spolu s českým snímkem Ani ve snu! z prostředí parkouru jeden z těch autentičtějších - alespoň když dojde na taneční vystoupení.

Ani neinvenční snímání nedovede zcela pohřbít fakt, že na projektu pracovaly přední taneční skupiny. Ale pokud si náctiletá cílová skupina místo návštěvy kina raději pustí klip z filmu na YouTube, nikdo se jí nebude moci divit.

Neboť Backstage je snímek zcela věrný svému názvu: po celou dobu zůstává schovaný v zákulisí a pořádná show nikdy nezačne. I když kamera hledí z výšky na kontury New Yorku, divák má pocit, že stále sedí doma v maloměstském pokojíčku.

autor: Tomáš Stejskal | 7. 6. 2018

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama