Recenze: Slovensko-český film Backstage je nomen omen. Sedí v zákulisí, show nikdy nezačne

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
7. 6. 2018 17:43
Na novém filmu režisérky Andrey Sedláčkové pracovaly přední taneční skupiny, měl potenciál zapůsobit na náctileté publikum. To si však možná raději pustí klip na YouTube.
V Backstagi není čas představit postavy, rozehrát podstatné motivy. | Video: Bontonfilm

Těla víří do rytmu hudby. Tanečníci ze sebe vydávají maximum a kamera na ně hledí se zájmem, byť až příliš poklidně. Slovensko-český snímek Backstage, který ode dneška promítají kina, v prvních minutách dává opatrně, ale zřetelně najevo, že na plátna kin vypouští nejlepší tanečníky z obou zemí.

A pak někdo promluví. Je to jako prásknutí bičem, které trhá uši a ničí předešlou radost ze sledování ladných těl v pohybu. Nápad předabovat slovenské party do češtiny tak, že zní jako špatná ozvěna, jež nemá nic společného s ústy pohybujícími se na plátně, je však jen nejviditelnějším ze všech špatných rozhodnutí.

Backstage vypráví o slovenské taneční partě, která chce navzdory nuzné sociální situaci jít za svým snem a dobýt napřed Prahu, pak New York. V první půli to dovede i chytit za srdce, či přinejmenším za oči.

Když tancechtivá mládež vtrhne do průmyslové haly, kde jeden z nich pracuje, aby tu dřela na nové choreografii, kamera za nimi vklouzne jako lačný pozorovatel. Následná taneční sekvence je z velké části natočena na jediný záběr. Rytmus snímání, tance i hudby se sladil, jedno násobí požitek z druhého.

Jenže této scéně už se žádná další ani nepřiblíží. Naopak s přibývajícími minutami víc a víc vychází na povrch, že film Backstage je produkčním hybridem, který hledá, jak ukázat co nejvíce tancujících skupin, a zároveň u toho vypráví příběh, na nějž se však nikdo v publiku netouží napojit.

Tanečníci ze slovenského města Svit se záhy dostanou do talentové reality show a zbytek děje už se točí jen kolem ní. Je to prostor, kde film chce a nejspíš i dovede oslovit mladé publikum - jak ostatně dokazuje přidružený videoklip od zpěváka Bena Cristovaa, který už na serveru YouTube nasbíral přes devět milionů zhlédnutí.

Videoklip z filmu od Bena Cristovaa už na YouTube nasbíral přes 9 milionů zhlédnutí. | Video: Arina Film Production

Ale Backstage zároveň zcela utopí jak taneční kvality protagonistů, tak emoční potenciál formátu reality show. Choreografie jsou sice s průběhem natáčení soutěžního pořadu stále pompéznější, ale kamera je snímá televizně, staticky, nudně - na hony vzdálena té vzrušující jednozáběrové jízdě z počátku filmu.

Režisérka Andrea Sedláčková přišla k projektu ve fázi, kdy mělo jít spíše o road movie. Do scénáře vnesla svá oblíbená témata vztahů a manipulace, známá z jejích televizních projektů i úspěšného dobového titulu Fair Play. Tentokrát je však výsledkem prazvláštní kříženec.

Není v něm čas představit postavy, rozehrát podstatné motivy. A nakonec není prostor ani na ten tanec. Téma účasti v soutěži přímo vybízí k vyobrazení napínavého zlepšování se a překonávání konkurence i vlastních limitů, jak je v žánru tanečních či sportovních filmů běžné.

V Backstagi sice vznikne konflikt mezi ambiciózním lídrem a zbytkem tanečníků i drobný vztahový trojúhelník, ale ještě více prostoru je věnováno zákulisním manipulacím televizního štábu. Počínání producentů ovšem nedává příliš smysl, takže ani linie o "zlé manipulátorské televizi" nevytváří napětí.

Jediným zpestřením je role režiséra reality show, který je v podání Kryštofa Hádka skvostně amorální a jeho úsečným, stroze pragmatickým a cynickým poznámkám se nelze nesmát. V rolích porotců se mihnou Ben Cristovao či Ivana Chýlková, mnoho prostoru však nedostanou.

Backstage

Režie: Andrea Sedláčková
Bontonfilm, distribuční premiéra 7. června

Backstage se ve svých mimoběžných snaženích chová jako trojhlavá saň, která si požírá ocas, a ještě se u toho všechny přítomné hlavy hádají, kdo se do vlastního masa zakousne dřív.

Mrzí to tím spíše, že to je projekt s potenciálem zapůsobit na náctileté publikum. Vlastně spolu s českým snímkem Ani ve snu! z prostředí parkouru jeden z těch autentičtějších - alespoň když dojde na taneční vystoupení.

Ani neinvenční snímání nedovede zcela pohřbít fakt, že na projektu pracovaly přední taneční skupiny. Ale pokud si náctiletá cílová skupina místo návštěvy kina raději pustí klip z filmu na YouTube, nikdo se jí nebude moci divit.

Neboť Backstage je snímek zcela věrný svému názvu: po celou dobu zůstává schovaný v zákulisí a pořádná show nikdy nezačne. I když kamera hledí z výšky na kontury New Yorku, divák má pocit, že stále sedí doma v maloměstském pokojíčku.

 

Právě se děje

před 41 minutami

USA reagují na nový bezpečnostní zákon pro Hongkong, začnou rušit politické výjimky

Americký prezident Donald Trump na tiskové konferenci v Bílém domě oznámil, že dal pokyn vládě, aby zahájila proces rušení politických výjimek, které Hongkongu poskytovaly ze strany USA oproti pevninské Číně zvláštní status. Reagoval tak na nový bezpečnostní zákon pro Hongkong, pro nějž se ve čtvrtek vyslovil čínský parlament na svém plenárním zasedání. Informovaly o tom tiskové agentury.

Trump dodal, že Spojené státy také zakážou vstup do země "potenciálně rizikovým" osobám z Číny a začnou sankcionovat čínské oficiální činitele, kteří jsou podle Washingtonu zodpovědní za podrývání hongkongské ekonomiky. Podle amerického prezidenta Čína porušila své slovo ohledně zachování hongkongské autonomie.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Antidopingový výbor ČR povede Petra Volková

Novou ředitelkou Antidopingového výboru České republiky byla jmenována Petra Volková. Čtyřicetiletá doktorka práv vystřídala ve funkci Martina Lukavského, který organizaci vedl teprve od poloviny ledna. Vedení výboru se dosavadní zástupkyně ředitele Volková ujme oficiálně v pondělí.

Volková v minulosti spolupracovala s Českomoravským fotbalovým svazem a Českým olympijským výborem. V antidopingovém výboru působí tři roky a už v březnu byla pověřena jeho řízením.

"Výbor již zpracoval antidopingový národní program pro rok 2020. Ten obsahuje šest stěžejních oblastí, například prevenci, vzdělávání, testování, mezinárodní spolupráci a podobně. Bude třeba zafixovat do povědomí sportovní veřejnosti, že nejsme pouze orgán represivní, ale také preventivní," řekla Radiožurnálu.

Jejím cílem je také zlepšit komunikaci sportovců a dopingových komisařů. "Ten předmět naší činnosti nás předurčuje k tomu, že sportovci zřejmě nejásají, když vidí nás nebo komisaře. A právě proto bude potřeba zkvalitnit komunikaci se samotnými sportovci a vyškolit si lépe komisaře, aby tam nedocházelo k žádným komplikacím a kontroly probíhaly v pořádku," uvedla.

Další zprávy